شماره: 250758 تاریخ : 1395/09/16-01:24:40

همکاری های فرهنگی با هند اولویت ایران پسابرجام است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با سفیر هند گفت: در شرایط ایران پسا برجام، همکاری های فرهنگی با کشورهند اولویت همکاری های ما است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری، دکتر "زهرا احمدی پور" در دیدار با "سائوراب کومار" سفیر هند در ایران با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور گفت: اشتراکات فرهنگی بین ایران و هند فصل مناسبی برای همکاری های دو کشور به وجود آورده و سابقه تمدنی دو کشور، می تواند زمینه اشتراکات را برای همکاری ایران و هند فراهم کند.

وی گفت: خصوصا اینکه در حال حاضر ایران در شرایط پسا برجام است و در این شرایط همکاری های فرهنگی ایران و هند اولویت ما است که در این زمینه گسترش روابط گردشگری و تبادل اطلاعات در خصوص همکاری ها در حوزه صنایع دستی می تواند مورد توجه قرارگیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: درسفر نخست وزیر هند به ایران سند همکاری بین دو کشور امضاء شد که بند 6و7 این سند می تواند مورد توجه قرار گیرد که در این بندها تبادل کارشناسان در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی و مراقبت ها و همکاری ها در زمینه هنر و معماری مد نظر قرار گرفته است.

وی گفت: با توجه به بند 6و7 این سند در این زمینه می توان به طورمشخص تسهیلاتی را برای رفت و آمد دانشجویان و نخبگان فراهم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به سابقه تمدنی دو کشور و اشتراکات ایران و هند گفت: این اشتراکات فرهنگی می تواند به افزایش همکاری ها بین دو کشور کمک کند.

در این دیدار هم چنین سائوراب کومار سفیر هند در ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: افزایش ارتباطات با سازمان متولی گردشگری و نیز میراث فرهنگی در ایران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشحالم که امروز این فرصت ملاقات به وجود آمده است.

وی گفت: رابطه ایران و هند یک رابطه قدیمی است که جنبه فرهنگی دارد که این ارتباط بین دو کشورهمیشه وجود داشته است.

وی افزود: ما درمدارس و دانشگاه های هند با ایران آشنا شده ایم اما در سفر با ایران با عمق فرهنگی و زیبایی های ایران از نزدیک  آشنا می شویم و این جاذبه های زیبا ی گردشگری و سابقه تمدنی ایران می تواند زمینه های بیشتری برای همکاری بین دو کشور فراهم کند.

وی اضافه کرد: همسر من در موسسه دهخدا در حال فراگیری زبان فارسی است که وقتی بررسی می کنیم متوجه می شویم که کلمات مشترک بسیار زیادی بین زبان فارسی و هندی وجود دارد.

وی همچنین به سفر نخست وزیر هند به ایران و ملاقات وی با مسئولان ایران اشاره کرد و افزود: آن ملاقات ها و دیدار نخست وزیر هند با مسئولان ایران یک پایه مناسبی برای همکاری های بین دو کشور است و همانطور که شما اشاره کردید بندهای 6 و7 سند همکاری اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: پیش از این نیز تفاهم نامه همکاری بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجمع فرهنگی هند امضاء شده است که در این تفاهم نامه در خصوص برگزاری هفته فرهنگی بین دو کشور تاکید شده است.

وی گفت: هفته فرهنگی ایران در هند در سال 2015 برگزار شده و ما مایل هستیم که در فوریه سال 2017 هفته فرهنگی هند در ایران را برگزار کنیم که دراین خصوص نیازمند همکاری های شما هستیم.

وی هم چنین با اشاره به زیبایی های صنایع دستی ایران گفت: امروز فرصت کوتاهی دست داد تا از صنایع دستی ایران بازدید کنم که احساس کردم این صنایع دستی از زیبایی بالایی برخوردار است.

وی افزود: ضمن این که مایل هستیم در زمینه گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی با شما همکاری داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به سابقه تمدنی این دو کشور و سابقه همکاری ایران و هند می توان فعالیت های بیشتری داشت و یکی از اقداماتی که به نظر مهم می رسد تسهیل  در صدور ویزا است که اگرچه در سال های اخیر صدور ویزا راحت تر شده است اما این انتظار وجود دارد که این روند آسان تر شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز در ادامه ملاقات خود با سفیر هند با استقبال از پیشنهاد وی در خصوص برپایی هفته های فرهنگی دو کشور گفت: برپایی هفته فرهنگی دو کشور می تواند باعث آشنایی هرچه بیشتر با آداب، سنت ها و فرهنگ دو ملت شود.

در پایان این دیدار سفیر هند با اهداء یک نسخه ار کتاب کلیله و دمنه به رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر افرایش همکاری های فرهنگی ایران و هند تاکید کرد.

دکتر احمدی پور نیز با اهداء کتاب معرفی جاذبه های گردشگری ایران و نیز صنایع دستی فیروزه کوب اثرهنرمندان خطه خراسان به سفیر هند به سفر خود به هند اشاره کرد و خاطر نشان کرد: درسفر به هند و در منزل یکی از مردم هند تابلوی را بر روی دیوار دیدم که منقش به اشعار عطار نیشابوری بود که نشان دهنده علاقه مندی مردم هند به فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/همکاری-های-فرهنگی-با-هند-اولویت-ایران-پسابرجام-است.bos