به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک دی، غلامرضا خلیل ارجمندی، رئیس هیئت مدیره بانک دی در نخستین همایش سراسری برخط «بانکداری اسلامی، بانک دی؛ فرصت ها و چالش ها»، به تبیین نقش و جایگاه سرمایه انسانی در توسعه بانکداری اسلامی پرداخت و گفت: امروز تأثیر سرمایه انسانی در امور مختلف بر هیچ کسی پوشیده نیست و این امر لزوم توجه به نقش کارکنان در پیاده سازی صحیح قوانین بانکداری بدون ربا را بیش از پیش کرده است.
وی افزود: گام اول در پیاده سازی بانکداری بدون ربا، فرهنگ سازی و ارائه آموزش های مؤثر به کارکنان است و تا زمانی که فهم مشترک از مقولات در بدنه کارکنان ایجاد نشود، حرکت به سمت پیاده سازی الزامات قانونی بانکداری بدون ربا نیز دچار وقفه خواهد بود.
وی با نقد رویه های رایج منابع انسانی در نظام بانکی گفت: نظام نامه های تنبیه و تشویق در نظام بانکی باید بر اساس مفاهیم اخلاقی و در چارچوب انجام وظایف بر اساس ارزش های انسانی تدوین شود تا خدمتگزاری به ذینفعان و مشتریان به سمت کیفی سازی و اخلاق مداری حرکت کند و افراد، فارغ از شاخصه های کمّی، بر اساس شاخصه های کیفی و اخلاقی مورد تشویق و تنبیه قرار بگیرند.
ارجمندی محدود کردن نگاه به اسلامی کردن عقود را یک آفت در مسیر پیاده سازی بانکداری بدون ربا دانست و تصریح کرد: بانکداری بدون ربا صرفاً محدود به اسلامی کردن عقود نیست بلکه باید تمامی سیاست ها و فرایندهای نظام بانکی مزیّن به یک پیوست بانکداری اسلامی باشد تا با پیاده سازی این نگاه شاهد ایجاد یک شاکله اخلاقی در تمامی سطوح و فرایندها باشیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توسعه آموزش و فرهنگ سازی مؤثر، شاهد جوشش روح بانکداری اسلامی از بدنه سازمان به تمامی ارکان سازمان باشیم.