به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک انصار؛ به نقل مدیرعامل شرکت سامانه الکترونیک انصار ، موضوع هزینه تولید انرژی و سازوکارهای مدیریت مصرف آن، یکی از تهدیدهای اقتصادی مطرح در سطح ملی است که به علت ضعفهای فرهنگ مصرف در جامعه ایران نیازمند اصلاح اساسی می باشد. از این منظر، بانکانصار براساس مسئولیتهای اجتماعی، تمام تلاشهای خود را مصروف ایجاد بستر مناسب مدیریت هزینه های انرژی ساخته تا هزینه های مرتبط بر انرژی ها (مانند آب، برق، سوخت و سایر موارد مشابه) که از یک سو شامل عملیات تولید این حامل ها و از سوی دیگر مشکلات کلیدی در خصوص بازپرداخت هزینه های مصرف آنهاست، کاهش یابد.
از آنجا که مدیریت هزینهها در بخش مصرف به ویژه در حوزه مدیریت مالی و بانکی نیازمند مکانیزم های مطلوبی درخصوص اقلام مختلف، به منظور کنترل عارضههایی چون قرائت کنتور، صدورقبوض، توزیع به موقع و در زمان مناسب قبوض، نظامهای بازپرداخت هزینههای صادرشده و موارد مشابه در حوزه مشکلات بازپرداخت هزینههای مصرف انرژی است، بانک انصار در راستای انجام حمایتهای اجتماعی خود، تمرکز را بر ساماندهی این بخش از مشکلات حوزه انرژی قرار داده است.
در این گزارش آمده است که توسعه و بهبود نظام های پرداخت الکترونیکی هزینه های مصرف انرژی هدف اصلی سامانه های هوشمند بانک انصار بوده و بر مبنای آن محصولات نوینی برای بازپرداخت مصرف طراحی و تولید شده است که شامل سامانه هوشمند الکترونیکی پیش فروش هزینه برق متصل به کنتورهای مشترکین، سامانه هوشمند الکترونیکی پیش فروش آببها متصل به کنتورهای خانگی و یا برای فروش آب تصفیه شده در مکانهای عمومی، سامانه های پرداخت هزینه گاز، سامانه پرداخت هزینه سوخت وسایل نقیله می باشد.
طراحی و ساخت دو سامانه هوشمند محاسبه و بازپرداخت برخط (On Line) هزینه برق و آب، در زمره آخرین محصولات شرکت سامانه الکترونیک انصار است که مدیریت طراحی، تولید، نصب و راه اندازی تجهیزات و راهکارهای پرداخت الکترونیکی این بانک را بر عهده دارد. این شرکت سامانه های هوشمند بازپرداخت مصرف برق و آب را بر مبنای اینترنت اشیاء ( IOT ) طراحی و پیاده سازی شده است.
امکانات تعبیه شده در این سامانه ها اجازه مدیریت خودکار کنتورهای مشترکین را بدون حضور نیروی انسانی در محل نصب کنتور فراهم می کند. از سوی دیگر ادارات مربوطه که وظیفه مدیریت مصرف مشترکین را برعهده دارند نیز می توانند در هر لحظه از آخرین وضعیت مصرف، شارژ موجود در سامانه و یا محل استقرار کنتور اطلاع حاصل کنند. با وجود امکانات این سامانه هوشمند، مشترکین می توانند میزان انرژی مصرفی خود را در دوره آتی پیش بینی و با شارژ سامانه نسبت به مکانیزم مصرف انرژی خود در دوره پیش رو اقدام نمایند.
این سامانه ها با اتمام شارژ ریالی خود، بطور خودکار می توانند کنتور مشترکین را قطع و اطلاع رسانی لازم را به مشترک و اداره مربوطه انجام دهند. به این ترتیب ادارات ذینفع، قابلیت مدیریت از راه دور مشترکین پرمصرف خود را به آسانی در اختیار داشته و دغدغه ای در خصوص عدم پرداخت به موقع هزینه انرژی واگذار شده به مشترکین را ندارند.
مزیت دیگری که این سامانه ها برای شهروندان ایجاد می کنند، استفاده از کارتهای غیرتماسی (مانند کارت شهروندی و موارد مشابه) برای شارژ سامانه می باشد. به این ترتیب شهروندان و مشترکین ترغیب می شوند به جای استفاده از پول نقد یا کارتهای بانکی، از کارت شهروندی خود برای بازپرداخت هزینه های عمومی استفاده کنند.