به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، این طرح پژوهشی مبتنی بر آسیبشناسی فرآیند ارزیابی و پرداخت خسارت اتومبیل در شرکتهای بیمه، مطالعه قوانین و مقررات کشور و تجربیات سایر کشورها است که به سفارش بیمه مرکزی انجام شده است.
بر اساس این گزارش، اهدف این طرح کاربردی شامل موارد زیر است:
-شناسایی و بررسی نحوه ارزیابی و پرداخت خسارت بیمههای اتومبیل در ایران؛
-بررسی قوانین و مقررات نحوه ارزیابی و پرداخت خسارت بیمههای اتومبیل در کشورهای منتخب؛
-شناسایی عوامل تاثیرگذار بر میزان رضایتمندی بیمهگذاران؛
-طراحی مدل پیشنهادی فرآیند ارزیابی و پرداخت خسارت مبتنی بر عوامل تاثیرگذار شناسایی شده در مراحل قبل.
طرح پژوهشی حاضر پس از بررسی قوانین و مقررات حاکم بر بیمههای اتومبیل در کشور ایران، با نگاهی به مقررات بیمهای و فرآیندهای ارزیابی و پرداخت خسارت این بیمه در کشورهای منتخب جهان، به شناسایی عوامل و فاکتورهای تاثیرگذار در شکلگیری نارضایتی بیمهگذار پرداخته و مدلهای پیشنهادی آنها را بررسی کرده است.
در این نشست پژوهشی اعلام شد: این طرح دلایل نارضایتی بیمهگذاران زیاندیده از فرآیندهای ارزیابی و خسارت پرداخت شده به آنها را مورد تحلیل قرارداده و با بررسی صحت موارد بیانشده از طرف بیمهگذار و ارائه راهکار مناسب آن، پرسشنامهای را تهیه و بین شرکتهای بیمه توزیع کرده است.
در نهایت بر اساس عوامل موثر بر عدم رضایت بیمهگذار و فاکتورهای موثر بر نحوه ارزیابی خسارت اتومبیل، مدل پیشنهادی فرآیند ارزیابی و پرداخت خسارت بیمه اتومبیل ارائه شده است.
گفتنی است، این پژوهش توسط گروه پژوهشی بیمههای اموال و مسئولیت پژوهشکده به انجام رسیده است و متن کامل آن پس از تکمیل، از طریق وبسایت پژوهشکده بیمه منتشر خواهد شد.