به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، کاظم میرزایی روز سه شنبه افزود: طراحی و پیاده سازی مجموعه کاملی از API ها (رابط های نرم افزاری) جهت ثبت سفارش ارسال مرسوله، اخذ بارکد رهگیری، استعلام نرخ پستی و رهگیری مرسولات؛ بخشی از قابلیت های ایجاد شده برای ارایه خدمات یادشده است.
به گفته وی، استارتاپ های فعال در حوزه حمل بسته ها می توانند با استفاده از APIهای مذکور، علاوه بر بهره مندی از شبکه اختصاصی و امکانات لجستیکی پستی در سراسر کشور، از سرنوشت مرسولات خود نیز مطلع شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از شرکت ها و فروشگاه های مجازی همکار پست برای ارایه خدمات شان از این قابلیت استفاده می کنند، اظهار داشت: مشارکت با شرکت دیجی کالا در حوزه تجارت الکترونیک، شرکت معماران به طرح در ارایه سرویس بازارمتریال و شرکت الوپیک در ارایه سرویس در حال راه اندازی الوپست، نمونه ای از این همکاری هاست.
میرزایی در ادامه گفت: قابلیت های پیاده سازی در سامانه های عملیاتی شرکت ملی پست امکان رهگیری وضعیت سیر مرسولات از زمان قبول بسته تا لحظه تحویل آن به گیرنده را همراه با نمایش تصویر امضا گیرنده فراهم کرده است.
او افزود: همچنین مشتریان می توانند با ارایه شماره همراه خود در هنگام تحویل مرسوله، از طریق پیامک نیز از مراحل سیر و وضعیت تحویل مرسوله به گیرنده، مطلع شوند.
معاون فناوری در خصوص پیشینه مکانیزه سازی سرویس ها و خدمات پستی، تصریح کرد: پس از ایجاد سامانه های عملیاتی به منظور مکانیزه سازی فرآیندها و سرویس های پستی با امکان رصد سیر مرسوله در سطح شبکه و در راستای فراهم کردن امکان توسعه بازار، از اوایل دهه 90 براساس برنامه مشخص؛ اقدام به راه اندازی زیرساخت های ارتباطی، بستر انتقال داده های اختصاصی و تولید نرم افزاری ها با رویکرد پلتفرمی کرد.
میرزایی افزود: این اقدامات، علاوه بر توسعه پذیری، در دسترس بودن و انعطاف پذیری؛ ساده سازی فرآیندها و تسهیل در بهره برداری از سرویس ها را به همراه دارد.
به گفته وی، شرکت ملی پست، از کلیه شرکت های فعال در حوزه حمل بسته، به منظور همکاری و ایجاد سرویس های با ارزش افزوده مبتنی بر زیرساخت های موجود، استقبال می کند.