به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک صنعت به نقل از خبرنگار شانا، محمد رنجبر، رئیس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس در جریان افتتاح این پایانه که همزمان با بارگیری یک نفتکش ژاپنی بود گفت: این پایانه روزانه تا سقف 200 هزار بشکه توان دریافت نفت دارد، ضمن این که امکان صادرات تا یک میلیون بشکه در طول روز در این پایانه فراهم شده است.
وی با اعلام اینکه شناور صادراتی خلیج فارس در نوع خود بزرگترین سازه دریایی دنیاست افزود: با توجه به امکانات و دسترسیهایی که در این پایانه در نظر گرفته شده بسیاری از هزینهها برای صادرات کاهش یافته و شرایطی که در شناور سورنا برای صادرات وجود نداشت در این پایانه تعبیه شده است.
رئیس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس با اشاره به سابقه ساخت این پایانه صادراتی از سال 90 گفت: درست است که ساخت این پایانه توسط شرکتهای کرهای انجام شده اما موضوع راهاندازی این تجهیزات بسیار مهم است و تمام این اقدامها توسط نیروهای داخلی انجام شده است.
رنجبر با اشاره به این که پایانه خلیج فارس برای صفر تا 100 درصد ظرفیت خود کاملا عملیاتی است، افزود: معمولا ظرفیت پایانه را روی 50 درصد در نظر میگیریم اما، متناسب با فروش محموله و نیاز صادرات این میزان تغییر میکند.
رئیس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس با بین این که موضوعهای قانونی و حقوقی این پایانه در حوزه کاری ما نیست، تصریح کرد: با این حال در مورد راهاندازی و پیش راهاندازی، نگهداری، تعمیرات، تامین قطعات به صورت کامل و مسائل مختلف به ما سپرده شده است.
وی با تاکید بر این که کلیه استانداردهای شناورهای صادراتی در پایانه خلیج فارس در نظر گرفته و رعایت میشود، گفت: در حال حاضر کلیه اتصالات صادراتی خلیج فارس انجام شده و پنج پمپ صادراتی که هرکدام توان انتقال 32 هزار بشکه در ساعت را دارند در خلیج فارس پیشبینی شده اما معمولا برای کار صادراتی از دو یا سه پمپ استفاده میشود.
رنجبر همچنین درباره تصمیمگیری در مورد پایانه صادراتی سورنا نیز افزود: تعیین تکلیف برای این شناور صادراتی بستگی به تصمیم هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران دارد اما طبق آخرین برنامهریزی، شناور سورنا فعلا به عنوان پشتیبان خلیج فارس در منطقه بهرگان باقی میماند تا در ادامه برای آن تصمیم گیری شود.
وی گفت: اگر قرار باشد سورنا در این منطقه یا منطقه دیگری باقی بماند باید برای تعمیرات آماده شود و اگر تصمیم دیگری گرفته شود، نیازی به تعمیر نخواهد داشت.
رنجبر افزود: با توجه به این که در منطقه بهرگان میدانهای مشترک نظیر اسفندیار وجود دارد این امکان هست که سورنا در این منطقه برای استفاده صادراتی باقی بماند، ضمن این که میتواند گزینه مناسبی برای استفاده در توسعه لایههای نفتی پارس جنوبی باشد.
وی با اشاره به این که سورنا متعلق به یک یا دو نسل قبل شناورهای صادراتی است و در حال حاضر شرایط و قوانین چنین شناورهای صادراتی تغییر کرده است، افزود: برای استفاده از سورنا باید به فکر رعایت استانداردهای بین المللی هم باشیم.