به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، قطعهسازان، خودروسازان و تولیدکنندگان فولاد صبح چهارشنبه هفته گذشته طی نشستی مشترک با علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت و عبدالناصر همتی؛ رئیسکل بانک مرکزی، به توضیح و تشریح چالشهای موجود در این صنایع و بررسی راهکارهای موجود و ممکن برای حل مشکلات پرداختند. اگرچه گفته میشود طبق توافق حاضران جلسه قرار بر این شده است تا برخی جزئیات مطرحشده در این جلسه در اختیار رسانهها قرار نگرفته و منتشر نشود. بر این اساس، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ایران در رابطه با بعضی از محورهای اصلی مطرحشده در این نشست مشترک، گفت: «خوشبختانه آقای لاریجانی و اعضای فراکسیون حمایت از قطعهسازان از قبل نسبت به موضوع اشراف کامل داشتند.»
آزادسازی؛ قیمت راهکار قطعی خروج از بحران
مازیار بیگلو با تاکید بر اینکه در این جلسه از سوی فعالان صنعت خودرو بهطور قطع اعلام شد که راهکار قطعی و فوری برای خروج از بحران فعلی، آزادسازی قیمت است، اظهار کرد: «باتوجهبه جلسات متعدد و مکرری که طی شش، هفتماه گذشته در همین سطح کارشناسی برگزار شده است، الان اشراف و اطلاع کامل درمورد موضوعات برای فعالان صنعت خودرو و همه نهادهای اجرایی مرتبط وجود دارد.»
به گفته وی، در این جلسه رئیس مجلس از وزیر صمت درخواست کرد تا این موضوع به فوریت بررسی و بسته شود. بر این اساس پیشبینی میشود تا چند روز آینده وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف قیمت خودرو را روشن کند و اگر مساله خارج از حیطه تصمیمگیری وزارتخانه بود، موضوع به جلسه سران سه قوه ارجاع داده شود.
حرکت در حاشیه بازار؛ مانع فعالیت دلالان
دبیر انجمن قطعهسازان خودرو کشور در رابطه با فرمولهای قیمتگذاری مطرحشده تا پیش از این، تاکید کرد: «گروههای مختلف درخواستهای متفاوتی ارائه کردهاند؛ برای مثال درخواست خودروسازان و قطعهسازان تعیین قیمت خودرو براساس 5درصد پایینتر قیمت حاشیه بازار است. گروه دیگری براساس محاسباتی که انجام دادهاند، افزایش 25 تا 35درصد قیمت خودرو را مطرح کردهاند. در عین حال عده دیگری معتقدند اساسا بهتر است به مواداولیه یارانه تعلق گیرد اما قیمت خودرو ثابت مانده و افزایش پیدا نکند. گروه دیگری هم هستند که میگویند اساسا همین قیمت امروز خودروها نیز بالا است و با این شرایط بهتر است صنعت خودرو کشور جمع شود.»
وی در ادامه با اشاره به جمع اضداد در بیان درخواستها، افزود: «با وجود این درخواست قاطع و مسلم خودروسازان و قطعهسازان، حرکت در حاشیه بازار است تا به این ترتیب جلوی رانت، فساد و دلالی ایجاد شده نیز گرفته شود.»
حل مشکل دیون خارجی قبلی قطعهسازان توسط بانک مرکزی
عبدالناصر همتی بهعنوان رئیسکل بانک مرکزی کشور از جمله چهرههای شاخص حاضر در نشست مشترک فعالان صنعت خودرو در مجلس بهشمار میرفت.
بر این اساس، مازیار بیگلو در رابطه با مواردی که درخصوص حمایتهای احتمالی بانک مرکزی از صنعت خودرو در این جلسه مطرح شد، اظهار کرد: «یکی از محورهای اصلی درخواست قطعهسازان و متعاقبا خودروسازان، بحث آزادسازی ثبتسفارش بدون انتقال ارز است. چهبسا در دور قبل تحریمها، همین ثبتسفارش بدون انتقال ارز بود که توانست به صنعت خودرو کمک کند از موجاولیه تحریمها نجات یابد و باقی بماند.»
دبیر انجمن قطعهسازان درخصوص واکنش رئیس کل بانک مرکزی به این درخواست، گفت: «توضیح آقای همتی این بود که این مبحث آزاد شده، اما بودجه محدودی به این منظور تخصیص یافته که بهطبع اولویت این بودجه محدود بهسمت کالاهای اساسی دارویی و غذایی خواهد رفت. بر این اساس، درخواست این است که این بودجه افزایش پیدا کند تا به موازات اینکه ما روی مسائلی مانند تخصیص ارزهای نیمایی کار کرده و ارز موردنیاز خریدهای خارجی را از این طریق تامین میکنیم، امکان ثبتسفارش بدون انتقال ارز نیز وجود داشته باشد. به این دلیل که بعضی کالاهای شامل تحریمهای آمریکا، نیاز به اقداماتی دارند که مسیرهای بانکی شناسایی نشوند.»
بیگلو با بیان اینکه مساله دیون قبلی قطعهسازان به طرفهای خارجی نیز مساله دیگری بود که با رئیس بانک مرکزی در میان گذاشته شد، تاکید کرد: «آقای همتی در این زمینه گفتند راهکارهایی برای این موضوع در نظر گرفته شده است که به وسیله آن به قطعهسازانی که با این مورد مواجه هستند، کمک خواهد شد.»
به اعتقاد مازیار بیگلو، در این شرایط اگر بحث ثبتسفارش بدون انتقال ارز و موضوع آزادسازی قیمت خودرو حل شود، مشکل دیون قبلی نیز خود به خود قابل حل خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: «در عین حال نباید فراموش کرد تا زمانی که درمورد آزادسازی قیمت خودرو تصمیمگیری نشود، هر اتفاق دیگری ابتر خواهد ماند. تا زمانی که رانت و دلالی بازار مدیریت نشود و از بین نرود، باقی راهکارها باتوجهبه اینکه اولویتهای بعدی هستند، چندان موثر نخواهند بود.»