به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مجید کیانپور با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان هوایی کشور، گفت: در شرایط کنونی بخش زیادی از ناوگان هوایی کشور فرسوده بوده و بر اساس آمارها حدود 50 درصد از هواپیماهای ما فرسوده هستند.
خرید هواپیماهای نو نخستین راه کار نوسازی ناوگان هوایی
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی دو راه کار برای نوسازی ناوگان هوایی وجود دارد، نخستین راه کار خریدهواپیماهای نو از شرکت های تولیدکننده است، البته با توجه به تحریم های آمریکا علیه ایران، شرکت هایی مانند ایرباس و بوئینگ توان فروش محصولات خود را به ما ندارند.
وی ادامه داد: البته پیش از خروج آمریکا از برجام، توانستیم تعدادی هواپیمای جدید از ایرباس و ای.تی.آر خریداری کنیم و این مسئله در بهبود وضعیت ایرلاین ها تأثیرگذار بود.
منتفی شدن خرید هواپیماهای سوخو؛ تحریم های آمریکا مانع خرید هواپیما از روسیه
کیانپور تصریح کرد: راه کار دیگر خرید هواپیماها از کشورهای بلوک شرق مانند روسیه و اوکراین است، که این مسئله تا حدودی قابل تحقق بود، اما طبق گفته مسئولان سازمان هواپیمایی، روس ها اعلام کرده اند که به علت تحریم های آمریکا، قادر به فروش هواپیماهای خود از جمله سوخو به ایران نیستند.
سازمان اوفک باید قرارداد فروش هواپیما به ایران را تأیید کند
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: طبق گفته مسئولان روسی بخشی از قطعات هواپیماهای روسی، محصول شرکت های آمریکایی است، بنابراین برای فروش هواپیماهای روسی، سازمان اوفک باید این قرارداد را تأیید کنند و در صورت نقض مقررات این سازمان توسط روس ها، آمریکا فروش قطعات را به آن ها قطع می کند.
خرید هواپیماهای دست دوم بهترین راه کار برای نوسازی ناوگان هوایی کشور
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به شرایط کنونی و رویکرد خصمانه آمریکایی ها نسبت به صنعت هوایی ایران، بهترین راه برای تأمین هواپیما، خرید هواپیماهای دست دوم از شرکت ها و کشورهای واسطه است، از این رو ما با این اقدام می توانیم خارج از سیستم تحریمی، اقدام به خرید هواپیما بکنیم.