به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ دکتر محمدرضا جعفریان افزود: معاونت فرهنگی و اجتماعی در طول 4 سال گذشته برنامهها و جلسات زیادی با شرکای اجتماعی برگزار و در این جلسات عمده مطالبات، انتقادها و مسائل مرتبط با این سازمان را در فضایی صمیمی مطرح کرده و مورد پیگیری قرارداده است.
وی با اشاره به توسعه خدمات غیرحضوری در سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: برای ارتقای سطح خدمات و کاهش مشکلات شرکای اجتماعی، این سازمان، طرح توسعه خدمات الکترونیکی غیرحضوری را در واحدهای اجرایی عملیاتی کرده است.
دکتر جعفریان اظهار داشت: تامین اجتماعی در حال حاضر بیش از 80 درصد لیستها و حق بیمههای پرداختی را به صورت اینترنتی دریافت میکند. همچنین طرح ابلاغ الکترونیک، طرح بازرسی الکترونیکی، طرح تشکیل پرونده الکترونیکی و دهها طرح و برنامه دیگر را در دست اجرا دارد که این موضوع در آیندهای نزدیک باعث کاهش اعتراضات کارفرمایی و افزایش رضایتمندی شرکای اجتماعی خواهد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمیناجتماعی افزود: در راستای تقویت تعامل با شرکای اجتماعی و رسیدگی به خواستههای آنان، کارگروههایی بین اتاق بازرگانی و سازمان تأمیناجتماعی تشکیل شده تا مشکلات و مسائل بخش خصوصی به صورت فعالتر در زمینه دستورالعملها و بخشنامهها مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر جعفریان با بیان این که سازمان تأمیناجتماعی همواره یاور اشتغال، تولید و چرخش اقتصاد کشور است، اظهار داشت: این سازمان بر اساس رهنمودهای دکتر نوربخش مدیرعامل این سازمان آمادگی دارد خواستهها و نظرات جامعه کارفرمایی را بشنود و در جهت برقراری ارتباط موثر و مناسب و حل اختلافات دو طرف گام بردارد و بر همین اساس اداره کل امور کارفرمایان و سازمانها تعاملات خوبی با اتاقهای بازرگانی استانها دارد که البته باید گسترش یابد.
وی با بیان اینکه پایه مناسبات اجتماعی، رعایت اخلاق حرفهای و اجتماعی است، افزود: گفتوگو و تعامل موثر دوسویه تنها راه حل رسیدگی به مسائل و مشکلات در خصوص موضوع اختلافی است و هیچ عملکردی مانند تعامل و گفتوگو نمیتواند باعث حل و فصل اختلافات شود.
دکتر جعفریان تصریح کرد: سازمان تأمیناجتماعی با هزینه ماهیانهای بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان بدون اتکاء به بودجه دولتی معیشت حدود 3 میلیون بازنشسته را بر عهده دارد و با یک میلیون و 300 هزار کارفرما به طور مستقیم در ارتباط است.
وی ابراز امیدواری کرد با توسعه اقدامات فرهنگی و اجتماعی زمینه همکاری و همافزایی بین تأمیناجتماعی و بخش خصوصی فراهم و این موضوع باعث شکوفایی اقتصادی و اجتماعی جامعه شود.
معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این دیدار ضمن تقدیر از تغییر رویکرد و دیدگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با توسعه تعامل با شرکای اجتماعی بهویژه در حوزه کارفرمایان بر تقویت همکاریهای دو جانبه تأکید کرد.
مظفر علیخانی تغییر دیدگاه و تغییر باور مسئولان، مردم و بیمهشدگان و کارفرمایان را یکی از مهمترین وظایف معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمیناجتماعی دانست و اظهار داشت: انجام دادن بسیاری از اصلاحات در کشور با موانع دیدگاهی روبهرو است که نیازمند انجام برنامههای فرهنگی برای تغییر این دیدگاه هستیم.
وی با اعلام رضایت از برگزاری جلسات مختلف هماندیشی و تعاملی با اعضای تشکلهای عمده کارفرمایی که با ابتکار معاونت فرهنگی و اجتماعی و اداره کل کارفرمایان و سازمانها در طول 4 سال گذشته در حال اجرا بوده است، خاطر نشان کرد: پیگیری اصلاح قانون بیمه تأمیناجتماعی و مقررات مربوطه بهویژه در مورد اصلاح برخی از مواد قانونی مانند تغییر تعداد اعضای هیأتهای بدوی از جمله درخواستهایی است که اتاق بازرگانی ایران پیگیر اجرایی شدن آن است.
معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر اهمیت توسعه خدمات الکترونیکی در سازمان تأمیناجتماعی اظهار داشت: توقع این است که سازمان تأمیناجتماعی در حوزه خدمات الکترونیکی غیرحضوری بیش از سایر سازمانها پیشرفت داشته باشد؛ زیرا باوجود خدمات خوبی که ارائه میدهد، به دلیل ضعف در بهرهگیری از سیستمهای مکانیزه هنوز در پاسخگویی مطلوب و موثر مشکل دارد.
علیخانی افزود: هنوزانتقال اطلاعات به شکل مکانیزه بین سازمان تامین اجتماعی وتشکلهای کارفرمایی به شکل درست و سیستمی طراحی و اجرا نشده است و این درحالی است که توسعه الکترونیکی خدمات در عمل باعث افزایش رضایتمندی جامعه کارفرمایی خواهد شد.
وی گفت: الکترونیکی شدن خدمات در عمل باعث حذف عامل انسانی میشود که این موضوع علاوه بر کاهش ضریب خطا، توسعه پاکدستی در سازمان تأمیناجتماعی را به ارمغان خواهد آورد .
معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران توجه سازمان تأمیناجتماعی به رفع دغدغهها و مشکلات کارفرمایان و کارآفرینان را قابل تقدیر دانست و گفت: ارتباط خوب حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان، بهویژه اداره کل امور کارفرمایان و سازمانها در جلسات و نشستهای هم اندیشی و تعاملات دو سویه بسیار ارزشمند است و میتواند خیلی از مسائل و مشکلات مطرح شده را در کمیسیونها رفع کند.
وی ضمن قدردانی از کاهش زمان بازرسی دفاتر قانونی کارفرمایان به یک سال اظهار داشت: کارفرمایان انتظار دارند بخشنامههای صادره از سوی سازمان تأمیناجتماعی مبتنی بر قانون باشد و قوانین اصلی و بالادستی را نقض نکند، بخشنامهها، آییننامه یادستورالعملهای این سازمان باید به قدری شفاف و مبتنی بر قوانین باشد که امکان برداشتهای متفاوت و تفسیرهای مختلف از آنها در واحدهای اجرایی سازمان وجود نداشته باشد.