شماره: 351932 تاریخ : 1397/04/16-04:34:29

چتر حمایتی حقوقی ها بر سر بورس تهران

سرمایه گذاران بورسی امروز بیش از یک میلیارد و 171 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از دو هزار و 823 میلیارد ریال بود و در 68 هزار نوبت معلاملاتی انجام شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ در داد و ستدهای روز جاری بورس ، شاخص صنایع سایر معادن و سایر مالی با بیشترین بازدهی در صدر صنایع بورسی قرار گرفتند.

در داد وستدهای روز شنبه بورس شاخص صنعت گروه سایر معادن و سایر مالی به ترتیب با رشد قیمتی 4.3 و 1.8 درصد بیشترین بازدهی را به ثبت رساندند. اما در مقابل شاخص صنعت گروه های محصولات کاغذی و کانه فلزی با بیشترین افت رشد قیمتی ، کمترین بازدهی را ثبت کردند.

سرمایه گذاران بورسی امروز بیش از یک میلیارد و 171 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از دو هزار و 823 میلیارد ریال بود و در 68 هزار نوبت معلاملاتی انجام شد.

به این ترتیب حجم معاملات نسبت به روز چهارشنبه 36 درصد و ارزش معاملات 34 درصد افت کرد.

امروز بانک اقتصاد نوین با معامله بلوکی 85 میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و بعد از آن شرکت خودرویی سایپا با حجم معاملات 84 میلیون در رده دوم قرار گرفت. همچنین فولاد مبارکه با معامله 220 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را برای امروز به ثبت رساند.

امروز همچنین نماگر شاخص کل، تحت تاثیر معاملات منفی و افت قیمت نماد شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، تاپیکو، گل گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان، چادرملو و فولاد خوزستان یک هزار و 438 واحد افت کرد و به سطح 111 هزار و 51 واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز امروز 39 واحد افت کرد. همچنین شاخص های بازار اول و دوم هم به ترتیب یک هزار و 99 و دو هزار و 653 واحد نزولی شدند.

برترین گروه های صنعتی نیز با بیشترین ارزش معاملات متعلق به گروه های فلزات اساسی، شیمیایی و کانه فلزی بود.

بیشترین رشد قیمتی روزانه نیز متعلق به نماد شرکت های نیرو محرکه، ریخته گری تراکتورسازی ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران، حمل و نقل بین المللی خلیج فارس، موتوژن، کاشی الوند و لیزینگ خودرو غدیر بود.

در مقابل نماد شرکت های سازه پویش، سرمایه گذاری آتیه دماوند، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، داروسازی زهراوی، توسعه معادن روی، آلومینیوم ایران و فرآوری مواد معدنی ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

در پایان معاملات امروز سرمایه گذاران برای خرید واحدهای صندوق امین یکم، اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک مخابرات، سهام پاکشو، سهام حمل و نقل بین المللی خلیج فارس، واحدهای صندوق کیان و سهام نیرومحرکه بیشترین تقاضا را ثبت کردند.

این در حالی بود که گروهی از سرمایه گذاران برای خروج از اوراق صکوک سایپا، سهام تاپیکو، سهام پتروشیمی شازند، اوراق صکوک گل گهر و سهام کنتورسازی بیشترین عرضه ها و طولانی ترین صف های فروش را داشتند.

امروز سهام 153 شرکت با معاملات مثبت و سهام 199 شرکت با معاملات منفی به کار خود پایان دادند.

اما در بحث تغییر مالکیت امروز شاهد حمایت بازیگران حقوقی از بازار بودیم . به این ترتیب 25 میلیارد تومان از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی دست به دست شد. امروز بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در صنعت بانک صورت گرفت، در مقابل نیز بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی مربوط به گروه کانه فلزی بود.

بررسی روند معاملات روز شنبه نشان می دهد که تقاضای خرید در گروه های سایر واسطه گری های مالی، قند و شکر و رایانه و فعالیت های وابسته به آن نسبت به دیگر گروه ها بیشتر بود. این در حالی است که گروه های استخراج کانه های فلزی، مواد و محصولات دارویی و فلزات اساسی عمدتا در سمت تقاضا فعال تر بودند.

این گزارش حاکی است بورس تهران در روز جاری با معاملات منفی و فشار فروش در صنایع کالا محور و صادراتی کار خود را آغاز کرد . این در حالی بود که گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات مثبتی را در بازار امروز آغاز کردند. البته فشار فروش در این گروه نیز در معاملات پایانی شدت گرفت و دامنه رشد قیمت‌ها محدود شد. پایین بودن قیمت سهام این گروه شاید یکی از مهمترین دلایل گرایش سرمایه گذاران باشد.

آخرین روز کاری در بازارهای جهانی (جمعه 15 تیر ماه ) نیز با ریزش قیمت ها همراه بود. تعرفه گذاری دو کشور آمریکا و چین بر محصولات وارداتی یکدیگر، باعث شد تا بازارهای کالایی پایه بیشترین افت را ثبت کنند. مس و روی در این میان بیشترین افت قیمت ها را بورس فلزات لندن ثبت کردند. بر همین اساس امروز افت قیمتی اکثر گروه های کالا محور در بازار ثبت شد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/چتر-حمایتی-حقوقی-ها-بر-سر-بورس-تهران.bos