به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بانک قوامین، به منظور بررسی جامع وکامل تمامی ابعاد تحول بنیادین در بانک قوامین با وی که اقتصاد دان و از استادان دانشگاه می باشد به گفت و گو نشستیم که از نظر می گذرانید .
اهداف بنیادین در ایجاد تحول
قائم مقام مدیر عامل بانک قوامین با بیان اینکه ایجاد تحول در هر سازمان در ابتدا سخت به نظر می رسد اما در زمان ارزیابی نقاط مثبت بی شماری را در پی دارد با اشاره به اهداف بنیادین ایجاد تحول در مجموعه بانک قوامین گفت: تغییرات برای ایجاد راهبردهای رقابتی و ارتقای مزیت های رقابتی ، ایجاد منابع وشایستگی های پویا و منعطف در پاسخگویی روز آمد به نیازهای محیطی ، به روز رسانی و توانمندسازی فناوری و زیرساخت ها، ایجاد هماهنگی وسازگاری اجزای سیستم ( ساختار ، استراتژی ، فرهنگ ها وفرآیندها ) ، بهبود فرآیندهای کسب وکار ، بهبود وضعیت سرمایه انسانی و افزایش توانمندی های آن از جمله اهدافی است که در تدوین سند تحول بنیادین به آن توجه شده است . .
وی هم چنین با تاکید بر عمق بخشی به اهداف سازمانی و ایجاد وحدت رویه در اهداف واحدهای تخصصی صف وستاد خاطر نشان کرد: استحکام بخشیدن به اعتماد ، ارتباطات و همکاری وحمایت در سازمان و حرکت به طرف سبک رهبری مشارکتی و همکاری متقابل از دیگر اهداف سند تحول است.
دکتر نجف پور در ادامه مولفه های کلیدی اثر گذار در تحقق این سند تحول را در 8 بخش (ساختار نظام مدیریتی، چشم انداز و راهبرد ، فناوری واطلاعات ، دارایی ها وشایستگی ها ، عملکرد وارزش ، افراد ومهارت ، فرآیند ها وفعالیت ها ، فرهنگ وارتباطات ) ذکر کرد که هریک نقشی اثر گذار در مسیر تحقق کامل سند دارند.
قائم مقام مدیرعامل بانک قوامین ضمن قدردانی از تلاش تمامی مدیران بانک در لایه های سازمانی در راستای تدوین سند ، اشاره ای به مراحل تدوین سند داشت و گفت: در این مسیر ، شورای راهبردی سند تحول ، اتاق تفکر استراتژیک و شورای فعالین بازار با تشکیل جلسات مشترک با کلیه مدیران راهبردی و مسئولان حوزه مرکزی و برگزاری جلسات با مدیران عملیاتی و همکاران صف توانستند به یک سند تحول جامع وکامل دست یابند که بحمد ا... ضمن توجه به مختصات چهارگانه آسیب شناسی ، تحلیل ذی نفعان ، تحلیل مدل مدیریتی swot و بررسی اسناد بالادستی سند تحول بانک با کیفیت بسیار خوبی تدوین گردیده است
وی با اشاره به رویکرد 5 بعدی سند تحول بانک که در ابعاد علمی ، مشارکتی، منعطف ، نظام مند و تعاملی قابل تعریف است ، تصریح کرد : سعی شده تمامی این ابعاد در تدوین سند مورد بهره مندی قرار گیرد چراکه راهبرد اصلی مدیریت جدید بانک بکارگیری حداکثری ظرفیت های درونی بانک و بویژه مدیران و کارکنان که سرمایه های اصلی سازمان محسوب می شوند در رسیدن به اهداف متعالی بانک می باشند
قائم مقام مدیرعامل بانک در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تغییرات سریع در جهان کنونی زندگی انسان ها را به چالش کشیده است وسازمان ها نیز از این تغییرات در امان نخواهند ماند، در خصوص ضرورت ایجاد تحول در سازمان گفت : قدمت ساختارها، وظایف و ضرورت روزآمد سازی آنها ، واگذاری امور به خبرگان ومتخصصان داخلی و برون سپاری ، تغییرات محیطی جهانی ، توسعه ماموریت ها و بزرگی سازمان وگسترش کیفی وکمی وظایف و فعالیت ها از مولفه هایی است که نشانگر ضرورت ایجاد تحول در سازمان است .
گفت وگوی چهره به چهره با مدیران
دکتر نجف پور در بخش دیگری از سخنان خود اشاره ای به اهداف برگزاری همایش بیست و یکم مدیران بانک اشاره کرد و گفت: طرح مباحث کارشناسی و گفت وگوی چهره به چهره با تمامی مدیران بانک در سراسر کشور در خصوص شش حوزه اصلی از اهداف ما برای برگزاری این همایش بود تا در کنار یکدیگر ماموریت های اصلی بانک و از طرفی تمامی مختصات سند تحول بانک را مورد بررسی قراردهیم.
وی ادامه داد: در این همایش تبیین کامل سند تحول بنیادین و سیاست ها وجهت گیری های کلان بانک در سال 95 مورد بررسی و پس از آن وضعیت آماری و تحلیلی در حوزه های عملکردی بانک تشریح شد که از جمله آن ها می توان به سپرده ها، ترکیب و بازدهی ، روندها و مدیریت ریسک ، مصارف ، انواع عقوداسلامی ریسک وبازده ها ، مطالبات غیرجاری و درآمدهای غیرمشاع وخدمات نوین بانکی اشاره کرد .
قائم مقام مدیرعامل بانک با اشاره به اینکه ارائه گزارش های آماری بانک به منظور ایجاد تصویر روشن وشفاف از وضعیت بانک ارائه می شود ، تصریح کرد: با بررسی و تعیین نقاط موجود و مطلوب و میزان فاصله ها ، طرح ریزی راهبردی وهدفمند ویکپارچه برای مدیریت چالش ها و مسائل ، ایجاد فضای عقلانی و مشارکتی برای انجام اقدامات راهبردی وتلاش مستمر وهوشمندانه جهت افزایش راندمان کاری وبهره وری مالی ، جریان سازی فرهنگ تحلیل گری عالمانه وآگاهانه ونهادینه سازی آن در کلیت سازمان می توان به درستی تصویری کامل از سازمان را به دست آورد.
وی هم چنین با تاکید بر رفع ابهامات در خصوص سند تحول گفت: برگزاری چنین همایش هایی که مدیران صف و ستاد در جریانی دوطرفه می توانند تمامی نظرات خود را بیان کنند و هم چنین ایجاد فضای کارگاهی وکارشناسی دوطرفه میان مدیران ستاد و صف برای رفع ابهامات ، مشکلات و تنگناهای سازمانی و شناخت و دریافت آخرین دستاوردها وتجارب موفق صف و ستاد و انتقال آن به یکدیگر در موفقیت این سند در سازمان بسیار اثر گذار است.