شماره: 264314 تاریخ : 1395/10/23-09:14:10

کمک گرفتن از خیران برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی

قائم مقام وزیر کشور گفت: باید با حساس کردن جامعه از خیرین برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک بگیریم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رستم وندی در کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی با تاکید بر این نکته که اگر بتوانیم یک انسان را هم از آسیب‌های اجتماعی نجات دهیم به بخشی از رسالت خود عمل کرده‌ایم، گفت: حدود پنج محور را باید در بحث کاهش آسیبهای اجتماعی مد نظر قرار دهیم و بر اساس این محورها برنامه ریزی و حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: در خصوص آسیبهای اجتماعی نمی توان نسخه‌ای واحد برای تمامی آسیبها در تمامی مناطق در نظر گرفت، در صورت انجام چنین اقدامی مشخص می شود که آسیب اجتماعی به درستی شناخته نشده است.قائم مقام وزیر کشور با اشاره به پیشنهاد مقام معظم رهبری در رابطه با ایجاد هیاتهای اندیشه در رابطه با مقابله و کنترل آسیبهای اجتماعی عنوان کرد: با تشکیل و بهره گیری از این هیات ها باید مشکلات و مسائل اجتماعی به صورت مجزا در هر منطقه بررسی دقیق و علمی و بر اساس فرهنگ غالب هر منطقه راهکارهای موثر ارائه شود.رستم وندی بیان کرد: قرار گرفتن در اتاقی در بسته و نبود ارتباط با ظرفیت های مردمی قطعا نمی تواند موثر باشد و کار مفیدی انجام نخواهد شد. باید با مردم و گروه های مردمی ارتباط برقرار شود و از این ظرفیت برای رفع مشکلات جامعه بهره بگیریم.وی با تاکید بر غافل نشدن از ظرفیت خیرین بیان کرد: سال گذشته مبلغ قابل توجهی توسط خیرین برای ساخت بیمارستان در کشور اختصاص یافت. امروز باید با حساس کردن جامعه از خیرین برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کمک بگیریم.

قائم مقام وزیر کشور نوآوری اجتماعی را مورد توجه کشورهای پیشرفته جهان عنوان کرد و افزود: در این برنامه ایده های پراکنده در رابطه با مسائل اجتماعی را جمع آوری و در قالب شرکت ها تعریف و اقدام به سرمایه گذاری می کنند و در حقیقت شرکت های دانش بنیان را در بخش اجتماعی فعال می کنند.

رستم وند ادامه داد: نیاز است که در کشور به این سمت حرکت کرده و شرکتهای دانش بنیان را در بخش اجتماعی فعال کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با تاکید بر امر پیشگیری در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد عنوان کرد: در سطح کشور، کمپ‌ها و مراکز نگهداری در بخش اعتیاد تنها حداکثر سه درصد نتیجه مطلوب دارند و باید در این رابطه مسائل پیشگیرانه مد نظر قرار بگیرد.

وی بیان کرد: استان مرکزی با توجه به وجود وضعیت عمرانی و اقتصادی موجود، از استان های کم برخوردار محسوب نمی شود و محرومیت های استان های کم برخوردار را ندارد، در نتیجه باید از ظرفیت های موجود در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بهره بگیریم.

وی با اشاره به نرخ بالای طلاق و پایین بودن نرخ ازدواج و موالید استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری بیان کرد: طبق بررسی های انجام شده نرخ طلاق استان مرکزی از میانگین کشوری بالاتر است.

قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: از طرفی استان مرکزی جزو سه استان کشور است که نرخ تولد پایینی دارد و در خصوص ازدواج نیز همین وضعیت را شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: این موارد با هم مرتبط هستند و باید تحقیق جامعی در خصوص علت این وضعیت در استان انجام شود و بر اساس علت یابی برنامه هدف مندی در نظر بگیریم.

استاندار استان مرکزی نیز گفت: زنانه شدن اعتیاد در کشور و به تبع آن در استان مرکزی و کاهش سن گرایش به سمت مصرف مواد مخدر، حاشیه نشینی و تلفات ترافیکی موضوعاتی است که در استان باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در راستای دستور مقام معظم رهبری اقداماتی در رابطه با کاهش آسیب های اجتماعی مذکور در دستور کار استان قرار گرفته است، عنوان کرد: چندین برابر افراد آسیب دیده، افراد سالم در اجتماع داریم که علاقه مند به مشارکت در راستای کاهش آسیب های اجتماعی هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: تشکل های مردمی ارتباط بیشتری با مردم دارند و باانگیزه هستند و باید در راستای کاهش آسیب های اجتماعی با این نهادها مشارکت کنیم و به این ترتیب نتیجه مطلوب تری حاصل شود.

زمانی قمی تاکید کرد: بهتر است به جای پرداختن به حاشیه، به مسائل اصلی و دغدغه های مردم بپردازیم و در راستای حل مشکلات حرکت کنیم.

وی با اشاره به جمعیت میلیونی که در مراسم تشیع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی شرکت داشتند افزود: نیمی از این جمعیت را جوانان تشکیل می‌دادند و این مهم نشان داد که در صورتی که پیام درست به خوبی منتقل شود پیام گیرنده استقبال می کند.

استاندار استان مرکزی بیان کرد: باید پیام درست را از کانالی مناسب به اقشار جامعه بویژه جوانان منتقل کنیم و این موضوع در کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تنها با اتکا به پول و اعتبار مشکلات حل نمی شود و نیاز به برنامه صحیح و انسجام و همدلی داریم عنوان کرد: در هشت سال دوره قبل همه دیدیم که پول و درآمد قابل توجه در کشور نتوانست مشکلی را حل کند و باید به برنامه صحیح و همکاری و انسجام تکیه کنیم.

زمانی قمی بیان کرد: با توجه به پیشنهاد مقام معظم رهبری در رابطه با تشکیل هیات اندیشه، ما در استان مرکزی آمادگی تشکیل این هیات با همکاری سازمان های مردم نهاد و دانشگاه را داریم.

استاندار استان مرکزی همچنین نسبت به برگزاری نشست ملی آسیبهای اجتماعی در این استان اعلام آمادگی کرد.

 مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی نیز، در رابطه با اقدامات انجام شده در استان مرکزی، گفت: تدوین سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در استان مرکزی انجام و این سند از ابتدای آذرماه وارد فاز اجرایی شده است.

غلامرضا فتح آبادی بیان کرد: در این سند شرح وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی مشخص شده و به امضاء مدیران مربوطه رسیده است. در مجموع در روند اجرای این سند 44 دستگاه اجرایی شرکت دارند و هزار برنامه عملیاتی در دستور کار این سند قرار دارد.

وی اجرای سند تحول آموزش و پرورش به عنوان پایلوت در استان مرکزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: این سند برای اولین بار در کشور در استان مرکزی اجرا می شود. یکی از اهداف سند مذکور ایجاد برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی برای تمامی دوره‌های تحصیلی است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی با بیان اینکه اراک به عنوان شهر یادگیری از سوی سازمان یونسکو انتخاب شده است، عنوان کرد: با پیوستن اراک به عنوان شهر یادگیری تمامی اقشار جامعه این شهر تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت و این مهم عامل اصلی برای اجرای آموزش بر اساس رویکردهای نوین و جهانی محسوب می شود.

فتح آبادی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم دیگر در بخش کاهش آسیب های اجتماعی در نظر گرفتن طرح تمام شماری برای دو سکونتگاه غیر رسمی اراک به صورت پایلوت است. این اقدام برای اولین بار در کشور انجام می شود. اجرای طرح با همکاری خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی با هدف شناسایی دقیق آسیبهای موجود در این دو منطقه است.

وی آغاز عملیات اجرایی مجتمع امور آسیب دیدگان اجتماعی در استان را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: این مجتمع خیر ساز و محل اسکان و بررسی وضعیت بانوان و دختران آسیب دیده است


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/کمک-گرفتن-از-خیران-برای-کنترل-و-کاهش-اسیب‌های-اجتماعی.bos