به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران؛ تعدادی از مدیران و کارشناسان مربوط به شرکت بهینهسازی مصرف سوخت ضمن بازدید از مرکز کنترل شرکت راهآهن، با معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل نیز دیدار و گفتگو کردند.
در این بازدید، کارشناسان درباره نحوه انتقال داده در بحث اندازهگیری و صحهگذاری بر اجرای پروژه توسعه خطوط راهآهن کشور در قالببند (ق) ماده 12 قانون رفع موانع تولید به بحث و گفتگو پرداختند.
نوراله بیرانوند معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن در ابتدای بازدید با ارائه گزارشی از اهداف کلان و سیاستهای تأثیرگذار راهآهن در حوزه ناوگان بر توسعه ترانزیت، برقی کردن خطوط، ارتقای کیفیت، احداث خطوط سریعالسیر، توسعه قطارهای حومهای، مشارکت بیشتر بخش خصوصی و کسب سهم 30 درصدی در بار و 20 درصدی در بخش مسافر تأکید کرد.
وی اعلام کرد که درصدد هستیم با تکمیل کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب، ترانزیت کالا را تا پایان برنامه ششم توسعه افزایش دهیم.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل راهآهن افزود: نسبت مصرف سوخت در بین وسایط نقلیه جادهای و ریلی در بخش حمل بار با توجه به نوع وسیله نقلیه (کامیون و کفی) یک به هفت است. با توجه به مزیتهای فراوان حملونقل ریلی نظیر ایمنی، صرفهجویی در مصرف انرژی، محیطزیست و مقایسه هزینههای ساخت راهآهن و جاده تأثیر فراوانی در رشد اقتصادی کشور دارد.
بیرانوند خاطرنشان کرد: برقی کردن خطوط ریلی، چون تهران – مشهد و گرمسار به اینچهبرون و همچنین ایجاد خطوط سریعالسیر تأثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینهها دارد که راهآهن با جدیت پروژههای مربوط به برقی کردن و خطوط سریعالسیر را پیگیری و اجرا میکند.
وی افزود: توسعه خطوط حومهای برای جابجایی مسافران حاشیهنشین به مراکز شهرها تأثیر زیادی در بخش مسافر و همچنین کاهش آلودگی زیستمحیطی دارد.
بیرانوند گفت: مدیران ریلی با تلاش بیوقفه درصدد هستند خدمات بهتر و باکیفیت مطلوبی را به مسافران ارائه کنند.
در ادامه این نشست، کارشناسان شرکت با حضور در مرکز کنترل راهآهن با نحوه برنامهریزی و فرماندهی سیستم ریلی توسط مرکز آشنا شدند.