مهران محرمیان با اشاره به تجربه زیسته دنیا در مورد این چالش افزود: طی سال های منتهی به سال 2008 رویکرد کلی این بود که بانک های مرکزی تا جایی که ممکن است از نظارت و مقررات گذاری دور شوند تا فضا برای نوآوری باز باشد و تنظیم روابط به بازیگران سپرده شود اما نتیجه آن رویکرد، بروز بحرانی به بزرگی بحران سال 2008 بود و منجر به طراحی و تدوین «استاندارد بازل 3» شد که روح حاکم بر آن بازگرداندن نظارت با رویکردهای جدید بود.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ادامه داد: ما هم در ایران از این قاعده مستثنی نیستیم و برقراری تعادل و تناسب میان نظارت و فضای لازم برای نوآوری از جمله چالش های مهمی است که با آن روبرو هستیم؛ در واقع اگرچه به طور مستمر در معرض انتقاد از سوی طرفداران نوآوری از یکسو و نهادهای نظارتی از سوی دیگر هستیم اما واقعیت این است که ما در بانک مرکزی دغدغه هر دو حوزه را داریم؛ هم به دنبال ایجاد فضاهای مناسب و لازم برای نوآوری در خدمات هستیم و هم حفظ جایگاه نظارتی بانک مرکزی برای جلوگیری از لطمه خوردن به ثبات مالی برایمان مهم است.
وی با اشاره به اقدامات متعددی که بانک مرکزی در حوزه نوآوری و ایجاد فضای لازم برای آن انجام داده است، گفت: ایجاد بسترهای مقرراتی و فنی لازم برای کیف الکترونیکی پول، پیاده سازی زیرساخت فنی رمزپول ملی و تدوین مقررات آن، راه اندازی سامانه های جدید مانند پل، تدوین مقررات بانکداری باز و کمک به راه اندازی نئوبانک ها از جمله اقداماتی است که انجام شده و در حال پیگیری در بانک مرکزی است.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی افزود: یکی از اقداماتی که با جدیت به دنبال آن هستیم و اثر بسیار خوبی در تسهیل و تسریع ایفای نقش رگولاتوری برای فعالیت های نوآورانه دارد، راه اندازی سندباکس رگولاتوری است. به دنبال این هستیم که با راه اندازی این سندباکس امکان فعالیت محدود را برای طرح های نوآورانه در یک محیط خاص فراهم آوریم تا هم صاحبان طرح در یک محیط عملیاتی واقعی به نقاط ضعف و قوت کار خودشان پی ببرند و هم رگولاتور امکان و فرصت بررسی مخاطرات مختلف طرح را داشته باشد.