به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین معرفی برگزیدگان سومین جشنواره بورس و رسانه با بیان اینکه تغییر شرایط به واسطه زمان بزرگترین دغدغه رسانهها است، افزود: چرا در جامعه ما خبر بد، خبر خوب است؟ چرا به جای مقبولیت به دنبال شهرت هستیم؟ چرا با بک خبر حال و هوای بورس تغییر میکند؟ چرا به جای تولید خبر به دنبال تولید نمایش هستیم؟ چرا اسامی به جای محتوا حرف میزنند و چرا ما در خبر کمی شدیم و به کثرت رسیدیم اما به کیفیت اهمیت نمیدهیم!؟ چرا اغتشاش خبری مرجعیت رسانه شده است؟ ما باید به این سوالها پاسخ دهیم.
وی تاکید کرد: پاسخ به این سوالها نیازمند نگاهی متفاوت است و باید به دنبال پاسخ آنها باشیم.
محتوا امری قالب در رسانه بورسی
خدادی با بیان اینکه توجه به چند نکته در حوزه رسانه و بازار سرمایه ضروری است، اظهار کرد: محتوا باید در رسانه بورسی امری قالب باشد. نکته دیگر این که صحبت اعداد و آمار به جای اشخاص و اسامی است. همچنین نکته بعدی ایجاد نحوه قضاوت بر اساس مصداق، محتوا و اطلاعات است و اگر نتوانیم از اطلاعات به قضاوت و تصمیمگیری برسیم و در نهایت به عمل، در نتیجه آن اطلاعات ناقص است و رسانههای ما باید محل تولید اطلاعات مبتنی بر نیاز مخاطب باشند.
بورس رابطه مستقیم با اطلاعات دارد
خدادی ادامه داد: بورس رابطه مستقیم با اطلاعات دارد؛ اطلاعات بورسی باید به جای ایجاد فضای تبلیغاتی، فضای شریک سازی ایجاد کنند. چه آنها که سهامدار هستند چه افرادی که عرضه کننده هستند وهمه فعالین بازار سرمایه باید شرکای بورس باشند.
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اطلاعات و گردش آن عنصر تعیین کننده در بورس است، گفت: هرچه این اطلاعات به واقعیت نزدیکتر باشد فرآیند تصمیم در سرمایهگذاری را تسهیل میکند و هرچه از واقعیت دور باشد در فضای بازار سرمایه اختلال ایجاد میکند.
شناسایی و مهندسی مخاطبان بورسی
وی تاکید کرد: باید از فضای جشنواره بورس بهرهبرداری کنیم؛ ما باید مخاطبان بورسی را مهندسی و شناسایی کنیم، باید بدانیم چه اطلاعاتی میخواهند و مدیریت انتظار مخاطب از خبر باید باز تعریف شود.