پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 589681 تاریخ : 1400/07/12-20:20:49
,2,
تبدیل یک بانک ورشکسته به بانکی سودده حاصل زحمات همه مدیران و کارکنان پست بانک ایران است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

تبدیل یک بانک ورشکسته به بانکی سودده حاصل زحمات همه مدیران و کارکنان پست بانک ایران است

دکتر عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته با حضور در ساختمان مرکزی پست بانک ایران، ضمن دیدار و گفت و گو با مدیر عامل، اعضای هیات مدیره و مدیران این بانک، از 88 باجه خدمات بانکی روستایی به صورت همزمان رونمایی کرد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از اداره کل روابط عمومی، دکتر زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه گزارش عملکرد پست بانک ایران نشان از موفقیتی بزرگ طی سه سال گذشته دارد، گفت: تبدیل یک بانک ورشکسته به بانکی سودده حاصل زحمات همه مدیران و کارکنان بانک است و باید دو نقش مهم پست بانک ایران در تسهیل گری و تامین مالی حوزه ICT به معنی عام که پشتوانه این صنعت است و امیدوارم با روند رو به رشدی که در بانک شاهد هستیم در آینده پست بانک ایران تبدیل به پشتیبان اصلی این صنعت در تامین مالی باشد که با این روند، دور از انتظار نیست.

زارع پور در ادامه افزود: نقش دوم فعالیت و ارائه خدمات مالی و بانکی در مناطق محروم و روستایی است که در نگاه اول با اینکه اقتصادی نیست ولی توفیق و کار بزرگی است که پست بانک ایران آن را بر عهده دارد و امیدوارم پست بانک ایران توفیق ارائه خدمات و تحت پوشش قرار دادن مناطق بیشتری را برای تحقق عدالت اجتماعی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در بخش دوم نقش بزرگی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به معنای عام آن قائل هستم، تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابزارهای مهم و اثرگذاری در روستاها دارد که اگر همگرایی و تجمع در آنها ایجاد شود، می تواند موجب توسعه اقتصاد روستا و آبادانی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از این ابزارها را پست بانک ایران دانست و گفت: بیش از پنج هزار باجه بانکی روستایی که در اقصا نقاط کشور حضور دارند یکی از این ابزارها است و با رشد این باجه های بانکی، توسعه روستایی رشد بیشتری پیدا می کند.

زارع پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در عصر دیجیتال پست تبدیل به لجستیک و بازوی کسب و کارها دیجیتال شده است، اظهار کرد: اگر پست و پست بانک به شکل مناسبی در کنار هم قرار بگیرند می توانند اقتصاد روستا را در کنار بازوی سوم که دفاتر خدمات بانکی روستایی هستند متحول کنند و راهبر تحول دیجیتال و فناوری های جدید در روستاها باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر حضور فناوری های جدید مانند اینترنت اشیا در روستاها گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال توسعه این صنعت در بخش کشاورزی است که نیاز به راهبری و مشاوره دارد و حضور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به واسطه این بازوها می تواند در این بخش بسیار موثر باشد و چهره محرومیت را از روستاها بزداید.

وی افزود: در این مقوله نقش پست بانک ایران به واسطه تامین مالی، تسهیل گری و منابع مالی که در اختیار پست بانک ایران است می تواند در این فضا راهبر اصلی باشد و بقیه سازمان ها را با خود همراه کند.

زارع پور با تاکید بر اینکه برخی از این دفاتر خدمات بانکی روستایی زیان ده هستند، خاطر نشان کرد: اگر همگرایی این بازوها اتفاق بیفتد، این دفاتر سودده و برای روستا نیز ثمربخش می شوند. باید ضوابطی از طرف سازمان تنظیم و مقررات تدوین شود اگر مزیت نسبی برای راه اندازی باجه خدمات بانکی روستایی وجود دارد، پست هم بتواند در این دفتر خدمات خود را ارائه دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه بر طبق قانون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند خدمات الکترونیک دولتی را به نیابت از مردم توسط پست ارائه دهد و ایرادی ندارد که این خدمات در این دفاتر و باجه ها ارائه شود، تصریح کرد: با این ابزارها و همگرایی آنها می توانیم نقش کلیدی برای محرومیت زدایی از روستاها، کارآفرینی، توسعه اشتغال و اقتصاد روستا داشته باشیم که خواسته امروز نظام هم هست که اینکار انجام شود و از سوی دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با گسترش دسترسی به زیرساخت های ارتباطی در تمام روستاهای کشور می بریم و این زیرساخت فرصت بسیار خوبی برای اقتصاد دیجیتال است که می تواند با راهبری کلان پست بانک ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به مقصود برساند.

زارع پور با ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروهی با حضور مدیرعامل پست بانک ایران، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مدیرعامل شرکت ملی پست، برای شناخت و یکپارچه سازی ظرفیت ها، گفت: مردم انتظار دارند که از ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده شود، زیرا بسیاری از دفاتر خدمات ارتباطی در حال حاضر خدمات بانکی به مردم ارائه نمی دهند و باید از این ظرفیت استفاده شود و گزارش فعالیت این کارگروه ارایه شود تا صورت وجود مشکلات احتمالی بتوان آنها را برطرف کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه با تمام تلاش های انجام شده در حوزه بانکداری الکترونیکی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، تصریح کرد: باید استفاده از فناوری های جدید را در دستور کار قرار دهید و در کنار این نگاه به آینده، مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود و به روز باشید.

بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران پیش از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با ارائه گزارشی از نحوه تشکیل و روند رشد بانک در سال های ابتدایی تاسیس تاکنون گفت: پست بانک ایران در سال 83 برای انجام عملیات بانکی از شورای پول و اعتبار مجوز گرفت و به دنبال اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی در کنار سه بانک دولتی دیگر مشمول واگذاری قرار گرفت ولی در سال 91 با توجه به ماموریت بانک برای حضور در مناطق محروم از شمول واگذاری خارج شد.

شیری با بیان اینکه پست بانک ایران به دنبال توسعه و ایجاد کانال های خدمت، ارائه خدمات از طریق درگاه های الکترونیک و توسعه همکاری با شرکت های کلیدی، استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان است، تصریح کرد: ارائه خدمت در روستاها و مناطق محروم، رضایت مشتریان از اهداف استراتژیک پست بانک ایران است که در اسناد بالادستی به عنوان نقطه بانک قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه پست بانک ایران، دو وظیفه مهم حاکمیتی را بر عهده دارد، اظهار کرد: نخست اینکه پست بانک ایران بانک تخصصی و توسعه ای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و دوم وظیفه دارد در مناطق روستایی و کمتر برخوردار خدمات بانکی و مالی ارائه دهد.

مدیر عامل پست بانک ایران، با بیان اینکه حدود 22 هزار شخص حقیقی و حقوقی سهام دار این بانک هستند، گفت: پست بانک ایران تنها بانک دولتی بورسی کشور است.

شیری با اشاره به اینکه پست بانک ایران در حال حاضر با 405 شعبه بانکی شهری و با بیش از 5700 باجه بانکی روستایی در سطح کشور فعالیت می کند، تصریح کرد: باجه های بانکی روستایی بخش خصوصی هستند که با 9 هزار نفر پرسنل خدمات بانکی را به مشتریان ارائه می دهند و پست بانک در این زمینه یک مدل موفق همکاری دولت- بخش خصوصی را پیاده سازی کرده است.

بالاترین مقام اجرایی بانک با بیان اینکه در سال 98 پست بانک ایران در وضعیت زیان انباشته تحویل تیم اجرایی فعلی شد، گفت: طبق ماده 141 قانون تجارت بانک از سال 94 به بعد ورشکسته محسوب می شد و در این حالت یا سرمایه بانک باید افزایش پیدا می کرد یا بانک منحل می شد.

وی با تاکید بر اینکه منابع موثر پست بانک ایران که پایه و شالوده اصلی آن را تشکیل می دهد در حال افزایش است و در سال های 98 به 54 درصد و 99 به 104 درصد افزایش پیدا کرده است که جهش فوق العاده ای را در صنعت بانکی کشور رقم زده است.

شیری با اشاره به اینکه این افزایش منابع از احیا ظرفیت های پست بانک ایران در مناطق روستایی به دست آمده است، خاطرنشان کرد: در طی سال های 97 تا شهریور سال جاری منابع باجه های بانکی روستایی کشور 373درصد رشد کرده است.

وی افزود: نرخ رشد تسهیلات پست بانک ایران در طی سال های گذشته صعودی بوده و در پایان شهریور ماه سال جاری به 298 هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل پست بانک ایران با مقایسه مبلغ تسهیلات پرداختی بانک طی دو دوره سال های 92 تا 97 و 98 تا شهریور 1400 ادامه داد: تسهیلات بانک در دو حوزه فناوری اطلاعات و مناطق روستایی و کمتر برخوردار پرداخت شده است که در طی این دو دوره، 203 درصد رشد داشته است و از 147 هزار میلیارد ریال به 445 هزار میلیارد ریال رسیده است.

شیری با تاکید بر اینکه مبلغ یک هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات از محل وجوه اداره شده منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به فعالان حوزه ارتباطات و به شرکت های اپراتوری بیش از 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است، گفت: در مجموع بیش از 184 هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق پست بانک برای تجهیز باجه های بانکی روستایی، تسهیلات خرد، قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری و تسهیلات یارانه بگیران و معیشتی روستایی پرداخت شده است.

مدیر عامل پست بانک ایران با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه کشور، ادامه داد: در این شرایط نیز رشد 100 درصدی تعداد و مبلغ حوالجات ارزی را در طی 5/2 سال گذشته در مقایسه با دوره 6 ساله 92 تا 97 عملکرد مناسبی است.

شیری با تاکید بر رعایت بهداشت اعتباری برای پرداخت تسهیلات در بانک گفت: با اعتبار سنجی دقیق نسبت روند مطالبات معوق به تسهیلات روند نزولی را طی کرده و به 9/3درصد در پایان شهریور گذشته رسیده است که در صنعت بانکی کشور بی نظیر است زیرا متوسط این رقم در سایر بانک ها بالای 10 درصد است.

وی با اشاره به برنامه های بانک برای بانکداری غیر حضوری افزود: طی دو سال گذشته تعداد کارت های فعال بانکی صادر شده پست بانک ایران به بیش از پنج میلیون رسیده است و عمده کارت ها مربوط به مناطق روستایی و کمتر برخوردار است.

شیری تعداد تراکنش های دستگاه های خود پرداز بانک طی سال گذشته را بیش از 204 هزار میلیون فقره اعلام کرد و گفت: دستگاه های خودپرداز بانک در سال 98 حدود 198 ساعت متوقف و از چرخه خدمات دهی خارج بودند ولی با برنامه ریزی های عملیاتی انجام شده امروز خودپردازهای بانک خاموشی ها به حدود 30 ساعت تقلیل پیدا کرده است و پیوسته به مشتریان هدف خدمات غیر حضوری می دهند.

مدیر عامل پست بانک ایران با اشاره به سهم کمتر از یک درصدی بانک از بازار پولی کشور، اظهار کرد: اینکه خودپردازهای پست بانک ایران بیشتر از پنج برابر سهم خود از بازار پولی کشور تراکنش داشته اند، نشان می دهد که ما در برنامه ریزی های عملیاتی به بانکداری الکترونیکی توجه ویژه ای داشته ایم.

شیری با اشاره به طرح توسعه خدمات ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاها (USO) گفت: در ذیل این طرح طبق قرارداد در سال 96، تعداد یک هزار و 250 خودپرداز در نقاط روستایی دور افتاده و محروم نصب شدند که در طی دوره نصب و بهره برداری به پایان شهریور ماه گذشته بیش از 247 میلیون تراکنش انجام شده است.

مدیرعامل پست بانک ایران با بیان اینکه نصب این خودپردازها در مناطق روستایی، 82 میلیون سفر بین روستا و شهر را کاهش داده و در مصرف 288 میلیون لیتر بنزین در دوره اخیر صرفه جویی کرده است، ادامه داد: دولت با تقبل سه درصد هزینه، 97 درصد صرفه اقتصادی برای خانوارهای روستایی ایجاد کرده است و سرمایه گذاری در جهت کاهش شکاف دیجیتالی و گسترش عدالت اجتماعی داشته است.

شیری در بخش دیگری از گزارش خود به میران افرایش تعداد کاربران اینترنت بانک پست بانک ایران اشاره کرد و افزود: تعداد کاربران از 177 هزار کاربر در سال 97 به حدود یک میلیون کاربر در شهریور ماه افزایش یافته است و همراه بانک نیز به 867 هزار کاربر در همین مدت رسیده است که رشد 700 درصدی را طی 5/2 سال گذشته نشان می دهد و به دنبال توسعه بیشتر آن هستیم.

بالاترین مقام اجرایی بانک حضور پست بانک ایران در روستاها را موجب صرفه جویی،11 هزار میلیون لیتری بنزین، 106 میلیون ساعت زمان مفید نیروی کار اعلام کرد و گفت: همچنین پست بانک ایران، موجب شده است که بیش از 11 هزار میلیارد ریال فرصت نیروی کار صرفه جویی شود و این به پشتتوانه 82 میلیون تراکنش ماهانه از طریق درگاه های این بانک در روستاها به وجود آمده است.

وی با اشاره به ارائه 34 خدمت مالی و بانکی در باجه های بانکی روستایی تصریح کرد: روند سوددهی بانک در دو سال گذشته مثبت شده و از 11 هزار و 296 میلیارد ریال زیان انباشته در سال 97 به سوددهی بیش از 7 هزار و 417 میلیارد ریالی در سال 99 رسیده است.

شیری با تاکید بر اینکه پست بانک ایران بر خلاف سایر بانک ها، شرکت های وابسته ندارد، گفت: مقایسه سود و زیان عملکردی بانک نشان می دهد که از زیان 11 هزار میلیارد ریالی در سال های 92 تا 97 به سوددهی 12 هزار و 779 میلیارد ریالی در طی 5/2 سال رسیده است و وضعیت در طی این سال ها کاملا برعکس شده و در سال آتی می توانیم به سهامداران بانک سود نقدی قابل تقسیم نیز ارائه دهیم.

وی در پایان به برنامه های استراتژیک و عملیاتی و سند راهبرد دیجیتالی پست بانک ایران اشاره کرد و افزود: پست بانک ایران برای توسعه فعالیت ها در جهت ماموریت های حاکمیتی خود سند راهبردی بر مبنای بانکداری دیجیتال را تدوین کرد که برای تدوین آن دو سال زمان با مشارکت دانش به روز دانشگاهی و مشارکت تمام ارکان بانک صرف شده است و از ابتدای سال 1400 عملیاتی و در افق و پنج سال (پایان سال 1404) نقشه راه حرکت بانک است.

در ادامه این جلسه، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت نمادین از باجه بانکی روستایی باشماق در شهرستان مریوان به نمایندگی از 88 باجه بانکی روستایی در سطح کشور بهره برداری شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 204
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران