به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر حمیدرضا عدل، معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور، مهندس رحمانی، رییس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی، مهندس نیکوفرجام معاون رییس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی) و دکتر فیضی (کارشناس مسوول طرح) از منطقه اول و دوم اجرای طرح احداث آزاد راه تهران – شمال بازدید کردند.
بنا به این گزارش، با توجه به اهمیت طرح یادشده و آثار آن در بهبود و تسهیل جریان حمل و نقل در کشور، ارتقای ایمنی، کاهش زمان و مسافت سفر از تهران به مناطق غربی استان مازندران، توسعه گردشگری و نیز توجه خاص مسوولان کشور، رسانهها و مردم به این طرح و مبدل شدن اجرا و بهرهبرداری از آن به یک مطالبه ملی، هیأتی از مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور از اجرای طرح بازدید کردند.
در این بازدید که با همراهی مدیران ارشد شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان دستگاه اجرایی مربوط انجام شد، ضمن بازدید از روند کلی اجرای طرح، مسایل و مشکلات مختلف فنی و اجرایی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
این گزارش میافزاید: طرح احداث آزاد راه تهران – شمال به طول 121 کیلومتر مشتمل بر 4 منطقه بوده که منطقه 4 حد فاصل سه راهی دشت نظیر و چالوس به طور حدود 20 کیلومتر در سنوات قبل به بهرهبرداری رسیده است و منطقه یک حدفاصل تهران تا سه راهی شهرستانک به طول 32 کیلومتر با جدیت در دست اجرا است.
با بهرهبرداری از این منطقه در نیمه اول سال آینده، علاوه بر کاهش مسافت حدود 60 کیلومتری، بخشی از مشکلات ترافیکی کنونی محور کرج – چالوس و نیز بخشی از مشکل آزادراه کرج – تهران مرتفع میشود. همچنین در منطقه دو حدفاصل سه راهی شهرستانک تا پل زنگوله به طول 22 کیلومتر، مهمترین اقدام صورت گرفته، پایان حفاری تونل شرقی البرز به طول 6400 متر است. در منطقه سه حد فاصل پل زنگوله تا سه راهی دشت نظیر به طول 47 کیلومتر هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
لازم به ذکر است که سازمان برنامه و بودجه کشور نگاهی ویژه به این طرح داشته و در تأمین منابع اعتباری مورد نیاز (سهم دولت) اهتمام دارد.