به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بانک سامان : رییس هیاتمدیره انجمن آسیابانان منطقه خاورمیانه و آفریقا تاکید دارد که حجم وسیعی از فعالیتهای بانکی شرکت متبوعش با بانک سامان است. چراکه اعتقاد دارد عملکرد «سامان» به دلیل دراختیار داشتن سیستم مدیریتی نوین، بهرهمندی از نیروی انسانی توانمند و پویا و چارت سازمانی کارآمد، بسیار مثبت و چشمگیر است. وی با اشاره به خدمترسانی به بیش از5 هزار مشتری، از توسعه همکاریها با بانک سامان میگوید.
گفتوگوی «سامان رسانه» با مهرزاد جمشیدی مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت آرد خوشهای فارس، رییس هیات مدیره انجمن آسیابانان منطقه خاورمیانه و آفریقا و عضو هیاتمدیره اتاق بازرگانی ایران و سوییس را در ادامه میخوانید.
* چشمانداز شرکت شما برای طرحهای توسعهای جدید چیست؟
تا چند سال پیش، صنعت آرد تقریبا در انحصار کامل دولت بود و از اویل دهه 1390 شمسی تصمیم به خصوصیسازی این بخش گرفته شد. از همان زمان نیز در شرکت آرد خوشه فارس تصمیم گرفتیم با افزایش ظرفیت تولید و ایجاد تنوع در محصولات، سهم بازار مناسبی کسب کنیم.
عامل مهمی که تا پیش از خصوصیسازی در این صنعت به آن توجهی نمیشد، نظر و سلیقه مشتریان و سرویسدهی به آنها بود. در حالیکه در بازارهای محصولات یکسان، جایی که تفاوت در قیمتها قابل چشمپوشی است، خدمات بهعنوان یک ابزار رقابتی کارآیی دارد. برهمین اساس، ما رضایتمندی مشتریان را در صدر برنامههای خود درنظر گرفتهایم.
در این راستا، برای افزایش توان پاسخ به مشتریان، اقدام به افزایش ظرفیت تولید کردیم. در صنعت تولید آرد، با توجه به اهمیت عملکرد ماشینآلات در مراحل استخراج آرد از گندم و تعمیر و نگهداری، کیفیت مهندسی و دیاگرام پروسه تولید، انتخاب سازنده ماشینآلات از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابر تجربه موفق این شرکت بهعنوان دومین کارخانه دارای ماشینآلات سوییسی در کشور، و پس از بررسی دقیق سازندههای اروپایی و البته شرکتهای ترکیهای که قیمت محصولاتشان حدود 40 درصد کمتر از ماشینآلات سوییسی است، این شرکت پس از بررسیهای لازم، کارآمدترین و مدرنترین تکنولوژی روز دنیا را انتخاب کرد. به جرات میتوان گفت تا چند سال آینده هم کاملترین و مجهزترین ماشینآلات تولید آرد کشورمان مطابق با استانداردهای روز دنیا باشد.
با آغاز تحریمها ضد کشورمان و هدف تحریم قرار گرفتن بانکهای بزرگ کشور و اتخاذ نشدن سیاست مشخص ازسوی این بانکها، دریافت تسهیلات و انتقال پول به خارج از کشور از سوی آنها عملا غیرممکن شد. بنابراین شرکت فعالیتهای خود را برای انتخاب بانکی که توانایی مدیریتی خود را در عرصه سخت سیاسی و اقتصادی جهت راهگشایی صنعت کشور نشان دهد، معطوف کرد که پس از تحقیقات بسیار، بانک سامان برگزیده شد.
پروژه خط تولید را هم بعد از سه سال به پایان رساندیم که از اسفند ماه سال گذشته به بهرهبرداری رسید.
* شرکت آرد خوشه فارس سال گذشته چه برنامههایی برای افزایش تولید داشته است؟
در سالهای پیش با ظرفیت تولید 100 هزار تن در سال و استفاده از 130 نیروی انسانی، شرایط بهگونهای پیش رفت که ناچار شدیم سیستم نوبتدهی برای مشتریان ایجاد کنیم. با افزایش تنوع محصولات، درخواست خرید ازسوی مشتریان و ساخت خط تولید جدید، در حال حاضر هدفگذاری شرکت ما برای سال 1395، تولید 225 هزار تن آرد در سال است.
برنامهریزی شرکت خوشه فارس فعالیت بر اساس تقاضای مشتریان است تا بتوانیم در ارایه خدمات به آنها موفق عمل کنیم.
آرد یک محصول نهایی نیست و مستقیما برای مصرف روزمره مشتری استفاده نمیشود. بنابراین باید پس از طی کردن یک مرحله فرآوری به مصرف برسد. باتوجه به این مساله، چالش اصلی ما کاهش ریسکپذیری محصول در مرحله فرآوری است. چشمانداز ما این است که کالایی باکیفیت و اختصاصی تولید و به مشتریان عرضه کنیم. بهطورمثال تولید آرد "پیتزای ایتالیایی" و "پیتزای آمریکایی" نخستین بار در شرکت آرد خوشه فارس انجام و به بازار ارایه شد.
* حضور بانک سامان در کنار شما، زمینهساز چه اقداماتی بود؟
در دوره تحریم، ما جزو معدود شرکتهای مجاز به بهرهبرداری از منابع مالی ایران در خارج از کشور بودیم و در همین زمان بود که کار با بانک سامان را آغاز کردیم. آرد خوشه فارس سال گذشته اقدام به واردات 44 کشتی گندم و جو به کشور کرد که تعداد قابل توجهی از پرداختها وانتقال وجه از طریق سیستم بانک سامان بود.
سرعت بانک سامان در ارایه خدمات بانکی با بهرهگیری از بانکداری شرکتی بسیار مطلوب و جذاب است. این توانمندی، به ما در جهت تسریع تامین آرد کشور یاری میرساند.
همچنین لازم میدانم این نکته را بیان کنم که مصوبههای بانک سامان شفاف و مشخص است. بهگونهای که بهنظر میآید تقویتکنندهای وجود دارد که وقتی مشتری وارد سیستم بانکی میشود، با سرعت کارها به پیش میرود.
* بانکها و بنگاههای اقتصادی که توان مالی مناسبی دارند، چگونه میتوانند یاریگر شرکتهایی که توان اشتغالزایی دارند، باشند؟
شرکتی که به تعهدات خود حتی در سختترین شرایط پایبند است و هرگز بدهی معوق ندارد و ازطرف دیگر مرتب درحال رشد و توسعه است، نیازمند یک تکیهگاه قدرتمند به نام بانک است. یکی از مسایل مهم و چالشزا در روابط میان بانکها و شرکتها، ارزیابی عملکرد شرکتها توسط کارشناسان بانکی است.
بهطور معمول بانکها براساس سیاستهای خاص خودشان و نه واقعیتهای عینی عملکرد شرکتها را ارزیابی میکنند که در برخی موارد منجر به گزارشهای غیرواقعی میشود. اما بانک سامان با تکیه به کارشناسان خبره و ورزیده، گزارشهای عملکردی دقیق و موشکافانه در اختیار دارد که با استفاده از آنها فعالیت میکند و به همین دلیل معوقات کمتری نسبت به سایر بانکها دارد.
لازم است ذکر کنم که نخستین کارشناس بانک سامان که به کارخانه ما آمد، مسایلی همچون شیوه کار ما، تاریخچه شرکت و فروش را مدنظر قرار داد و صرفا نسبتها و گزارشهای مالی را مبنای تهیه گزارش خود قرار نداد.
* بانکداری شرکتی بانک سامان نسبت به بانکداری سنتی چهقدر توانسته به شما کمک کند؟
بانکداری شرکتی با بازکردن گرههای پیشین سیستم بانکداری، خدمات را روانسازی کرده است. تجربه فعالیت ما در سیستم بانکداری شرکتی بانک سامان نشان داده که سیستمی روان و مشتریمحور طراحی شده است.
برای ما بهعنوان یک واحد صنعتی پویا، تصمیمگیری صحیح و به موقع اهمیت بسیاری دارد که لازمه آن، سرعت در انجام امور است. اینجاست که بانکداری شرکتی بانک سامان توانسته است در کنار ما باشد و این نشان میدهد بانک سامان یکی از بانکهای درجه یک کشور است. چراکه کارشناسان بانک سامان به خوبی سیاستهای بانک را میدانند و بر اساس آن عمل میکنند.
سیاست ما در حال حاضر این است که همکاری خود را بانک سامان افزایش دهیم.
* نقطه ضعف بانک سامان را در چه میبینید؟
(میخندد) باید فکر کنم. این مساله نسبی است و من باید بانک سامان را بانکهای دیگر مقایسه کنم. اما چیزی برای بیان کردن در حال حاضر ندارم.