به گزارش بانک و صنعت ، سازمان تامین اجتماعی با ویژگی های مشاع ، بین النسلی امروزه بدون توجه دولت و مجلس شورای اسلامی ، با تهدید و فرصتهایی روبرو است که پرداختن به آنها در حوصله این مطلب نبوده و سعی گردیده فقط به گوشه ای از آنها در حد اجمال پرداخته شود :
1- تورم : تورم های نجومی در سنوات مختلف و عدم بازدهی سرمایه گذاری ها در حد پوشش تورم توسط سازمان تامین اجتماعی موجب کاهش قیمت دارایی های سازمان شده و با تصمیم گیری های غیر تخصصی مسئولین این امر شدت یافته است .
2- تصمیمات غیر اصولی و بعضا فرا قانونی هم در بخش بیمه ای و هم درمانی و سرمایه گذاری ، موجب تضعیف منابع شده است ، سابقه فروشی قانونی و فرا قانونی غیر منطبق بر محاسبات بیمه ای ، هزینه های سرسام آور ارائه خدمات ، فراتر عمل کردن در مورد ماده 29 قانون تامین اجتماعی در بخش درمان و نیز فامیل سالاری و رفیق بازی در برخی انتصابات و ... از جمله این تصمیمات است .
3- مطالبات کارکنان سازمان که معوق و بعضا انباشته شده است نظیر افزایش 50 درصد مزد از ابتدای سال 98 و نیز افزایش همزمان مزد از ابتدای سال 99 و نیز تضعیف تشکیلاتی کارکنان در خط مقدم خدمات نظیر پرستاران به نفع پزشکان و کارشناسان صف به نفع ستاد از دیگر تهدیدات سازمانی است .
4- مصادره به مطلوب وزارت بهداشت در برخورد غیر منصفانه آن در ازای بیماری کرونا که خود سازمان بیشترین صدمه را در مقابل این بیماری دیده است نظیر ارسال صورتحساب برای درمان بیماران مبتلا به کرونا عضو تامین اجتماعی و طرح تحول سلامت و لطمات ناشی از آن بر پیکره نحیف سازمان و ... از جمله تهدیدهای برون سازمانی است . کرونا عملا 30 هزار میلیارد تومان بر دوش سازمان بار گذاشته است بجای اینکه آنرا دولت جبران کند وزارت دولتی بهداشت ادعای طلبکاری هم داشته و صورتحساب نجومی به آن ارسال می کند .
5- مستمری بگیران همه نسل های گذشته ، حال و آینده که مالک اصلی سازمان هستند در زیر بار تورم و فقر کمر خم کرده و بیماری کرونا هم مزید بر علت شده و خرج را افزون بر دخل کرده و درآمد آنها هزینه ده روز اول ماه را تامین نمی کند و در فشار و مضیقه اند و از سوی دیگر به تحلیل رفتن سازمان را نظاره می کنند و بدنبال حقوق حقه خود یعنی افزایش حداقلی مطابق با نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی هستند ، این دین دولت است که منابع لازم را از محل بیت المال ( نه بدهی سنواتی دولت ) تامین کند .
6- تشکیل فراکسیون پیشا افتتاح مجلس تحت عنوان رفاه و تامین اجتماعی بنظر می تواند هم تهدید باشد و هم فرصت ، تا ببینیم چه عملکردی خواهد داشت .
اما چه کنیم ؟
راههای متعددی برای تعدیل وضعیت موجود می توان یافت که برخی داخل سازمانی و برخی مشارکتی و برخی برون سازمانی است .
برای مشکلات داخلی باید به مدیریت و کارشناسان دلسوز تکیه کرد ، یک مدیریت سالم و دارای اندیشه در زمینه بیمه گری و کارشناسان مستقل می توانند بسیاری از مشکلات موجود را که سرمنشا آن در داخل است ،حل گردد.
برای مشکلات قانونی نیاز به مشارکت جدی بین سازمان و شرکای سازمان از یک سو و دولت و مجلس از سوی دیگر می باشد، حداقل وفاق این است که قوانین ضد بیمه های اجتماعی را به کمک آنان حل کرد مانند مزد مبنای کسر حق بیمه و متوسط دوسال آخر ، جلوگیری از فروش سابقه کمتر از ده سال ، حذف قواعد بازنشستگی با شرایط گوناگون ، حل معضلات سوء استفاده از قانون و ...
برای رفع ناهنجاری موجود بین تعاملات فیمابین دولت و مجلس با سازمان با انتخاب مدیران مطالبه گر و شجاع و یکدل کار ساز خواهد بود .
همانطور که ملاحظه گردید حل مشکلات وابسته به نیروی انسانی سازمان ، شرکای اجتماعی و قوای سه گانه می باشد و مهمتر از همه ایجاد انگیزه در میان نیروی انسانی بعنوان سرمایه هر سازمان است.
رزاق صادق / عضو اسبق هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی