به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی یوسفزاده، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در حال حاضر 152 کیلومتر بزرگراه، 701 کیلومتر راه اصلی، 702 کیلومتر راه فرعی و 4 هزار و 738 کیلومتر راه روستایی در استان اردبیل وجود دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه استان اردبیل در شاخص بهرهمندی از بزرگراه از میانگین کشوری پائینتر است، بیشترین هدفگذاری ما توسعه بزرگراههاست تا بتوانیم به میانگین کشوری در این حوزه دست پیدا کنیم.
معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی این استان توضیح داد: شاخص بهرهمندی کشور از آزادراه و بزرگراه به طور متوسط 22 کیلومتر به ازای هر 100 کیلومتر است که این میانگین در استان اردبیل 10 کیلومتر به ازای هر 100 کیلومتر راه است.
یوسفزاده اضافه کرد: با در نظر گرفتن ترافیک موجود در راههای استان اردبیل، توسعه بزرگراهها اولویت اصلی اداره کل راه و شهرسازی در احداث راههاست که امیدواریم با تامین منابع مورد نیاز موفق به اجرایی شدن آن باشیم.
وی گفت: به منظور تحقق این هدف اداره کل راه و شهرسازی در حال حاضر نزدیک به 150 کیلومتر احداث باند دوم و بزرگراه را در دست اجرا دارد و همه تلاش خود را جهت تسریع در تکمیل پروژههای موجود به کار گرفته است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به ضرورت توسعه بزرگراهها در این استان و رسیدن به 650 کیلومتر نیاز استان به بزرگراه، اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل از همه توان خود را در مسیر تامین منابع مالی و استفاده از توان پیمانکاران در توسعه بزرگراهها استفاده میکند.
یوسفزاده به پروژههای شاخص در دست احداث این اداره کل در بخش بزرگراهها نیز اشاره و تصریح کرد: احداث باند دوم بزرگراه اردبیل - مشگینشهر به طول 43 کیلومتر، اردبیل -سرچم به طول 35 کیلومتر، پارسآباد - سربند به طول 20 کیلومتر و محور رضی -گرمی - بیلهسوار به طول 23 کیلومتر از پروژههای بزرگراهی مهم در حال احداث است.
وی ادامه داد: مقدمات برگزاری مناقصه به منظور واگذاری 50 کیلومتر دیگر از راههای استان جهت تبدیل به بزرگراه نیز فراهم شده است که در آینده نزدیک نسبت به واگذاری و شروع آن اقدام خواهد شد.
معاون مهندسی و سـاخت اداره کل راه و شـهرسازی استان اردبیل از جمله گـرههای ترافیکی را در راههای مواصلاتی استان محدوده تونل حیران در محور اردبیل - آستارا اعلام کرد و گفت: احداث تونل دوم به همراه دو بانده شدن محور اردبیل - آستارا به مشاور واگذار شده تا به محض تهیه نقشه اجرایی به پیمانکار واگذار شود.
یوسفزاده اظهار کرد: علاوه بر احداث بزرگراه، احداث راههای مرتبط با توسعه گردشگری استان نیز جزو برنامههای اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل است که در این زمینه محور شال - ماجولان - ماسوله و برندق - جعفرآباد در شهرستان خلخال، اوماسلان - داشدیبی در شهرستان گرمی و مشکینشهر - قینرجهدر مشکین شهر در حال اجرا است.
وی گفت: به منظور دسترسی اهالی منطقه جنوب استان به استانهای همجوار و مرکز کشور راه اصلی کلور- درام در دست احداث است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و عدم وجود گردنههای برفگیر این راه امکان دسترسی ایمن اهالی شهرستان خلخال به استان زنجان و در نتیجه آزاد راه رشت - قزوین از طرق منطقه لوشان را فراهم میکند و همچنین مسیر گردشگری مناسبی برای استان و توسعه جنوب استان خواهد بود.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: بازیافت سرد در محور خلخال به اسالم به طول 16 کیلومتر و با هدف ارتقای محور به راه اصلی در حال اجرا است که با تکمیل باقیمانده لایه دوم آسفالت قبل از شروع سفرهای فصل گردشگری در سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
یوسفزاده خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تصادفات جادهای در راههای مواصلاتی شمال استان اردبیل این اداره کل تمام راههای اصلی منتهی به شمال استان اردبیل را برای انجام مطالعات احداث بزرگراه به مهندسان مشاور واگذار کرده و یا در دست واگذاری دارد تا براساس این مطالعات طرحهای اجرایی و عملیاتی نیز به انجام برسد.