به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق شناس در مراسم تکریم و معارفه معاونین امور دریایی و برنامهریزی و توسعه منابع این سازمان که با حضور محمد راستاد؛ معاون وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز (یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: هسته اصلی خلق ثروت تجارت است و اگر تمدنها جهشی پیدا کردند یک دلیل ساده داشت و آن هم اینکه توانستند تجارت کنند و در تجارت نیز به مهارت رسیدند.
وی ادامه داد: به طور حتم اگر تجارت نبود هزینه تولید چنین وضعیتی نداشت و به طور حرف هزینهها بالاتر و سطح رفاه کمتر بود، بنابراین تجارت عامل کاهش دهنده هزینه مبادله و قیمت کالا است و نتیجه آن موجب افزایش سطح رفاه شهروندان میشود.
معاون سابق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه نقش سازمان بنادر و دریانوردی در زنجیره حمل و نقل بیبدیل است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی میتواند زنجیره حمل و نقل را تسریع کند و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که بتوانیم زمان تخلیه و بارگیری کالا را کاهش دهیم و در عین حال نیز کیفیت تخلیه و بارگیری را بالا نگه داریم.
ظرفیت 240 میلیون تنی بنادر کشور
حق شناس با تأکید بر اینکه در بخش سخت افزاری و نرمافزاری باید به وضعیت مطلوب تری دست یابیم، اظهار کرد: در سازمان بنادر و دریانوردی همواره شاهد عرضه خدمات بیش از میزان تقاضا بوده ایم و در حال حاضر ظرفیت بنادر کشور معادل 240میلیون تن است، آن هم در شرایطی که به این اندازه تقاضا وجود ندارد.
افزایش ظرفیت بندر شهیدرجایی به 8,5 میلیون تن
وی با بیان اینکه یکی از تصمیمات مهم در هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی پروژه فاز 3 بندر شهید رجایی بود که با همت مدیرعامل این سازمان و سایر اعضای هیئت عامل از جمله معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی و معاونت برنامه ریزی وتوسعه منابع منابع انجام شد، بیان کرد: این پروژه گام بلندی در فضای فعلی بندری کشور است که افتتاح یک اسکله آن در سال جاری و یک اسکله دیگر در سال آینده، دستاورد مهمی برای سازمان بنادر و دریانوردی رقم می خورد و موجب میشود ظرفیت بندر شهید رجایی به 8.5 میلیون TEU افزایش یابد.
معاون سابق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با توسعه به وجود آمده در بندر شهیدرجایی به 17 متر عمق آبخور خواهیم رسید و می توانیم بزرگترین کشتی ها را در این بندر پذیرا باشیم که علیرغم همه محدودیتهای پیش آمده برای سازمان بنادر و دریانوردی، افتخاری بزرگ برای این سازمان تلقی می شود.
استفاده از نقشه های تولید ایران در حوزه دریایی
حق شناس همچنین به فعالیتهای انجام شده در معاونت امور دریایی اشاره و اظهار کرد: تولید نقشه های دریایی یکی از مهمترین اقداماتی بود که در معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفت و از این طریق شاهد درآمدزایی یک میلیون دلاری بودیم و شاهد افتخاری دیگر برای سازمان بنادر و دریانوردی باشیم و ببینیم که از نقشهای تولید ایران در حوزه دریایی استفاده می شود.
راستاد؛ مدیری صاحب نظر در حوزه دریایی
وی افزود: حضور فعال سازمان بنادر و دریانوردی در سازمان بینالمللی دریانوردی یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن اشاره کرد، درعین حال حضور محمد راستاد به عنوان مدیری که در بخش دریایی صاحب نظر است و دارای اثر گذاری کم نظیر در مجامع بین المللی است موجب شد تا شرایط بهتری برای سازمان بنادر و دریانوردی رقم بخورد و باید تاکید کنم هیچ یک از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی طی مدت 26 ساله حضور من در این سازمان به اندازه مهندس راستاد در مجامع بین المللی موثر نبودند.
وی با اشاره به حوزه آموزش نیز، خاطرنشان کرد: امروز در بخش آموزش 30 نفر از نخبههای دریایی کشور که میتوانند در همه سطوح آموزش دهند و آزمون بگیرند شرایطی را به وجود آورده اند تا سطح تخصصی دریانوردان ارتقا یابد و باید اعلام کرد که شاهد ارتقاء سطح تخصصی دریانوردان کشور طی دو سال آینده خواهیم بود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از سال 1382 مکاتبات در راستای استفاده از سوخت کم سولفور برای کشتیها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مد نظر قرار گرفت، اعلام کرد: از سال آینده استفاده از سوخت کم سولفور برای کشتیها الزامآور است و امیدواریم وزارت نفت بتواند سوخت کم سولفور را تولید کند؛ هرچند این بدان معنا نیست که کشتی ها در تردد دچار مشکل می شوند اما مسئله مهم این است که بتوانیم هزینهها را کاهش دهیم و امیدواریم پالایشگاههای کشور سوخت کم سولفور را برای کشتیها تولید کنند چرا که در غیر این صورت باید از نفت گاز استفاده کنیم که هزینه بیشتری را رقم خواهد زد.
حقشناس در پایان از مدیرعامل، اعضای هیئت عامل و تمامی همکاران خود در سازمان بنادر و دریانوردی تشکر و قدردانی کرد.