شماره: 251160 تاریخ : 1395/09/20-02:22:43

یزد، شایستگی لازم برای ثبت جهانی را دارد

استان یزد کهن ترین و زیبا ترین استان های کشور است که با داشتن جاذبه های بی شمار گردشگری و آثار فرهنگی – تاریخی بسیار فراوان توانسته تبدیل به مقصدی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،  آثار و ابنیه تاریخی زیبا و خانه های تاریخی متشکل از خشت و گل  زیبایی این شهر تاریخی را دو چندان کرده است.

ظرفیت های تاریخی یزد باعث شده تا موضوع ثبت جهانی این شهر تاریخی در یونسکو از سوی ایران مطرح شود و این موضوع بعد از تهیه پرونده اکنون از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیری شود.

مردم شهر تاریخی یزد و البته کشور حالا به تدبیر مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چشم امید بسته اند. فاطمه دانش یزدی هفته گذشته به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی در استان یزد از سوی دکتر زهرا احمدی پور معرفی شد.انتصابی که  با هدف تقویت نقش بانوان در مدیریت کشور صورت گرفته است.

این نخستین بار است که در دولت تدبیر و امید یک زن مدیر کلی استانی را بر عهده می گیرد.

فاطمه دانش یزدی، در نخستین روزهای انتصابش در گفت و گویی با "میراث آریا"، می گوید: برای ثبت جهانی یزد تلاش می کنیم.

 

نقش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توسعه استان یزد را چگونه ارزیابی می کنید؟

باتوجه به وسعت بافت تاریخی استان یزد و همچنین روند ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، شهر نساجی سنتی و شهر جهانی زیلو در این استان، وضعیت مناسب سرمایه گذاری، وضعیت روبه رشد گردشگران خارجی و همچنین گردشگری سلامت، و به نوعی وجود مردمان سخت کوش و تلاش گر در این استان، اهداف بلند مدت این اداره کل تا سال 1404 ترسیم گردیده که در صورت همراهی و مساعدت همه مسئولین و دستگاه های اجرایی، این اهداف تحقق پیدا خواهد کرد.

 برنامه برای به سرانجام رساندن پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد چیست؟

باتوجه به تأکید ریاست محترم سازمان و همت  مسئولین استان خصوصا استاندار یزد، مبنی بر تشکیل هفتگی جلسات پیگیری ثبت بافت تاریخی و بررسی مناسب ارزیاب یونسکو در طی چند روز حضور در شهر یزد که به اتفاق معاونت میراث فرهنگی کشور از اماکن موجود در بافت بازدید داشتند، امید می رود که مراحل ثبت به خوبی و براساس پیش بینی های لازم پیشرفت داشته باشد و با موفقیت به سرانجام برسد.

یزد این شایستگی را دارد تا به عنوان شهر تاریخی در یونسکو به ثبت جهانی برسد. زیبایی های تاریخی یزد گواه بر این مدعا است و بافت ابنیه تاریخی یزد به گونه ای است که به درستی می توان به این ادعا صحه گذاشت.

 

با این حال شما آینده گردشگری استان را چگونه می بینید؟

به نظر من آینده گردشگری استان یزد بسیار روشن است. چرا که این استان دارای جاذبه های فراوان گردشگری است ضمن اینکه آثار و ابنیه تاریخی در کنار غذاهای سنتی و مهمان نوازی مردم یزد سبب شده تا الان شاهد افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی در این استان باشیم.

باتوجه به رشد پنج برابری ورودی گردشگران خارجی در طی سال های 93 و 94 در مقایسه با سال های گذشته و توسعه فرهنگ گردشگری توسط دولت محترم تدبیر و امید، در حال حاضر با توجه به زیرساخت های موجود استان در بخش های اقامت، پذیرایی و بین راهی و همچنین قرار گرفتن استان در مثلث گردشگری طلایی ایران (اصفهان، شیراز، یزد) فرصت بسیار خوبی جهت افزایش تعداد گردشگران استان قابل پیش بینی است.

 

در بخش میراث فرهنگی چه برنامه های شاخصی دارید؟

باتوجه به اینکه در استان یزد بیش از شش هزار ابنیه و آثار تاریخی شناسایی شده وجود تمام تلاش و همت معاونت فرهنگی و کارشناسان ثبت جهت منظور نمودن این آثار و ابنیه در فهرست آثار ملی می باشد و هم اکنون نیز حدود 1700 بنای تاریخی شاخص استان در این فهرست به ثبت رسیده است. همچنین باتوجه به کسب رتبه نخست در ثبت آثار غیرمنقول، تعیین حریم و ناملموس در سال گذشته، ثبت جهانی باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز در فهرست باغ های جهانی یونسکو و همچنین ثبت جهانی قنوات زارچ و حسن آباد مشیر تلاش و اهتمام کارشناسان و مسئولین در حفظ این آثار ارزشمند افزایش یافته است، چرا که باتوجه به شاخص ها و رتبه خوبی که در این عناوین کسب نموده ایم همزمان ثبت جهانی بافت تاریخی یزد نیز رونق خاصی به بخش میراث فرهنگی بخشیده است و نکته مهم در این مبحث همراهی و پیشنهاد مردم جهت ثبت خانه های تاریخی و ابنیه موجود نیز قابل تحسین است.

 

خانم دانش، یکی از مهمترین محورهای توسعه در هر بخشی توجه به رسانه هاست، به نظر شما نقش رسانه در حفظ میراث فرهنگی و توسعه بخش گردشگری و صنایع دستی تا چه اندازه موثر است؟

باتوجه به اینکه این اداره کل در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پتانسیل و ظرفیت های بالایی دارد و کلیه اقشار در پیشبرد آن می توانند دخیل باشند به طوری که اکثریت مردم از جمعیت پویای کشور به صورت مستمر از خدمات این بخش استفاده می کنند، لذا رسانه های گروهی که نقش موثری در ترویج و ارائه نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات برای این بخش ها را دارند، از این رو می توانند در پیشبرد اهداف عالیه سازمان مثمر ثمر باشند. بنابراین با معرفی آثار و ابنیه تاریخی، مکان های گردشگری و صنایع دستی در هربخش حتی می تواند در رسانه های تصویری و شنیداری در شبکه ای مختص این بخش در شناسایی این استان ما را یاری کنند.

 

URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/یزد-شایستگی-لازم-برای-ثبت-جهانی-را-دارد.bos