به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از شانا ـ گروه پالایش و پخش:علیرضا ضیغمی در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر گفت: در سال ٨٥ با مصرف روزانه ٧٤ میلیون لیتر بنزین در کشور، سالانه ٥ میلیارد دلار صرف واردات بنزین به کشور می شد که در صورتی که طرح های کنترل مصرف در کشور اجرا نمی شد، میزان مصرف بنزین کشور هم اکنون به روزانه ١٣٠ میلیون لیتر افزایش یافته و سالانه حدود ١٥ میلیارد دلار صرف واردات بنزین به کشور می شد.
وی تاکید کرد: با اجرای طرح های کنترل مصرف در کشور، با وجود افزایش تعداد خودرو در ناوگان حمل و نقل شهری، امروز مصرف بنزین کشور به ٦٢ میلیون لیتر رسیده است.
ضیغمی همچنین تاکید کرد: در کنار اجرای طرح های کنترل مصرف، طرح های توسعه کمی و کیفی فرآورده های پالایشگاهی در کشور اجرا شد و خوشبختانه هم اکنون تولید بنزین کشور در شرایط مطلوبی به سر می برد و تا پایان سال از تامین بنزین از طریق پتروشیمی ها نیز به طور کامل بی نیاز خواهیم شد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به صرفه جویی سالانه ١٥ میلیارد دلار در کشور از محل بی نیازی از واردات بنزین گفت: این توانمندی حاصل اجرای توام طرح های کنترل مصرف و سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای پالایشگاه ها است که خوشبختانه به موقع در کشور اجرا شد.
وی با تاکید بر این که اکثر پالایشگاه های کشور دارای عمر بالایی بوده و به دلیل قدمت از تکنولوژی های قدیمی استفاده می کردند، گفت: طراحی این پالایشگاه ها به نحوی بود که باید ظرف سی سال گذشته به روز می شد که در نهایت اجرای به روزرسانی فرآیندهای آنها از سال ٨٤ آغاز شد.
ضیغمی با اشاره به تولید بنزین با اکتان پایین در پالایشگاه ها به دلیل خصوصیات طراحی فرآیندها افزود: با بهره برداری از طرح توسعه ای پالایشگاه اصفهان، از خرداد ماه امسال تولید بنزین با اکتان بالا در این پالایشگاه آغاز خواهد شد و وابستگی به واردات بنزین سوپر از پتروشیمی ها از این طریق مرتفع خواهد شد.
وی تصریح کرد: پالایشگاه اصفهان در گذشته بنزین با اکتان ٨٧ تولید می کرد که با ساخت اکتان افزا و واحدهایی بالابرنده عدد اکتان، اکتان بنزین این پالایشگاه به زودی به بیش از ٩٢ ارتقا خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: در سال ٨٩ میزان مصرف روزانه بنزین کشور به ٥٥ میلیون لیتر، در سال ٩٠ به ٥٩,٥ میلیون لیتر و در ٩١ به حدود ٦٣ میلیون لیتر افزایش یافت که این افزایش به دلیل بی تاثیر شدن قیمت فرآورده در روند کنترل مصرف بوده است.
ضیغمی با اشاره به این که در ٩ پالایشگاه کشور ٧ پروژه توسعه ای اجرا شد که شامل طرح های افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بود، گفت: به منظور ایجاد ارزش افزوده در کشور، لازم است عوامل تاثیرگذار در مدیریت صحیح مصرف سوخت در کشور بیش از پیش تقویت شود.