پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 515070 تاریخ : 1399/04/08-11:22:00
,8,
بورس کالا در مسیر تبدیل به بزرگترین بازار کالایی منطقه/ تمرکز ویژه بر توسعه ابزارهای مالی

سلطانی نژاد در مجمع عمومی اعلام کرد؛

بورس کالا در مسیر تبدیل به بزرگترین بازار کالایی منطقه/ تمرکز ویژه بر توسعه ابزارهای مالی

سلطانی نژاد در اعلام برنامه های کلان سال 99 بورس کالا از تمرکز ویژه این بورس بر توسعه ابزارهای مالی جدید خبر داد و گفت: بورس کالا در تلاش است تا به بزرگترین بازار کالایی متشکل منطقه و مرجع پایدار قیمت کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا که در تولید آن ها دارای مزیت هستیم، تبدیل شود.

به گزارش بانک و صنعتبه نقل از (سنا)، مجمع عمومی عادی سالانه و فوق العاده شرکت در بورس کالای ایران صبح امروز با حضور سهامداران این شرکت در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار شد که مدیرعامل بورس کالای ایران علاوه بر تشریح دستاوردهای سال 98، اهم برنامه های این بورس در سال 99 را تشریح کرد.

حامد سلطانی نژاد در ابتدای سخنرانی خود در مجمع عمومی به پیام هیات مدیره بورس کالا به سهامداران این شرکت اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران در راستای تحقق رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری در سال 98 با شعار سال "رونق تولید" به عنوان بزرگترین بازار متشکل معاملات کالایی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در کشور با مجموع ارزش معاملات نزدیک به 170 هزار میلیارد تومان تلاش کرده است ضمن تعاملات سازنده و نزدیک با تمامی فعالان اقتصادی و با معرفی ظرفیت های متعدد سخت افزاری و نرم افزاری بورس کالا به تلاش عرصه های تولید، فعالان بازارهای مالی و تدوین کنندگان سیاست های اقتصادی کشور، ابزارهایی راهگشا و تسهیل گر جهت نیل به رونق تولید در عرصه اقتصاد ملی ارائه کند.

سلطانی نژاد با بیان اینکه بورس کالا در تلاش است تا به بزرگترین بازار کالایی متشکل منطقه و مرجع پایدار قیمت کالاهایی که در تولید آن ها دارای مزیت هستیم تبدیل شود، گفت: در بازار داخلی ضمن ایجاد درکی مشترک از توانمندی ها و ظرفیت های موجود، بورس کالا همچون سنوات گذشته به عنوان بستری امن و قابل اتکا جهت پاسخگویی به نیازهای بازار فعالان اقتصادی در راستای تحقق اهداف سال 98 فعالیت کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: بورس کالای ایران که در سال 97 رتبه نخست را در میان بورس های کشور از نظر مجموع کل ارزش معاملات به خود اختصاص داده بود، در سال 98 نیز شاهد رشد 56 درصدی ارزش مجموع معاملات بازار فیزیکی در مقایسه با سال پیش از آن بودیم که حکایت از تداوم فعالیت و رشد بازارها دارد.

سلطانی نژاد عنوان کرد: بورس کالای ایران در سیزدهمین سال فعالیت خود توانسته به عنوان یکی از مهم ترین ارکان بازار سرمایه نقش پررنگ و اثرگذاری در اقتصاد کشور به خصوص در برآورده کردن نیاز بخش های مختلف اقتصاد به ویژه صنایع فلزی، پتروشیمی و شیمیایی ایفا کند.

به گفته وی، کشف قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا، کاهش هزینه های مبادلات به واسطه تسهیل دسترسی به اطلاعات بازار، افزایش نقدشوندگی بر پایه ایجاد بازار ثانویه برای معاملات، ایجاد سازوکار تامین مالی و سوق دادن آن به سمت صنایع توجیه پذیر و همچنین ایجاد امکان پوشش ریسک از جمله کارکردهای بورس کالای ایران در راستای رونق اقتصادی و جهش تولید به شمار می رود.

سلطانی نژاد اظهار داشت: بورس کالای ایران در سال 99 که با شعار «جهش تولید» نام گذاری شده است درصدد است با به کارگیری ظرفیت ها و توانمندی های خود در بازار سرمایه همچون گذشته سهم شایانی در حمایت از زنجیره تولید کشور از طریق ارتقا شفافیت، کارایی و سلامت بازار داشته باشد.

اهم دستاوردهای سال 98

به گزارش کالاخبر، مدیر عامل بورس کالای ایران در ادامه به اهم دستاوردهای سال 98 در بازارهای مشتقه، مالی و فیزیکی اشاره کرد و گفت: راه اندازی قراردادهای آتی پسته، ایجاد زیرساخت های لازم جهت مدیریت ریسک لحظه ای قراردادهای آتی و راه اندازی تابلوی آنلاین جدید اختیار معامله از مهم ترین اقدامات بازار مشتقه بود؛ پذیرش و انتشار اوراق سلف موازی استاندارد محصولات و شرکت های جدید، راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران، زیره سبز و پسته و پذیرش 11 انبار برای این محصولات، پذیرش خزانه سکه طلای جدید و راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا و همچنین افزایش ظرفیت خزانه های سکه و تدوین دستورالعمل معاملات حق امتیاز نیز از مهم ترین اقدامات بازار مالی در سال 98 بود.

سلطانی نژاد در ادامه استقرار سامانه جدید مدیریت تضامین، ثبت 54 عرضه کننده جدید، انتقال سیستمی وجوه جرائم توسط اتاق پایاپای، راه اندازی سیستم تسویه خودکار قراردادهای نقدی، راه اندازی سیستم تسویه نقدی- اعتباری و هماهنگی با بانک مرکزی در خصوص امکات تسویه ارزی را از مهم ترین اقدامات بازار فیزیکی و برگزاری نشست مشترک با اتاق بازرگانی ایران و عمان به منظور تسریع تجارت و ایجاد سکوی مشترک معاملاتی و همچنین امضای تفاهمنامه با اتاق بازرگانی بصره را از مهم ترین اقدامات بازار بین الملل در سال 98 دانست.

سال 98 از نگاه آمار

وی در ادامه به ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال 98 اشاره کرد و گفت: ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال 98 به بیش از 169 هزار میلیارد تومان رسید و در بازار فیزیکی بیش از 26.3 میلیون تن انواع کالا به ارزش 137 هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

وی افزود: در تالار محصولات صنعتی و معدنی 9.7 میلیون تن کالا به ارزش 61 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. در تالار محصولات پتروشیمی 4.6 میلیون تن کالا به ارزش 42 هزار میلیارد تومان و در تالار فرآورده های نفتی 11.9 میلیون تن انواع کالا به ارزش 33 هزار میلیارد تومان معامله شد؛ ارزش معاملات بازار مشتقه و مالی بورس کالا نیز 31.5 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

برنامه های سال 99

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه برنامه های کلان سال 99 این بورس را اعلام کرد و گفت: راه اندازی معاملات اوراق خرید دین کالایی برای تامین مالی تولیدکنندگان، راه اندازی قراردادهای مشتقه و گواهی سپرده کالایی روی دارایی های پایه جدید، افزایش به کارگیری قراردادهای کشف پریمیوم در راستای تسهیل برنامه ریزی و فروش تولیدکنندگان محصولات صنعتی، معدنی و پتروشیمی، راه اندازی معاملات مناقصه جهت تامین کالای مورد نیاز صنایع بزرگ و نهادهای دولتی و غیردولتی دارای مصارف کالایی با حجم بالا و تسهیل صادرات و کمک به تامین ارز مورد نیاز کشور با توسعه معاملات در رینگ صادراتی از برنامه های کلان سال 99 است.

وی ادامه داد: همچنین توسعه و بهبود فرآیندهای پیش از معاملات، معاملات و پس از معاملات بازارهای فیزیکی، مشتقه و مالی، تدوین و پیگیری تصویب دستورالعمل های جدید در راستای توسعه بازارها و ابزارها، ارتقا درگاه ها و سامانه های ارتباط و مشتریان، طراحی و تدوین مدل بازاریابی شرکت، توسعه فرآیند های پذیرش و کنترل انبار و توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و ارتقای سواد مالی فعالان بازار در حوزه کالایی از دیگر برنامه های مهم بورس کالا در سال 99 است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 183
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران