به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده مدیرعامل راهآهن درنشست خبری با اشاره به اینکه از تمام توان راهآهن برای جذب سرمایه گذاران و حضور آنها استفاده می کنیم تا بتوانیم به توسعه حمل و نقل ریلی دست یابیم، ابراز داشت: در نظر داریم تا تامین مالی برای تهیه 600 لکوموتیو و 28 هزار واگن باری از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد.
محمدزاده خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه های راهآهن، با همت بخش خصوصی، اختصاص 210 قطار فوق العاده برای ایام اربعین برنامه ریزی شده است به طوری که از تعداد 500 قطار به 726 قطار در این ایام رسیده ایم. البته نیمی از این قطارها در مسیر تهران- کرمانشاه در حرکت خواهند بود.
به گفته وی آنچه سبب توسعه پایدار کشور می شود، اقتصاد پایدار کشور است. دردناک است اگر بدانیم راهآهن باید 30 درصد جابجایی ها را انجام دهد اما تنها 12 درصد این کار را انجام می دهد. اگر فقط به موضوع صرفه جویی سوخت بیندیشیم این موضوع درک می شود.
توسعه حمل ونقل ریلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی
محمدزاده تاکید کرد: توسعه حمل و نقل ریلی رخ نمی دهد مگر با سرمایه گذاری بخش خصوصی. به همین منظور باید تلاش کنیم حضور سرمایه گذاران در این بخش تسهیل شود.
مدیرعامل راهآهن افزود: براساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است 54 درصد این سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی و 46 درصد آن توسط دولت و بخش خصوصی تامین شود.
وی تصریح کرد: در انتقال هر تن بار از جاده به روی ریل 35 سی سی سوخت صرفه جویی می شود و آمارها نشان میدهد سال گذشته در مصرف سوخت معادل 1.2 میلیارد دلار در حوزه حمل و نقل ریلی کشور صرفه جویی شده است.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه میزان صرفه جویی سوخت در قطارهای حومه ای در اطراف کلانشهرهای بزرگ به ازای هر نفر کیلومتر معادل 80 سی سی و در مسافت های بلند معادل 20 سیسی سوخت است گفت: بررسی ها نشان می دهد هر سال در اطراف تهران 100 میلیارد نفر مسافر جابجا می شوند و این نشان می دهد که ظرفیت بزرگی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور در زمینه صرفه جویی های سوخت وجود دارد.
مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر درصد
وی افزود: در برنامه ششم توسعه با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر درصد برای شرکتهای ریلی محاسبه میشود و این در جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرعامل راهآهن گفت: براساس آمار حمل هر یک میلیارد تن کیلومتر بار توسط ریل در سال معادل 20 میلیون دلار برای ما صرفه جویی سوخت دارد و اکنون ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی کشور به حداقل 20 میلیون تن رسیده است.
اتصال راهآهن به مراکز صنعتی؛ معدنی
وی با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم ظرفیتهای خالی در حوزه حمل و نقل ریلی داشته باشیم، گفت: اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی، معدنی و تجاری یکی از مهمترین اولویت های راهآهن است تا ما بتوانیم به حمل 30 درصدی بار در کشور دست پیدا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اولویت ما در حوزه ریلی کشور، استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی است و تامین ناوگان ریلی توسط کارخانجات داخلی یکی دیگر از مهمترین اهداف شرکت راهآهن است.
محمد زاده اظهار داشت: ارزش حسابرسی نشان میدهد در سال 96 راهآهن معادل 850 میلیارد تومان یارانه به شرکتهای مسافری اختصاص داده است زیرا اکنون هیچ گونه عوارض و حق دسترسی از شرکتهای مسافری دریافت نمیشود.