پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 578347 تاریخ : 1400/01/30-11:41:55
,5,
تعیین نهاد تنظیم گر، پیش نیاز تأسیس وزارت انرژی است

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح شد

تعیین نهاد تنظیم گر، پیش نیاز تأسیس وزارت انرژی است

در تازه ترین نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران، طرح اخیر مجلس درباره تشکیل وزارت انرژی بحث و بررسی و تأکید شد طرح این موضوع بدون در نظر گرفتن نهاد رگولاتور بی نتیجه خواهد بود.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران: با توجه به اهمیت مقوله انرژی و آب در اقتصاد ایران و عدم مدیریت متمرکز در این دو حوزه، سال 99 «طرح تشکیل وزارت انرژی» و «وزارت آب و محیط زیست» توسط جمعی از نمایندگان به مجلس تقدیم و چند روز گذشته نیز اعلام وصول شد.

در همین راستا، کمیسیون انرژی اتاق ایران اولین نشست خود در سال جدید را به بررسی طرح تشکیل وزارت انرژی اختصاص داد. حاضران در این نشست بر ضرورت اهمیت نهاد رگولاتوری تأکید کردند و تعریف ساختار درستی از نهاد تنظیم گر را پیش نیاز تأسیس وزارت انرژی عنوان کردند.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ابتدا گزارشی از اقدامات و پیگیری های اخیر این کمیسیون ارایه داد و بعد از آن گزارش این کمیسیون در خصوص بایسته های راهبردی تدوین برنامه هفتم توسعه تشریح شد.

طبق این گزارش،ارتقای بهره وری عوامل تولید در اقتصاد با ایجاد تغییرات نهادی و اصلاحات قیمتی، تعیین اولویت توسعه مناطق با توجه به اولویت های سند ملی آمایش،استفاده از همکاری های بین المللی، بهره مندی از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج و اصلاح نظام تدبیر و برنامه ریزی با مشارکت کلیه ذینفعان از مهم ترین اولویت هایی است که باید در تدوین برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

او درباره طرح مجلس مبنی بر تاسیس وزارت خانه انرژی اظهار کرد: متأسفانه بعضاً بدون توجه به نظرات کارشناسی متخصصان، تصمیم هایی گرفته می شود که اثرات جبران ناپذیری بر اقتصاد خواهد داشت. طرح وزارت انرژی هم به همین شکل است و نباید بدون توجه به زیرساخت ها و در نظر نگرفتن همه جوانب وزارتخانه ای را تأسیس کرد که صرفاً بار اضافی بر دوش دولت می گذارد.

او در همین زمینه بر ضرورت همکاری بین روسای کمیسیون های تخصصی اتاق ایران و کمیته های تخصصی مجلس تأکید کرد.

صالحی معتقد است: نباید در اجرای این طرح شتاب کرد. از طرفی بخش خصوصی هم نباید از ابتدای طرح این موضوع اعلام مخالفت کند. بلکه معتقدم شاید با طرح این موضوع فرصتی پیش آید تا نهاد رگولاتوری در حکمرانی اقتصاد جا بیفتد.

رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هم بابیان این موضوع که حکمرانی انرژی در ایران شامل اهداف، برنامه ها، ساختارها و ابزار مختلفی است که در طول زمان تغییرات زیادی داشته اند، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که در ابتدا کل نظام حکمرانی انرژی را مشخص و به این سؤال پاسخ داده شود که آثار مثبت و منفی تشکیل این وزارتخانه چیست ؟

او توضیح داد: منظور از حکمرانی به مفهوم جهانی آن یعنی پاسخگویی، شفافیت و مشارکت در بخش انرژی به معنای مداخله حاکمیت در اهداف، سیاست ها، بازیگران، نهادها و روابط مابین آنان در بخش انرژی جهت کسب منفعت عمومی است.

محمدقاسمی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس اتاق ایران هم با طرح این نکته که اصلاحات ساختاری باید به شکل لایحه باشد و به همین دلیل طرح حاضر به احتمال قوی به نتیجه نخواهد رسید، پیشنهاد داد: بااین حال بهتر است اتاق ایران نظر فعالان بخش خصوصی را درباره اینکه حکمرانی بخش انرژی چه ویژگی هایی باید داشته باشد و نقش وزارتخانه انرژی چه باید باشد و چه ابعادی باید در آن مدنظر قرار گیرد، اعلام کند.

در این نشست همچنین پیشنهاد داده شد تا با انجام مطالعات تطبیقی، عملکرد کشورهای موفق در حوزه تأسیس وزارت انرژی ازجمله نروژ بررسی شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 194
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران