به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعتبه نقل ازسنا، در پایان سال 1397 بیش از 93 میلیون سیمکارت فعال در کشور وجود داشته و بیش از 64 میلیون مشترک به اینترنت پهنباند (Broadband) دسترسی داشتهاند. ضریب نفوذ اینترنت در خانوارها از 72.8 درصد در سال 1396 به 79.5 درصد در سال 1397 رسیده است. به این ترتیب وجود بیش از 64 میلیون نفر کاربر اینترنت در کشور سبب شده تا از نظر تعداد کاربران اینترنتی، رتبه شانزدهم دنیا در اختیار ایران قرار گیرد (از نظر جمعیت نیز ایران در رتبه هیجدهم دنیا قرار دارد). مجموع این موارد گویای بهبود شرایط و زیرساختهای تجارت الکترونیک در کشور است.
از منظر آمارها، مجموع تراکنشهای صورت گرفته از طریق سه ابزار پایانههای فروشگاهی، درگاههای پرداخت اینترنتی و ابزارهای موبایلی در سال 1397 حدود 2600 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم حدود 140 درصد میزان تولید ناخالص داخلی است. محاسبه نسبت ارزش تراکنشهای تجارت الکترونیک به تولید ناخالص داخلی و نقدینگی و مقایسه آن با ارقام سالهای گذشته نشانگر رشد سریع روند تجارت الکترونیک در کشور به ویژه در سال 1397 است.
ترکیب تراکنشها نیز به شکلی است که حدود 90 درصد مربوط به کارتخوانهای فروشگاهی، 9 درصد مربوط به پایانههای اینترنتی و 1 درصد نیز مربوط به ابزار پذیرش موبایلی بوده است. شایان ذکر است که تراکنشهای اینترنتی به سرعت در حال رشد است؛ به شکلی که سهم این ابزار از 7 درصد در سال 1395 به 9 درصد در سال 1397 رسیده است. با توجه به رشد سایتهای خرید اینترنتی و اپلیکیشنهایی نظیر تاکسیهای اینترنتی، انتظار رشد بیشتر سهم این ابزار در سالهای آتی وجود دارد.
بررسی شرکتهای پرداخت نیز نشان میدهد که در حال حاضر 12 شرکت در کشور فعال هستند و شرکت بهپرداخت ملت (نماد پرداخت) با سهمی حدود 25 درصد و ارزش بازاری معادل 3000 میلیارد تومان، بیشترین سهم از بازار را در اختیار دارد. پرداخت الکترونیک سامان کیش (نماد سپ) نیز با سهمی حدود 15 درصد و ارزش بازاری معادل 4100 میلیارد تومان در جایگاه بعد قرار دارد. با این وجود باید توجه داشت سهم شرکت بهپرداخت ملت طی سالهای اخیر به سرعت کاهش یافته به شکلی که این شرکت طی 4 سال اخیر حدود یک-سوم از سهم خود را به رقبا واگذار کرده است. در این بین به نظر میرسد که شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش به سرعت در حال افزایش سهم خود از بازار تراکنشهای تجارت الکترونیک است.