به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازبانک وصنعت: کرباسیان گفت: طرح الکترود گرافیتی اردکان جزء پروژههای تاریخی است وما توانستیم ماشینآلات آن را به کمک شرکتهای آلمانی و ایتالیایی با وام یا فاینانس، تأمین مالی کنیم که 50 میلیون یورو در مرحله نهایی است و 30 میلیون یورو دیگر نیز به زودی نهایی میشود.
کرباسیان افزود: در این خصوص ضمانت ایمیدرو و بانک صنعتومعدن را پذیرفتهاند ، یعنی السی با بانک صنعتومعدن با ضمانت ایمیدرو باز میشود و ماشینآلات را از طریق بانک اروپایی (آلمانی) BHF میفرستند.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در مورد تامین اعتبار یاد شده علیرغم مشکل برقراری ارتباطات بانکی کشورمان گفت: بانک صنعتومعدن در اینباره فعال است. ایمیدرو هم اعتبار بینالمللی دارد. ایمیدرو در سالهای گذشته با اعتبار و ضمانت خود، توانسته طرح هرمزال را راه بیندازد که بزرگترین طرح آلومینیوم جنوب است و برای خودش اعتباری بینالمللی با بانکهای فرانسه، ایتالیا و آلمان داشته و دارد.
کرباسچی درمورد مشکلات بدهی آلومینیوم المهدی (هرمزال) و کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران به یک بانک آلمانی گفت: بهدلیل نبود تعهد در سالهای 84 تا 86، پول پرداخت نشده بود. دوم بهدلیل تحریم، حتی اگر در مقطعی میخواستند پول را پرداخت کنند، قبول نمیکردند؛ چون در فهرست سیاه بودیم. درهرصورت بعد از این مذاکرات، قرار شد بدهیها پرداخت شود.
وی افزود: بانک خریدار شرکت، قرار بود بدهیها را از طریق بخش خصوصی پرداخت کند که متأسفانه پرداخت نکرد؛ در نتیجه ما چون بهعنوان ایمیدرو ضامن بودیم، برای خوشنامی ایمیدرو و دولت، از بانک صنعتومعدن با حمایت بانک مرکزی، حدود17میلیون یورو وام گرفته و بدهی را پرداخت کردیم. کشتیرانی جمهوری اسلامی هم توانست این وام را بگیرد و بدهیاش را پرداخت کند. حالا خوشبختانه با هرمس حسابمان تسویه شده است. بدیهی است در مقابل این بدهی، توانستیم شمش آلومینیوم از خریدار المهدی (هرمزال) دریافت کنیم و آن را به بانک صنعتومعدن بازپرداخت کنیم.