براین اساس و با توجه به ضرورت ارسال بر خط اطلاعات مربوط به بیمه نامه های شخص ثالث به سامانه سنهاب بیمه مرکزی، رقابت سالم و سازنده در شرکت های بیمه تقویت خواهد شد.
همچنین صدور کد یکتا عاملی برای شفاف سازی بیمه نامه های شخص ثالث به ویژه در زمینه ارائه تخفیفات است.
محمد حیدری معاون فنی بیمه ایران با استقبال از صدور کد یکتا برای بیمه نامه های شخص ثالث گفت: با تصمیم جدید بیمه مرکزی برای صدور کد یکتا، شرکت های بیمه از ابتدای مهر ماه باید قبل از صدور بیمه نامه شخص ثالث، از نهاد ناظر درباره عدم خسارت تائیدیه دریافت کنند.
براین اساس شرکت های بیمه قبل از صدور بیمه نامه شخص ثالث، از بیمه مرکزی درباره عدم خسارت تائیدیه می گیرند و بعد از تائید این موضوع نسبت به صدور بیمه نامه شخص ثالث اقدام می کنند.
به گفته معاون فنی بیمه ایران اطلاعات ارسال شده از سوی بیمه مرکزی درباره خودرو و همچنین عدم خسارت آن مبنای تخفیف بیمه نامه خواهد بود و این موضوع از تقلب و رقابت ناسالم جلوگیری می کند.
وی در عین حال افزود: در حال حاضر در کمتر از یک ثانیه می توانیم استعلام مورد نظر را برای کد یکتا و صدور بیمه نامه شخص ثالث از بیمه مرکزی بگیریم اما تنها بیمه ایران روزانه 30 هزار بیمه نامه شخص ثالث صادر می کند و نگران هستیم در صورت افزایش تعداد استعلام ها، برای آن صف ایجاد شود.
از آنجایی که صدور کد یکتا برای بیمه نامه های شخص ثالث کارمند محور نیست و سیستم محور است، باعث می شود تا خطای عمدی یا غیرعمدی اپراتورها از بین برود.
همچنین موضوع تخفیفات غیرفنی و غیرواقعی برخی از شرکت های بیمه برای صدور بیمه نامه های شخص ثالث نیز با صدور این کد از بین می رود.