به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک وی ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: روند فناوری اطلاعات در حوزه هایی چون رایانش ابری، ابرداده ها، اینترنت اشیا و نظایر آن و نیز در استفاده از ابزارهایی همچون موبایل های هوشمند به عنوان ابزار پرداخت، مقوله ریسک های امنیت بانکی به طور جدی مطرح است و اگر اقدامات لازم مورد توجه قرار نگیرد با سونامی از رخدادهای امنیتی در حوزه موبایل در سال های آتی مواجه خواهیم شد.
آمار ها نیز حکایت از تشدید این روند با ورود موبایل به کسب و کار بانکی دارد؛ اما به دلیل مزایای فراوان این ابزار، استفاده از آن اجتناب ناپذیر و ریسک های آن نیازمند مدیریت است.
مهندس مومن واقفی در پاسخ به نقش شرکت خدمات انفور ماتیک، در تامین امنیت شبکه بانکی، اظهار داشت: همواره نقش سیاستگذاری با بانک مرکزی است و شرکت خدمات انفورماتیک جایگاه پیمانکار و مجری پروژه های حاکمیتی را برعهده دارد؛ از همین رو در تمامی سامانه های حاکمیتی تلاش شده است تا تابع آخرین استانداردهای امنیتی در حوزه های مختلف باشیم.
وی به پرهیز از نگاه صفر و صد به امنیت اشاره نمود و متذکر شد: نمی شود برای همه بانک ها یک مدل واحد امنیتی عرضه کرد. باید مسئولیت بانک ها و نقش آن ها در بحث های امنیت، شفاف شود و با ابلاغ سیاست های امنیتی و نظارت برآن ، برای تخطی از موارد امنیتی مکانیزم های پرداخت جریمه، همانند مدل های بین المللی لحاظ گردد.
مدیر ریسک و امنیت اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک در خاتمه بر ضرورت برخورد روشن با دلایل بروز برخی اشکالات در شبکه بانکی تاکید نمود و افزود: اینکه هر مشکلی در بانک ها اعم از عدم وجود پول در خود پردازها یا ضعف امنیت در درگاه یک بانک به سامانه شتاب ربط داده شود و یا اینکه بخش های درگیر در یک موضوع همه اشکالات را ناشی از ضعف سازمان دیگری تلقی کنند؛ در واقع حکایت از عدم شفافیت در طرح دقیق مشکلات دارد و شاید بهتر باشد بگویم در مواردی سازمان ها در پی فرافکنی مسائل امنیتی به جای تعامل موثر برای حل آن هستند.
وی در خاتمه تاکید کرد: مدیریت امنیت در حوزه بانکی نیازمند تعامل سازنده و هماهنگ همه عناصر درگیر در این حوزه است.