به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه رازی،
آقای بختیاری ، شما به تازگی مدیریت مجموعه را پذیرفتید. لطفا درباره وضعیت فنی و مالی بیمه رازی توضیح دهید؟
دریک نمای کلی بیمه رازی برند قوی دارد، شرکت خوبی است و در بازار با نام نیکی شناخته می شود.بیمه رازی از لحاظ فنی و مالی شبیه دیگر شرکت های بیمه کشوراست و با تلاشی که قرار است روی این شرکت انجام شود ، نسبت به سایرین وضعیت بهتری هم پیدا میکند. در واقع در وضعیت فعلی کمی نیازمند بهبودی و تنظیم است که برای آن برنامه داریم. سطح تونگری 2 را دارد با ضریب خسارت 75 درصد ، نکته قابل توجه مطالبات بیمه رازی از خودروسازها است که در صدد رفع آن هستیم.
آیا در سال گذشته بخشی از سهم بازارتان را از دست داده اید؟
بیمه رازی در حوزه خودروهای صفر کیلومتر حضور بیشتری داشت، الان بخاطر همان مشکلات مطالبات معوق سهم کمتری دارد. اما در حوزه دیگری از بازار حضورفعالی دارد. بیشتر تمرکزاین شرکت در بخش حمل و نقل است و خوشبختانه امسال وضعیت بهتری در حمل و نقل هوایی دارد. قراردادی هم با هواپیمایی ماهان دارد که امیدواریم امسال هم آن را تمدید کنیم.همچنین کار خوبی را با کل فرودگاههای کشورداریم که تنها در بخش بیمه های درمان نیست و شامل سایر رشته ها مانند آتش سوزی و مسوولیت هم می شود. توجه داشته باشید که گاهی پیش می آید شرکت های بیمه سهم بازارشان را از یک رشته بیمه ای از دست میدهند اما بازار جدیدی را جایگزین میکنند. در بیمه رازی هم سهم رشته های زیان دهی مانند اتومبیل و درمان کم می شود اما در باقی رشتهها وضعیت بهتری خواهیم داشت.
چالش جدی بیمه رازی چیست؟
در همه دنیا معمولا دولت ها هستند که کارهای کلی و عمومی مثل بهداشت، امنیت، آموزش و ... را انجام میدهند اما اصل کار توسعه را بخش خصوصی انجام میدهد. بیمه رازی هم باید متوجه شود که یک شرکت بیمه کاملا خصوصی است و با صداقت بالا در شان یک شرکت خصوصی خود را نشان دهد.
اگر بتوان قوای داخلی و پیرامون بیمه رازی به این درک برسند که خصوصی هستند و تفاوت بین خود با شرکتهای دولتی و نیمه دولتی را ببینند و براساس مولفه های بخش خصوصی کار کنند ، جذب بخشهای خصوصی دیگر میشوند. بنابراین بیمه رازی سرویس بهتری ارایه میدهد، سرمایه گذاری های خود را در حوزه توسعه محصول و خدمات گسترش می دهد ، میتواند با نیروهای متخصص و کارا همکاری کند و برنامه های بهتری را با آنها اجرا کند .
در نتیجه رضایت بیشتر مشتریان را جلب خواهد کرد. بیمه رازی میتواند خیلی خلاق باشد و نتایج خوبی به دست آورد. به نظر میرسد همه الزامات برای چنین کاری فراهم است و شرکت میتواند یک چهره جدیدی از خود عرضه کند به طوری که اعتماد بیشتر مردم را جلب و می تواند در زمینه محصولات و خدمات پیشرو باشد .
برنامه شما برای توسعه فعالیتها و کسب بیشتر سهم بازار چیست؟
برای بیمه رازی برنامه 5 مرحله ای تدوین کردیم که شامل شناخت، تنظیم اولیه، توافق روی سلسله اصول و خطوط قرمز شرکت، بازنگری و به روزرسانی برنامه ها و رفتن به سمت اجراست. در مرحله اول باید شناخت خوبی نسبت به شرکت داشته باشیم بعد از شناخت باید سطحی از تنظیم را ایجاد کنیم. در مرحله سوم باید روی یک سلسله اصول و چهارچوبها توافق شود ، بیشتر هم خود کارکنان و مدیران باید در این چهارچوب باشند و بدانیم برنامه چیست؟ میخواهیم سهم خود را در بازار افزایش دهیم یا مبنا کسب سود بیشتر است؟ اخلاق چه جایگاهی دارد و خیلی چیزهای دیگر. اما در مرحله چهارم هم باید هر آنچه در مراحل قبل داشتیم را تبدیل به برنامه کنیم. این شرکت برنامههایی از قبل داشته که مورد بازنگری قرار دادیم که نیازمند 10 تا 15 درصد اصلاح است . و در مرحله پنجم هم باید آنچه به دست آوردیم را اجرا کنیم.
ما در بیمه رازی هدفمان حتما این نیست که سهم بازار خود را افزایش دهیم ، به سود بیشتر هم فکر میکنیم. در واقع بازار میتواند محدودتر با سود بیشتر باشد چیزی که در بخش خصوصی اهمیت دارد این است که ذینفعان را در بخش سوددهی قانع کند.
ایجاد مزیت برای شرکت نیز از دیگر اهداف ماست ، خلق محصولات جدید و رضایت مشتریان از این مزیت هاست.
در شرایط اقتصادی فعلی آیا به رشد حق بیمه ها میتوان امیدوار بود؟
این یک چالش بزرگ صنعت بیمه است متاسفانه تا آنجا که نرخها تابعی از قیمت مورد بیمه است این اتفاق به خودی خود میافتد. اتفاقا یکی از دلایل رشد حق بیمه ها ناشی از مولفه های تورم است. مثلا در بدنه خودرو نرخ های فنی که مشخص است پس حق بیمه را براساس همین نرخ های به روز شده میپردازند، البته اگر رشد بیمهها از بیمهپذیری و رشد فرهنگ بیمه بود خیلی بهتر بود تا ازنرخ تورم. اما چالش اصلی در صنعت بیمه بیشتر در زمینه بیمه های شخص ثالث و درمان تکمیلی است که بیشترین ضریب خسارت را دارد و سهم زیادی از پوشش بیمه را به خود اختصاص میدهد. در شخص ثالث این مشکل بیشتر هم هست. چون خسارت را عواملی تعیین میکنند که از عهده بیمه گذار و بیمهگر خارج هستند یعنی در خسارت جانی قوه قضائیه نرخ را معلوم میکند و به یکبار 20 تا 30 درصد نرخ را بالا میبرد. مساله جایی است که حق بیمه متناسب خسارت رشد نمیکند چرا که دولت اعمال نظر و دخالت میکند.
بنابراین شرکت اقتصادی جدید و احتمال افزایش حق بیمه ها نه تنها کمکی به صنعت بیمه نمیکند بلکه مشکل هم ایجاد میکند. بنابراین ثبات اقتصادی بهتراست و نرخ های حق بیمه هم رشد نمیکرد. شرایط تورمی هیچ کمکی به صنعت بیمه نمی کند بخصوص بیمه های عمر . چون اولویت مردم وضعیت اقتصادی است و افزایش نرخ تورم موجب کاهش استقبال مردم به بیمه های عمر می شود.
بیمه رازی نخستین شرکتی بود که از شرکت های اعتبارسنجی خارجی رتبه دریافت کرده آیا این رتبه هنوز اعتبار دارد و چه تاثیری روی فعالیت های شرکت دارد؟
تا الان که شرکت رتبه بندی خارجی اعلام نکرده این رتبه اعتبار ندارد و نظر جدیدی نداده است . البته من هم به عنوان مدیرعامل جدید دوست دارم این راه را ادامه دهم اما فرصت نشده است. اول باید به ساماندهی فکر کنیم و بعد دوباره دنبال این رتبهبندی باشیم. بانکها، بیمه ها و موسسه های بزرگ باید به استانداردهایی برسند و به وسیله رتبه ها مورد اعتماد بیشتری قرار گیرند. این موضوع در آینده خیلی میتواند به نفع بیمه رازی باشد و با این کار ما در آینده وضعیتی ایجاد میکنیم که مشتریان با اعتماد بیشتری بیمه رازی را انتخاب کنند.
نظرتان درباره تغییرات هیات مدیره شرکت چیست؟
هیات مدیره تغییراتش انجام شد اعضای قبلی خیلی خوب بودند افراد جدید هم چهره های سرشناسی هستند از جمله دکتر طهماسب مظاهری، وزیر اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی و رییس کل اسبق بانک مرکزی بودند. اندوخته سنگینی از دانش اقتصادی را به همراه دارند و تجربه اقتصادی بزرگی دارند؛ بیمه رازی محلی باشد که ایشون دیدگاه های خود را مطرح کند و به شرکت کمک کنند.بنابراین نحوه مطرح شدن مباحث در هیات مدیره را تغییر دادیم و در جلساتی که ایشون هستند مسائل کلان صنعت بیمه را مطرح میکنیم بلکه در بخشی از مسائل کلی صنعت بیمه از طریق ایشون تاثیرگذار باشیم.
آیا برنامه های برای افزایش سرمایه دارید؟
بله. مطالعات اولیه آن انجام شده پیشنهادمان را هم به بورس دادیم و باید موضوع سهامداران خرد را نیز نظر داشته باشیم. در مرحله اول از 200 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان میرسیم و در مرحله بعد به 500 میلیارد تومان میرسیم.
البته با برنامه هایی که داریم امیدواریم سهامداران را متقاعد کنیم و تا یک هزار میلیارد تومان هم سرمایه خود را افزایش دهیم.