به گزارش بانک و صنعت به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی در تبیین کارکردهای دولت الکترونیک به فرآیند اعطای وام یک میلیون تومانی به اقشار نیازمند که از شیوع بیماری کرونا در کشور آسیب دیده اند اشاره کرد و گفت: طی این اقدام فرآیند اعطای وام به گونه ای طراحی شده بود که بدون هیچ گونه مراجعه حضوری، وام مورد تقاضا توسط یک پیامک پرداخت می شد.
وی ادامه داد: زیرساخت فنی این امر به شکلی طراحی شد که ضمن تبادل داده به صورت متوالی میان دستگاه ها، متقاضی با ارسال یک پیامک، می توانست بدون نیاز به مراجعه بانک، معرفی وثیقه، افتتاح حساب و در پی آن امضای فرم های متعدد و ثبت اثر انگشت، وام خود را دریافت کند که این خود مثال عینی از دولت الکترونیک است.
عدم همکاری دستگاهها در به اشتراک گذاری داده
معاون وزیر ارتباطات با تشریح جزییات گذرگاه ملی تبادل خدمات دولت الکترونیک، آن را مسیری دانست که دستگاه های مختلف دولتی در کشور از طریق به اشتراک گذاری داده می توانند به ارائه خدماتی بپردازند که نتیجه آن برای مردم قابل لمس است.
وی گفت: خوشه های مختلف اعم از چندین دستگاه و پایگاه های متعدد داده ملی به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل هستند و می توانند با رعایت قواعدی جهت استفاده از این اطلاعات مانند کسب اجازه از دستگاه های صاحب اطلاعات و رعایت پروتکل های لازم به اطلاعات ارزشمندی در حوزه هایی نظیر کد ملی، شناسه حقوقی شرکت ها، کد پستی، اطلاعات مربوط به اسناد و املاک، حساب های بانکی و غیره دسترسی داشته باشند و از این طریق باعث کاهش مراجعه حضوری مردم شوند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد: اما متاسفانه شاهد این هستیم که برخی دستگاه های دولتی در راستای به اشتراک گذاری اطلاعات خود در گذرگاه خدمات دولت (GSB) همکاری لازم را به عمل نمی آورند.
800 سرویس دولتی به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می شود
ناظمی با ارائه آمار و اطلاعاتی در حوزه دولت الکترونیک گفت: در طول دو سال از حدود 300 خدمت به بیش از 800 خدمت در مرکز ملی تبادل اطلاعات رسیده ایم که نشان از رشد دو و نیم برابری دارد. هم چنین تعداد دستگاه های خدمت گیرنده، حدود 60 دستگاه بود که امروزه به طور تقریبی همه دستگاه ها یعنی حدود 150 دستگاه اصلی کشور به این گذرگاه متصل شده اند. اما حدود 30 دستگاه، یعنی کمتر از یک چهارم، نسبت به ارائه سرویس اقدام می کند و ما بقی بیشتر خدمت گیرنده هستند.
وی افزود: این در حالی است که دولت الکترونیک زمانی به رشد واقعی می رسد که همه دستگاه ها، داده هایشان را به اشتراک بگذارند و از این منظر می توان گفت هنوز به مرحله بلوغ نرسیده ایم. هم چنین در نمودار تعداد تراکنش ها در گذرگاه ملی تبادل خدمات که به معنای هر تراکنش برابر یک استعلام است، در تیرماه سال جاری تعداد 120 میلیون مراجعه به نهادها کاهش پیدا کرده است. این آمار در سال 97، تعداد 7 میلیون بوده که حدود یک هجدهم حال حاضر است و نشان از تغییر تفکر دستگاه ها است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره تعداد داده های آزادسازی شده توسط دولت گفت: در طول دو سال، حدود 4 هزار و 200 دیتا ست (dataset) و دیتاکاتالوگ توسط دولت آزاد شده است که بیشترین بهره برداری از این اطلاعات توسط کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها با هدف طراحی برنامه های کاربردی(اپلیکیشن) صورت گرفته که مصرف کنندگان نهایی آنها مردم هستند. این برنامه ها بدون نقض حریم خصوصی، امکان سریع استفاده از داده ها مانند نقشه های مسیریاب، جایگاه های پمپ بنزین، داروخانه ها و مواردی مشابه را برای مردم فراهم کرده اند.
معاون وزیر ارتباطات دولت الکترونیک را مهم ترین ابزار نوسازی اداری در یک کشور دانست و آن را مسیری منجر به ایجاد شفافیت ذکر کرد و گفت: متاسفانه فرهنگ رایج در دستگاه های اداری نسبت به این قضیه چندان خوش آمدگو نیست؛ با این حال امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه های دولتی و مدیران نوگرا، هزینه های گزافی را جهت توسعه پرداخت نکنیم.