به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محیط پست در خلال دو دههی اخیر تغییرات زیادی داشته و همانطور که مسؤولان معتقدند جنبههای زیست اجتماعی بشر دچار تغییرات زیادی شده و بخش سنتی پست را دچار تغییراتی کرده است. همچنین ظهور فناوریهای جدید الکترونیکی و همهگیر شدن اینترنت و تلفن همراه در کنار مقرراتزدایی در عرصه پست، تأثیری عمیق بر سازمانهای پستی گذاشته و حضور پست را در بخشهای سنتی کمرنگتر کرده است.
پست در دنیا به جهت نیاز مردم، مأموریتهای جدیدی را برای خود تعریف کرده است. زیرا در حال حاضر شاید کمتر کسی از ارسال نامه برای رساندن پیام خود به مخاطب استفاده کند و این موجب شده مرسولات پستی محدود به فرستادن کالا شود و همین موضوع تا حد زیادی موجب کاهش مرسولات پستی شده است. به همین دلیل و از آنجا که با توسعه شبکههای ارتباطی، سهم پست در حال کاهش است، بر اساس تاکید اتحادیه جهانی پست و با توجه به زیرساختهای موجود، پست باید مأموریتهای جدیدی برای خود ایجاد کرده و به سه بعد فیزیکی، الکترونیکی و بعد مالی دست یابد.
آمار ارائهشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی است که در سال 1394، ترافیک مرسولات پستی 672 میلیون و 143 هزار و 487 بوده است. این عدد در سال 1395 به 495 میلیون و 234 هزار و 111 و در سال 1396 به 476 میلیون و 439 هزار و 559 رسیده است. مطابق آخرین آمار منتشره در وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آمار ترافیک مرسولات پستی تا پایان سال 1397، 367 میلیون و 936 هزار و 240 بوده است. این آمار با توجه به سالهای گذشته، نشان از کاهش ترافیک مرسولات پستی دارد.
البته همانطور که تقریباً بخش اعظمی از کسبوکارهای سنتی با توسعه ارتباطات الکترونیک به سمت الکترونیکی شدن رفتهاند و کسبوکارهایی که نتوانستند این مسیر را بهدرستی طی کنند، عرصهی رقابت را به رقبای الکترونیکی خود واگذار کردند، این موضوع نشان میدهد با گذر زمان، شرکتها باید به ارائه محصولات مطابق با فناوریهای جدید بپردازند تا از این قافله عقب نمانند.