شماره: 327851 تاریخ : 1397/01/23-04:15:24

یادداشت

کارآفرینی را میشود آموزش داد

امروزه کارآفرینی موتور رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ افراد مبتکر و خلاق، منشا تحولات بزرگی در توسعه صنعت ،خدمات و تولید کشورهایشان  شده اند.

از آنجاییکه کشورمان ایران با برخوردار بودن از منابع عظیم انرژی و معدنی و خاک حاصلخیز و آب و هوای متنوع چهار فصل و گستردگی و موقعیت جغرافیایی بی نظیر و نیروهای انسانی تحصیل کرده و لایق و خلاق از شرایط ممتازی در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی  برخوردار است و از سوی دیگر در تصمیم گیریهای کلان اقتصادی اصولی و اساسی قرار است گامهایی بلند بسوی توسعه متوازن و پایدار برداشته شود ، لذا در این برهه مهم تاریخی(تحولات صنعتی نوین)، هر یک از ایرانیانی که سرافرازی و پیشرفت روزافزون ایران عزیز را آرزو میکنند ، وظیفه تشویق و ایجاد انگیزه در جوانان و نیروهای کار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی در ورود به عرصه کسب و کار های نوپا را به منظور رشد و اعتلای ثروت ملی و رفاه اجتماعی و رونق اقتصادی کشور را بعهده  دارند.

یکی از مهمترین این وظایف توجه به مقوله مهم ,,آموزش کارآفرینی ,,و آشنا نمودن نیروهای کار خلاق وجوان و کارآفرینان است .

خوشبختانه در سالهای اخیر در ایران دانشکده های مختلف کارآفرینی و دانشگاه فنی و حرفه ای در کنار سازمان فنی و حرفه ای کشور تاسیس شده اند که مسلما نقشی موثر در حوزه رونق  کارآفرینی و اشتغال زایی ایفا خواهند نمود .

کارآفرینی در کشورهای پیشرفته دنیا از اواخر دهه 1970و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ازاواخر دهه 1980مورد توجه جدی قرار گرفته است .

در کشور ما از دهه 1380با ورود جوانان خلاق به عرصه کسب و کار ،کارآفرینی مورد توجه جدی دولت ها قرار گرفت .

در زمان تصویب برنامه ششم توسعه ،دولت و مجلس ،اهتمام ویژه ای در این برنامه برای رشد اشتغال و راه اندازی موسسات کوچک و متوسط در نظر گرفته اند .

راه اندازی کسب و کارها در دهه 1390نیازمند برخوردار بودن کارآفرینان از دانش و اطلاعات به روز و متنوع میباشد .

بیل اولیت ،محقق و نویسنده  حوزه کارآفرینی بعد از سالها تحقیق در زمینه راه اندازی کسب و کارهای نوپا معتقد است بر خلاف آن گروه از اساتید که میگویند کارآفرینان به صورت ذاتی دارای ویژگیهایی هستند که عامل موفقیت آنهاست و کار آفرینان را دارای ژن خاص میدانند !!!!! این باور را افسانه ای بیش نمیداند و میگوید :

کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای نو پا نیازمند یادگیری برخی مهارتها مانند:,,مهارت تحلیل محیط ،مدیریت افراد و غیره است.,,

 میچ کاپور ،موسس شرکت لوتوس در مورد کارآفرینی میگوید :

کارآفرینی نه تنها یک شیوه تفکر است ،بلکه مجموعه ای از مهارتهاست .

کارآفرینی فرآیندی مرحله به مرحله و عملیاتی برای جهت دهی به ذهن خلاق است تا احتمال موفقیت و تاثیر نهایی افزایش یابد.

دانشگاههای معتبر جهان سالهاست به آموزش کار آفرینی میپردازند از جمله ،ام آی تی ،

موسسه فناوری کالیفرنیا ،هاروارد و استنفورد و...

استنفورد و ام آی تی تاکنون بیشترین تعداد دانش آموخته کار آفرینی را تحویل جامعه داده اند .

در واقع در آموزش های کارآفرینی که اساتید این رشته به آن ,,کار آفرینی اصولی ,,میگویند بر این باورند که در مسیر کسب و کارهای نوپا #ریسک های زیادی وجود دارد که در کنترل کارآفرینان نیست ،بنابر این در چارچوب کارآفرینی اصولی کمک میشود تا #ریسک ها را با عواملی محدود کنند تا قادر به کنترلشان باشند.

 با توجه به اینکه در دنیای کسب و کار امروز کارآفرینان با #ریسک های متنوع و فرصت ها و تهدیدهای زیادی مواجه هستند لذا برای دست یافتن کارآفرینان و خود اشتغالان به موفقیت توجه به آموزش و یادگیری دانش و مهارت های متنوع شغلی و برخوردار بودن از یاری و همکاری مستمر و مشاوره شرکت های استارتاپ میتواند در کسب نتایج مثبت و رسیدن آنها به اهدافشان بسیار موثر باشد.

 


حاجی اشرفی

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/کارافرینی-را-میشود-اموزش-داد.bos