به گزارش بانک و صنعت به نقل از اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل بیمه مرکزی، دکتر محمدجواد آقاجری مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی، پیرو مغایرت های موجود در فرآیندهای صدور و یا قراردادهای منعقده فیمابین برخی از شرکت های بیمه و یا نمایندگان تابعه با کارگزاران رسمی بیمه مستقیم طی بخشنامه ای موارد تخلف را به شرح زیر به شرکت های بیمه اعلام کرد:
1- عدم رعایت مفاد ماده (23) آیین نامه کارگزاری (دلالی) رسمی بیمه (آیین نامه مکمل شماره 3/92) مبنی بر واگذاری اختیار دریافت حق بیمه به صورت مستقیم و (یا در بستر الکترونیکی) از بیمه گذاران به کارگزاران رسمی بیمه؛
2- عدم رعایت مفاد بند «5» ماده (12) آیین نامه تنظیم امور نمایندگی (شماره 75) مبنی بر تاخیر در واریز وجوه حق بیمه دریافتی توسط نمایندگان به حساب شرکت های بیمه
3- مغایرت فرآیندهای صدور با مقررات و دستورالعمل های جاری مبنی بر ایجاد دسترسی به سیستم صدور و یا واگذاری کاربری صدور به کارگزاران رسمی بیمه مسقیم و برخط توسط نمایندگان و شعب آن شرکت و متعاقباً پرداخت بخشی از هزینه صدور به این کارگزاران توسط شرکت های بیمه
وی در ادامه از شرکت های بیمه خواست، ضمن بازنگری فرآیندهای صدور و اصلاح مفاد قراردادهای مرتبط، از هرگونه وصول حق بیمه توسط کارگزاران و رسوب مبالغ حق بیمه نزد آنان و پرداخت بخشی از هزینه صدور توسط شرکت به کارگزاران جلوگیری به عمل آمده و حق بیمه وصولی توسط نمایندگان نیز در روز دریافت، به حساب شرکت بیمه واریز، و نتیجه اقدامات صورت گرفته حداکثر ظرف مدت 2 روز کاری به بیمه مرکزی منعکس شود.
همچنین اعلام شد، مسئولیت حسن اجرای مفاد این بخشنامه با مدیران عامل و واحدهای اجرایی ذی ربط بوده و در صورت مشاهده موارد مغایر، وفق مقررات با کارکنان کلیدی، نمایندگان و کارگزاران مربوطه رفتار خواهد شد.