پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 316652 تاریخ : 1396/12/16-11:20:13
,17,
بانک ها نباید بستر پولشویی باشند

سیف:

بانک ها نباید بستر پولشویی باشند

رییس کل بانک مرکزی گفت: مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، از ضرورت های اساسی درنظام بانکی کشور است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ولی اله سیف صبح دیروز در جلسه با مدیران عامل شبکه بانکی کشور ضمن بیان الزامات تطبیق با قوانین و استانداردهای بین المللی بانکداری، بر لزوم اهتمام ویژه بانک ها نسبت به ایجاد واحد «مدیریت رعایت» و تقویت ساختار آن تاکید کرد.

سیف افزود: مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم یک ضرورت ملی است که از نظر قانونی و شرعی مورد تاکید قرار گرفته و نقش مهمی در جلوگیری از فساد دارد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دقت نظر در تکمیل اطلاعات مشتریان در موقع افتتاح حساب، اولین حلقه از زنجیره طبقه بندی مشتریان و گامی مهم در زمینه مبارزه با پولشویی و انطباق با قوانین بین المللی است. لذا بانک ها باید به سرعت اقدامات لازم در خصوص طبقه بندی مشتریان و تعیین سطح فعالیت آنها را بر اساس استانداردها انجام دهند.
رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی، تعیین سطح فعالیت مشتریان بر اساس مشخصاتی اعم از شغل، سن، منطقه جغرافیایی، میزان گردش حساب و... انجام می شود. بر این اساس هر تراکنش مغایر با سطح فعالیت مشتری بایستی در بانک ها گزارش و بررسی شود. این امر در نهایت موجب پیشگیری از بروز عملیات مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم شده و در افزایش سلامت و شفافیت نظام بانکی موثر است.
سیف همچنین با اشاره به نقش «مدیریت رعایت» در بانک ها گفت: به نظر می رسد هنوز کارکرد واحد مدیریت رعایت در بانک های ما به خوبی اجرایی نشده که این امر مانعی جدی برای انطباق فعالیت نظام بانکی با اصول بانکداری مدرن است. بنابراین در حال حاضر لزوم ایجاد و ارتقای این بخش در بانک ها بیش از پیش احساس می شود. بانک مرکزی این موضوع را به طور جدی پیگیری می کند و آمادگی دارد در این خصوص به کمک بانک ها بیاید تا شاهد اصلاح فرآیندها و تقویت جایگاه مدیریت رعایت در بانک ها باشیم.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در سال های گذشته با پدیده ناخوشایند موسسات اعتباری غیرمجاز مواجه بودیم که صدمات فراوانی به نظام بانکی کشور وارد کردند گفت: بایستی از اتفاقات گذشته درس بگیریم و حال که این معضل به پایان رسیده است نباید اجازه دهیم که نظام بانکی بستری برای پولشویی، معاملات مشکوک و عملیات زیرزمینی باشد.
سیف همچنین با اشاره به نقش کارکنان بانک ها در ارتقای سلامت نظام بانکی گفت: کارکنان بانک ها بایستی نسبت به موارد مشکوک در شعب حساس باشند و هرگونه تخلف و سهل انگاری را پیگیری و گزارش کنند.
سیف افزود: شفاف سازی عملیات بانکی در کشور یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و بانک ها نباید با انگیزه جذب سپرده، قوانین و استانداردها را نادیده بگیرند.
افکار عمومی، شریک بانک ها
رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از نشست امروز بر اهمیت توجه به افکار عمومی توسط بانک ها تاکید کرد و گفت: امروز افکار عمومی یک شریک استراتژیک برای نظام بانکی است.

 

 

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه عده ای درصدد هستند تا با افزایش بی اعتمادی به نظام بانکی به اعتبار بانک ها ضربه زده و منافع خود را تامین کنند افزود: خوشبختانه احساس می شود با اقداماتی که اخیرا و به ویژه در خصوص ساماندهی موسسات غیرمجاز انجام شده است، اعتماد افکار عمومی به شبکه بانکی افزایش یافته و آرامش بر بازار پولی کشور حاکم شده است.  
سیف ادامه داد: رویکرد آگاهی بخشی و آموزش اثرگذار در اطلاع رسانی بانک ها بایستی در اولویت قرار گیرد و تبلیغات صرف و یکسویه دیگر کارآمد نیست.
وی افزود: تبیین اهداف و رسالت های بانکداری برای آحاد جامعه به منظور اصلاح انتظارات افراد از نظام بانکی و توانمندسازی آنها برای پالایش اطلاعات صحیح از اخبار غیرواقعی و نادرست باید از سوی بانک ها مورد توجه قرار گیرد. 
سیف تصریح کرد: ارتقای سطح اطلاع رسانی و شفافیت اطلاعاتی برای گروه های مختلف جامعه به افزایش نظارت عمومی و در نهایت اصلاح رویه ها و اقدامات غلط منجر خواهد شد.
محمدعلی کریمی، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز با اشاره به تلاش هدفمندی که برای تخریب نظام بانکی در داخل و بیرون از کشور سازماندهی می شود، گفت: در چنین شرایطی اتخاذ یک رویکرد یکپارچه، منسجم و هدفمند با تکیه بر حداکثرسازی استفاده از توان متخصصان برای شنیده شدن پیام ها و اثر گذاری بهتر بر گروه های مختلف جامعه، توسط نظام بانکی بایستی در دستور کار قرار گیرد.
کریمی افزود: کاهش فشارهای ناشی از ناآگاهی و انتظارات غلط بر شبکه بانکی، تشریح نقش آفرینی نظام بانکی در توسعه کشور و لزوم بازسازی اعتماد عمومی به آن، تولید ادبیات موضوعی حول مفهوم صنعت بانکداری و تبیین الزامات تحقق آن و افزایش آگاهی عمومی در خصوص خطر شکل گیری مجدد موسسات غیرمجاز از جمله مهمترین محورهایی است که بانک ها در امور اطلاع رسانی خود باید به آنها توجه کنند و این مهم با فعالتر کردن شورای اطلاع رسانی و تبلیغات نظام بانکی با محوریت بانک مرکزی، اجرایی خواهد شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 192
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران