شماره: 351851 تاریخ : 1397/04/13-06:18:12

گزارش

پرونده‌های قاچاق لوازم خانگی در صدر پرونده‌های قاچاق

در تازه ترین آمارها 13درصد قاچاق کشور مربوط به لوازم خانگی است که در صدر پرونده‌های قاچاق قرار دارد.

به گزارش بانک و صنعت ، 2 برابر نیاز بازار در کشور، ظرفیت تولید یخچال و لباسشویی وجود دارد. مصرف بازار ایران در لوازم های خانگی یخچال، یخچال فریزر و سای بای ساید یک میلیون و 500 هزار دستگاه، لباسشویی یک میلیون و 400 هزار دستگاه، اجاق گاز 700 هزار دستگاه، تلویزیون (وسایل صوتی و تصویری) 2 میلیون دستگاه است. 

قاچاق لوازم خانگی تهدیدی جدی برای بازار داخلی است. در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که بسیاری از کارخانه‌های مطرح داخلی با فعالیت بیش از 50 سال به دلیل وجود برندهای خارجی و قاچاق این صنعت رو به تعطیلی کشانده شدند. آنچه مورد توجه است که تولید کننده داخلی توان تولید لوازم خانگی مورد نیاز را در کشور دارد اما همچنان واردات لوازم خانگی در کشور صورت می‌گیرد. همچنین، 25 درصد از مارک‌های مختلف لوازم خانگی موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. از این رو 75 درصد نیاز جامعه به وسیله تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. طبق آمارهای موجود تنها حدود 15 درصد از بازار ایران در اختیار تولیدکنندگان داخلی و برندهای ایرانی است و 85 درصد سهم بازار را برندهای خارجی از جمله محصولات کره‌ای تشکیل می‌دهند.

عمده کالاهای قاچاق در بانه، مریوان، بوشهر و گناوه به فروش می‌رسد حتی خریداران می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی کالاهای قاچاق خود را خریداری و نیاز برای خرید در بازار لوازم خانگی ندراند.

طبق اظهارات آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ایران، قاچاق این نوع محصول در کشور به دو صورت کول بری و واردات از مبادی رسمی صورت می پذیرد.

از دیگر انتقادی که تولیدکنندکان به این صنعت دارند بحث مالیات برارزش افزوده است که باید مصرف کننده بپردازد نه اینکه آن را از تولیدکننده دریافت کنند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/پرونده‌های-قاچاق-لوازم-خانگی-در-صدر-پرونده‌های-قاچاق.bos