شماره: 350568 تاریخ : 1397/03/21-08:30:42

یادداشت:

گسترش خدمات پستی معیار توسعه‌یافتگی

زرگوش عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست به تشریح نقش خدمات پست در توسعه یافتگی کشور پرداخته است.

بانک و صنعت، آنچه در این مطلب آمده است بدین شرح است:

گردونه رشد و پیشرفت کشورها امروزه با شتاب غیرقابل باوری در حال حرکت است، در این میان جوامعی قادر به بقا و حفظ انسجام و یکپارچکی در سایه تامین رضایتمندی شهروندان‌شان هستند که شاخص‌ها و معیارهای دقیق و واقع‌بینانه‌ای براساس استاندارهای جهانی و دیدگاه متخصصان و کارشناسان در موضوعات و ابعاد گوناگون تعیین کرده و همواره خود را براساس این شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار دهند و با آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، مسیر توسعه‌یافتگی و زمینه رفاه و آسایش مردم را فراهم آورند.

پست به عنوان یکی از با سابقه‌ترین، مورد نیاز‌ترین و اصلی‌ترین سازمان‌ها و نهادهای جوامع بشری از دیرباز تا‌کنون و حتی آینده، دارای ساختار و تشکیلات منسجم در چهارچوب مرزهای یک کشور و همچنین در عرصه جهانی است. این ساختار با توجه به نقش بی‌بدیل آن در ایجاد پل ارتباطی و حلقه واسط میان شهروندان، مسئولان، صاحبان حرف و مشاغل و سازمان‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده با مخاطبان، مشتریان و متقاضیان، دارای شاخص ها و معیارهایی به منظور سنجش توسعه‌یافتگی است که این شاخص‌ها خود بستر گسترده‌ای از انواع و اقسام زیرساخت‌ها و امکاناتی را می‌طلبد که طی سال‌های اخیر تلاش زیادی برای فراهم آوردن آن صورت گرفته‌است.

استراتژی پستی در توسعه در هر سه بعد خدمات فیزیکی، الکترونیکی و مالی است. محصول نهایی ارزیابی پست به عنوان سازمانی خدمات‌رسان و موتور محرکه دولت الکترونیک، زمانی ملموس‌تر است که مردم چه در شهرها و چه در روستاها، امکان دسترسی به انواع خدمات را به راحتی داشته باشند.

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه خدمات پستی انعطاف‌پذیری در عرضه انواع خدمات و سرویس‌های مورد تقاضای متقاضیان است. انعطاف‌پذیری مستلزم آن است تا سازمان خدمت‌رسان همواره به دنبال شناسایی نیاز مشتریان حال و بالقوه خود باشد و با فراهم آوردن بسترهای مناسب، زمینه برآورده شدن آنها را فراهم سازد. بنابراین تهیه و تامین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به منظور سهولت در دسترسی شهروندان، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای لازم در این رابطه است که شرکت ملی پست بستر فیزیکی آن را با کمک به راه‌اندازی دفاتر‌ ICT و نمایندگی‌های روستایی، دفاتر پیشخوان دولت در شهرها و همچنین دفاتر پستی دولتی متناسب با پوشش جمعیتی و مساحتی کشور به کمک نیروهای آموزش‌دیده و بعضا تامین امکانات سخت‌افزاری در این مراکز، فراهم ساخته‌است.

استفاده از بخش خصوصی در فرایند‌های پستی یک فرصت ایده‌آل برای شبکه پستی کشور است و استفاده از قابلیت‌های 17‌هزار دفتر خصوصی در کشور نیز در همین راستا، ضمن ایجاد تسهیلات بهتر به مردم در حوزه خدمات پستی منجر به تقویت دفاتر یاد شده، بهبود وضعیت اشتغال و ارتقای شاخص‌های عمومی در کشور‌ شده است.

در خصوص زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فن‌آورانه نیز با تولید و پشتیبانی انواع نرم‌افزارها اعم از نرم‌افزار پیگیری مرسولات پستی، پست‌یافته، وب آگهی، اعلام کدپستی ده رقمی و …‌، تامین امنیت شبکه و تجهیزات مورد‌نیاز گام‌های موثری در زمینه تامین شاخص‌های توسعه‌یافتگی و هوشمند‌سازی پست برداشته‌شده‌است.

توسعه خدمات الکترونیکی و دسترسی آسان مردم به این خدمات بدون نیاز به مراجعه به واحدهای پستی از برنامه‌های اساسی شبکه پستی است که این اقدام می تواند خدمات‌رسانی بهتر و باکیفیت‌تر به مشتریان و تخصیص بهینه منابع و افزایش بهره‌وری را به همراه داشته‌باشد.

علاوه‌براین، راه‌اندازی پیک‌های پستی با هدف دریافت مرسولات و بسته‌های متقاضیان از مبدا و ارسال به مقصد در برخی شهرهای کشورها و همچنین حمل‌و‌نقل کالا و محصولات در مسیرهای درون‌شهری و برون‌شهری به کمک ناوگان حمل‌و‌نقل اختصاصی پست، از دیگر اقداماتی است که با هدف تامین زیرساخت‌های ایجاد پستی پویا، سرآمد و توسعه یافته فراهم شده است.

باز‌مهندسی فرآیندهای پستی به منظور ایجاد انعطاف‌پذیری در تامین نیازهای انواع مشتریان و امکان نظارت دقیق تر بر فرایند انجام امور در تمامی مراحل، یکی دیگر از زیرساخت‌های مورد نیاز شاخص‌های توسعه‌بخش شبکه پستی کشور در قالب انعطاف‌پذیری است که با تاکید زیادی در اولویت کاری تصمیم‌سازان، برنامه‌ریزان و مجریان قرار دارد و تاکنون بخش‌هایی زیادی از آن براساس برنامه ششم توسعه کشور، اساسنامه شرکت ملی پست و همچنین ماموریت‌های واگذار‌شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا و پیاده‌سازی شده‌است.

حفاظت و صیانت از سرمایه اعتماد و اطمینان مردم به پست یکی از مهمترین معیارهایی است که به کمک آن می‌توان اقدامات قابل‌توجه‌ای در زمینه توسعه خدمات پستی انجام داد. اجرای طرح خرید خدمت و مراجعه حضوری ماموران پست به محل مورد‌نظر مشتریان و انجام خدمات مورد تقاضای آنها یکی از این طرح‌هاست که در سایه اعتماد مردم به پست -که در واقع نشان و برند اصلی این شبکه گسترده است- قابل‌تحقق است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/گسترش-خدمات-پستی-معیار-توسعه‌یافتگی.bos