به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی، در همین راستا به منظور نظارت بر فرآیند تعامل میان بیمه گران، بیمه گذاران و کارگزاران و تأمین صحت، شفافیت و امنیت اطلاعاتی که میان آنها مبادله خواهد شد و همچنین پایش حقوق بیمه گذاران، ایجاد سوئیچ بیمه بر اساس ماده 51 آئین نامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل مربوط در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفت.
بر اساس ماده 51 آیین نامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل آن، از تاریخی که بیمه مرکزی تعیین خواهد کرد تبادل اطلاعات کارگزاران برخط با بیمه مرکزی، مؤسسات بیمه و نمایندگان آنها صرفا از طریق سوئیچ بیمه انجام می شود و مسوولیت طراحی و اداره سوئیچ بیمه بر عهده بیمه مرکزی است که خدمات زیر را ارائه می دهد:
1) دریافت APIهای استعلام نرخ و شرایط بیمه نامه، فرآیند صدور بیمه نامه و دریافت و واریز حق بیمه به حساب موسسه بیمه از نرم افزار بیمه گری موسسات بیمه.
2) دریافت APIهای استعلام اطلاعات پایه و سوابق بیمه ای مورد بیمه، اطلاعات فردی/حقوقی برمبنانی کد ملی/شناسه ملی متقاضی خدمات بیمه ای، اطلاعات پایه خودروها و ... از سامانه سنهاب بیمه مرکزی.
بنابراین آنچه در ارتباط با سوئیچ بیمه اتفاق افتاده، آن است که بیمه مرکزی صرفا به وظیفه قانونی خود عمل کرده و هیچگونه قصد انتفاع از سوئیچ بیمه در میان نیست و ایجاد انحصار برای شرکتی خاص و نظایر آن موضوعیت ندارد و مطرح نیست. اهل فن و دست اندرکاران صنعت بیمه می دانند که سوئیچ بیمه صرفا نقش هاب را دارد و محلی برای تمرکز اطلاعات نیست و صرفا تسهیل کننده و برقرارکننده ارتباط بین ذینفعان گوناگون فرآیندهای توزیع برخط بیمه است. همچنین سوئیچ بیمه امکان ارائه سایر خدمات و تسهیلات به کارگزاران، موسسات بیمه و نمایندگان آنها و ایجاد امکان نظارت های هوشمند از سوی نهاد ناظر بر فعالیت های صدور و توزیع بیمه را فراهم می کند.
از آنجا که سوئیچ بیمه از یکطرف به شرکت های بیمه متصل است و از طرفی به سامانه سنهاب بیمه مرکزی، لذا طراحی و پیاده سازی و نگهداری آن باید از طریق شرکت های مورد تایید و اعتماد بیمه مرکزی که برای تضمین پایداری ارائه خدمات بایستی تحت کنترل این نهاد هم باشند انجام شود.
هدف قانون گذار و بیمه مرکزی از سوئیچ بیمه، ایجاد سازوکار نظارت هوشمند بر فضای کسب و کار فناورانه بیمه ای، ایجاد بستر تبادل اطلاعات و شکل دهی به اکوسیستم دیجیتال صنعت بیمه و در دسترس قرار دادن سرویس های سودمند و ارزش افزوده برای المان های اکوسیستم و فراهم نمودن شرایط برای تحقق Open Insurance است. سوئیچ بیمه، سرویس های پایه مورد نیاز فعالان صنعت بیمه را از بانک های اطلاعاتی مهم کشور که در اختیار سازمان ها و صنایع بیرون از صنعت بیمه است و همچنین اطلاعات درون صنعت بیمه و شرکت های بیمه تامین و به سادگی و سهولت در اختیار کسب و کارهای الکترونیک و کارگزاران برخط و شرکت های بیمه فناور قرار می دهد و ارتباط بین شرکت های بیمه و شرکت های کارگزاری برخط و بیمه فناور را میسر می سازد. صدور و ارائه خدمات بیمهای، نیازمند استعلامهای متعدد از بانکهای اطلاعاتی مختلف است که توسط سوئیچ بیمه بطور متمرکز و یکجا در دسترس خواهد بود.
این سوئیچ وظیفه ای برای تجمیع اطلاعات بخصوص تراکنش های مالی ندارد و عملیات مقایسه گری انجام نخواهد داد و تسهیل کننده و برقرار کننده ارتباط بین کارگزاران و شرکتهای بیمه بوده و موانع اساسی موجود بر سر راه عملیات شرکت های دانش بنیان و فناورمحور را رفع می کند و موجب شفاف سازی فرایند ارتباط بین بیمه گزاران و شرکت های بیمه خواهد شد. بنابراین تأکید می نماید کسب و کارهای آنلاین نگران فعالیت و عملکرد سوئیچ بیمه نباشند زیرا نه تنها انحصاری در خدمات آنلاین ایجاد نمیشود، بلکه سرویس های این سوئیچ رایگان و یا با کمترین هزینه در اختیار ذینفعان قرار خواهد گرفت.
در پایان از تشکل ها و ذینفعان مختلف، انتظار میرود به پیش داوری ها و اطلاعات و اخبار ناقص توجهی نداشته و به آن دامن نزنند تا فضای کسب و کار صنعت بیمه بدور از تنش و با آرامش روند رو به رشد خود را طی نموده و در خدمت مردم عزیز ایران باشد.