به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی وزارت راه وشهرسازی، رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری راههای این سازمان با اعلام این مطلب افزود: PMS در حال حاضر بهعنوان بزرگترین پروژه مدیریت نگهداری زیرساختهای عمرانی کشور محسوب میشود که در فاز دوم اجرای آن هدفگذاری شده است تا یکبار دیگر وضعیت رویه تمام راههای شریانی کشور برداشت و تغییرات آن با برداشت اولیه (فاز اول) مقایسه و در کنار آن قرار گیرد و مدل نرخ اضمحلال روسازی راههای ایران در مناطق مختلف برای اولین بار تعیین شود.
اکبری خاطرنشان کرد: این پروژه آغاز بازآفرینی و تحول بنیادین در صنعت راهداری کشور بوده و افزایش بهرهوری و حفاظت از سرمایههای ملی در راستای اقتصاد مقاومتی به شمار میرود. این پروژه تلفیقی از دانش فناوری اطلاعات و مهندسی در حوزه راه و حملونقل است و افزایش نرخ بهرهوری را در این حوزه افزایش میدهد.
وی گفت: تبدیل سامانه بهصورت تحت وب و اتصال تمام مهندسان و مسئولان ادارات نگهداری راهها در استانها و همچنین پیمانکاران و مشاوران به این سامانه جهت ثبت تمامی فعالیتهای خود از جمله خدمات هدفگذاری شده در این مرحله از اجرای پروژه PMS است.
مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای همچنین گفت: تبیین روشهای مرمت و نگهداری و روشهای مناسب پیشگیرانه نگهداری راه متناسب با انواع مختلف خرابی رویه و تهیه برنامه سالیانه متناسب با بودجه در اختیار، همچنین محاسبه معکوس تخصیص بودجه به بهترین و بهینه ترین وضعیت به راههای کشور و تعریف پروژههای سالانه با هدف ارتقای کیفی میانگین وضعیت سطح شبکه راهها از جمله مهمترین اهداف فاز دوم اجرای پروژه مدیریت نگهداری روسازی راهها محسوب میشود.
اکبری خاطرنشان ساخت: مرحله دوم پروژه از مهرماه آغاز شده است و پیشبینی میشود بر اساس برنامه زمانبندی تا 2 سال آینده به نتایج از قبل تعیینشده دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه پیادهسازی سیستم مدیریت نگهداری روسازی راههای کشور موسوم به PMS همواره یکی از دغدغههای مهم مدیران و کارشناسان حوزه نگهداری راهها طی بیست سال گذشته بوده است، افزود: با توجه به مقیاس بزرگ پروژه، سرانجام پس از فراز و نشیبهای متعدد به مدت حداقل یک دهه، چهارچوب اولیه آن توسط دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای در سال 94 تدوین و این پروژه با مدیریت و راهبری سازمان، جهت اجرا به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طی یک قرارداد مطالعاتی واگذار شد.
اکبری همچنین اظهار داشت: پس از بررسیهای اولیه و تکمیل مطالعات کتابخانهای، تیمهای مطالعاتی و میدانی و ظرفیتهای داخل کشور با هدف همکاری در این پروژه تشکیل شد و کارگروههایی متشکل از متخصصان و کارشناسان و اساتید دانشگاه آغاز به کارکرد و با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی بهعنوان مشاور جنبی برداشت میدانی دادهها و چندین شرکت مشاور، پروتکلها و دستورالعملها، طراحی و نوشتن سامانه کامپیوتری لازم، کار بهطور جدی آغاز شد.
وی افزود: در نهایت با پیگیریهای فراوان کارشناسان و متخصصان سازمان و تشکیل دهها جلسه کارشناسی، فاز اول طرح تکمیل و با تحلیل دادههای برداشتشده از وضعیت رویه راههای شریانی کشور به طول 51 هزار کیلومتر بهصورت رفتوبرگشت، پروژه با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهریورماه سال 95 افتتاح شد.
اکبری خاطرنشان کرد: در پایان فاز اول اجرای پروژه یادشده، آخرین وضعیت رویه راههای کشور به لحاظ شاخصهای بینالمللی روسازی نظیر PCIو IRI بررسی و ثبتشده تمام راههای شریانی به تفکیک در استان، شهرستان و هر کریدور تحلیل شد و نتایج قابلتأملی را برای نخستین بار در کشور برای مدیران و کارشناسان با هدف برنامهریزی و مدیریت منابع در پروژهها نشان داد و در نهایت وضعیت روسازی راههای شریانی بهصورت گرافیکی و جدول، همراه با عکس و فیلم به کاربر گزارش میشود.