این گزارش به تحلیل و ارزیابی عملکرد بانک ها در حوزه پذیرندگی و صادرکنندگی تراکنش ها در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور در تیر ماه 1403 می پردازد. هدف اصلی، شناسایی روندها، سهم بازار بانک ها و ابزارهای پذیرش مختلف است.

1. سهم بانک ها از بازار پذیرندگی
2. ابزارهای پذیرش و سهم بانک ها
بانک ها بر اساس ابزارهای مختلف پذیرش (کارتخوان فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی) مورد بررسی قرار گرفته اند:
-
کارتخوان فروشگاهی:
- بالاترین سهم تعداد تراکنش ها به بانک های ملت، سپه و قرض الحسنه مهر ایران تعلق دارد.
- از نظر مبلغی، بانک های ملت، ملی ایران و سپه پیشتاز هستند.
-
ابزار پذیرش اینترنتی: بیشترین سهم تعداد تراکنش ها به ترتیب متعلق به بانک های ملت، ملی ایران و سامان است. این در حالیست که از نظر مبلغ، بانک های ملت، مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ملی ایران در صدر قرار دارند.
-
ابزار پذیرش موبایلی:بالاترین سهم تعداد تراکنش ها به بانک های ملت، رفاه کارگران و قرض الحسنه مهر ایران اختصاص دارد. این در حالیست که از نظر مبلغ تراکنش ها، بانک های ملت، قرض الحسنه مهر ایران و رفاه کارگران پیشرو هستند.
3. تحلیل کلی عملکرد بانک ها
بانک ملت به طور کلی در تمام بخش ها، چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ مبلغ تراکنش ها، نقش پررنگی دارد. سهم بالای این بانک در ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی نشان دهنده قدرت آن در حوزه دیجیتال است تاجائیکه بانک سپه با وجود سهم بالای تعداد تراکنش ها، در بخش مبلغی، پس از بانک ملت قرار می گیرد همچنین بانک های کوچکتر مانند قرض الحسنه رسالت و مهر ایران نیز در برخی حوزه ها به ویژه موبایلی عملکرد قابل توجهی داشته اند.
4. نتیجه گیری
بانک هایی که سهم کمتری دارند، می توانند با سرمایه گذاری در ابزارهای نوین پذیرش و بهبود خدمات دیجیتال، سهم بازار خود را افزایش دهند همچنین با توجه به روند رشد تراکنش های اینترنتی و موبایلی، تمرکز بر این حوزه ها می تواند به افزایش رقابت پذیری بانک ها کمک کند.
منبع: گزارش اقتصادی شاپرک
خبرنگار / #حسین جواهریان