پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353529 تاریخ : 1397/05/13-13:27:37
,15,
اعلام جزییات حمایت از پیام رسان های داخلی

رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت:

اعلام جزییات حمایت از پیام رسان های داخلی

رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به عزم و اقدام جدی وزارت ارتباطات از پیام رسان های داخلی گفت: اعتقاد داریم که معضل کنونی پیام رسان های داخلی بیش از مشکلات فنی، مشکل عدم اقناع کاربران در استفاده از این پیام رسانها است که وظیفه مشخص و اختصاصی وزارت ارتباطات نیست و دستگاه های دیگر باید ورود کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ حمید فتاحی رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت وگو با خبرنگار مرکزوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات گفت: مطابق سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی در بخش زیرساخت، بیشتر وظایفی که بر عهده وزارت ارتباطات بوده انجام پذیرفته و تاکنون سه فاز از تکالیف وزارت ارتباطات به بهره برداری رسیده است و تا یک سال و نیم آینده همه پروژه های لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تکمیل می شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات شبکه ملی اطلاعات روی لایه زیرساخت جاری می شود، افزود: لایه خدمات در شبکه ملی اطلاعات شامل پیام رسان ها، نقشه، موتورجست وجو، ایمیل و دیگر خدمات است که البته غیر از بخش پیام رسان ها، لایه خدمات سند مشخصی ندارد.
فتاحی با بیان اینکه به دلیل توجه حاکمیت به پیام رسان های بومی در جلسه 36 تا 40 شورای عالی فضای مجازی درباره الزامات حمایت از پیام رسان های داخلی، سندی آماده و به تصویب رسید، اظهار کرد: اگر این بخش از لایه خدمات را بتوانیم بومی سازی کنیم، آورده های اقتصادی و اجتماعی فراوانی چون کمک به حل موضوع اشتغال را به همراه دارد. به این ترتیب چند پیام رسان بومی نیز باعث اشتغالزایی و ارزش آفرینی می شوند و منفعت آن در اختیار متخصصان حوزه فناوری اطلاعات کشور قرار گیرد تا در کنار سرویس های خارجی، زیست بوم داخلی نیز در کشور ساماندهی شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سند حمایت از پیام رسان های بومی را دارای تکالیف حمایتی برای نهاد و سازمان های مختلف عنوان کرد و ادامه داد: در واقع مطابق این سند از دستگاه ها و نهادهای مختلف خواسته شده است تا فضا را به نفع پیام رسان های بومی و به نفع دانش داخلی و نیروی انسانی داخلی تغییر دهند.
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی را به دلیل ضرورت خدمات دهی بلادرنگ و تمام وقت به تعداد کاربران میلیونی، دارای فناوری های سطح بالایی دانست و گفت: در سال 90 الی 91 که فعالیت متخصصان داخلی در حوزه ایجاد پیام رسان های بومی تازه شروع شده بود در مجموع دو تا سه متخصص داخلی در این حوزه بیشتر وجود نداشت اما هم اکنون هرکدام از پیام رسان های داخلی 7 یا 8 نفر از متخصصان این حوزه را در اختیار دارند که بیانگر انتقال فناوری در این حوزه است.
وی تکالیف موجود در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام رسان های بومی برای ایجاد زیست بوم در داخل کشور را معطوف به وزارت ارتباطات، قوه قضاییه، وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما دانست و افزود: تکالیف وزارت ارتباطات در حوزه پیام رسان های بومی در چند دسته مشخص شده است که شامل اختصاص وام وجوه اداره شده، ارایه فضای هم مکانی (ارایه فضا برای قراردادن سرور) و در نظر گرفتن پهنای باند داخلی و اینترنت رایگان می شود.
فتاحی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی بعد از بررسی، پنج پیام رسان داخلی را در فاز اول و دو پیام رسان بومی دیگر را در فاز دوم برای حمایت به وزارت ارتباطات معرفی کرد، ادامه داد: این پیام رسان ها شامل سروش، گپ، آی گپ، بله، بیسفون، ویسپی و ایتا به وزارت ارتباطات معرفی شده اند.
این مقام مسوول اظهار کرد: وزارت ارتباطات با تمام قوت برای حمایت از زیست بوم پیام رسان های داخلی و تولید داخل پای کار آمد و وزیر ارتباطات همه دستگاه های زیرمجموعه خود را ملزم کردند که کمک شود به همین دلیل جلسات متعددی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری رایگان امکانات به پیام رسان های داخلی در هیات مدیره زیرساخت برقرار شد و بعد از تصویب موضوع در هیات مدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، ارایه 50 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند داخلی برای هرکدام از پیام رسان ها به صورت پلکانی 10 گیگابیتی و درنظر گرفتن پنج گیگ اینترنت به صورت پله های یک گیگی به تصویب رسید که مستلزم آن بود که هریک از پیام رسان ها درخواست های خود را در هر بخش ارائه کنند.
فتاحی با اشاره به عدم اقدام برخی از پیام رسانها برای دریافت وام گفت: هریک از پیام رسانها بنا بر مصالح و شرایط خود یک یا چند بخش از بسته های حمایتی را دریافت و از برخی دیگر صرف نظر کرده اند.
وی ادامه داد: وام مذکور ابتدا با ضمانت بانکی قابل پرداخت بود ولی بخاطر گلایه پیام رسانها و عدم توانایی تهیه ضمانت آنرا راحت تر کردیم تاجاییکه با امضای سفته مدیران، با همکاری پست بانک وام ها پرداخت شد تا به ساده ترین شکل حمایت صورت بگیرد.
رییس هیات مدیره شرک زیرساخت با اعلام اینکه تا الان چهار پیام رسان بومی وام پنج میلیارد تومانی را دریافت کردند، ادامه داد: البته دو درخواست نیز در مرحله امور اداری برای دریافت وام قرار دارد و اختصاص بقیه امکانات نیز با ثبت درخواست در حال انجام است و خدمات هم مکانی اجرا شده و با درنظر گرفتن تعرفه ترجیحی، حجم مصرفی کاربران آنها به یک سوم کاهش یافته است.
فتاحی افزود: ضمن اینکه علاوه بر حمایت های مصوب بعضی از نیازمندی های حوزه سخت افزاری را فارغ از تکالیف مصوب و بر اساس نیاز مبرم پیام رسان ها با دستور وزیر محترم در اختیارشان قرار دادیم که یکی از این خدمات شامل 50 سرور است.
وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در برنامه دارد که انشااله حمایت ها را از پیام رسان های بومی ادامه دهد، افزود: هم اکنون همه تکالیف وزارت ارتباطات انجام شده است اما به شدت اعتقاد داریم که معضل پیام رسان ها مشکل فنی نیست بلکه مشکل اعتماد و اقبال عمومی کاربران است که وظیفه مشخص و اختصاصی وزارت ارتباطات نیست و دستگاه های دیگر باید ورود کنند و وزارت ارتباطات نیز با اینکه وظیفه اش نبوده اما کوتاه نیامده و محکم ایستاده است که یکی از این اقدام ها رونمایی از لایحه حمایت از داده های شخصی کاربران در فضای مجازی جهت ارایه یک مدل عملیاتی برای صیانت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی است.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر ضرورت اجرای قوانین و مقررات در این حوزه خاطرنشان کرد: فتوای مقام معظم رهبری که فرمودند «ورود به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی حرام شرعی است» بسیار کاربردی خواهد بود و قانون باید خود را با این فتوا تطبیق دهد و اگر اجرای این قانون عملی شود آن وقت مردم حتما به پیام رسان های داخلی اقبال نشان خواهند داد و اغنا خواهند شد تا از خدمات با کیفیت بالاتر با سرعت و امنیت بیشتر و قیمت کمتر استفاده کنند.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه در این مورد هنوز اغنای افکار عمومی انجام نشده است، گفت: مراکز، مراجع و نهادهایی که باید درباره پیام رسانهای داخلی کارهایی را انجام می دادند، بی مسوولیت مانده اند و بخش بد ماجرا به عمل کردن متصدیان، بدسلیقگی و خلا قانونی و عملیات روانی بر می گردد.
فتاحی با بیان اینکه اگر اعتمادسازی رخ ندهد، بهترین سیستم فنی را هم بیاورید و حتی از سر انحصار و زور کاربر جذب شود، ماندگاری ندارد، اظهار کرد: اگر سرویس خوب، امن با قیمت مناسب باشد کاربر از آن استفاده می کند.
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات برنامه ریزی هایی را درخصوص فاز دوم حمایت از پیام رسان های داخلی انجام داده که با هماهنگی مدیران این پیامرسان ها در حال پیگیری و اقدام است.
وی با اشاره به جلسات مداوم با مدیران پیام رسان های داخلی درباره ارایه خدمات دولت الکترویک، افزود: در نظر داریم با استفاده از امکانات موجود وزارت ارتباطات خدماتی فراتر از مصوبه شورا مثل ارایه سرور و دیتاسنتر بدهیم.
فتاحی به استفاده مردم کشورهایی چون کره جنوبی و ژاپن از پیام رسان های داخلی خود و ارایه خدمات جامع به کاربران از این طریق اشاره کرد و گقت: در وزارت ارتباطات معتقدیم که تعدد پیام رسان ها هم اکنون بی معنی است و این امر در هیچ کجای جهان تجربه نشده است.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 210
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران