شماره: 388473 تاریخ : 1397/07/16-05:33:01

به بهانه تصویب الحاق ایران به CFT

همه چیز درباره FATF

«گروه ویژه اقدام مالی» یک گروه بین دولتی و بین المللی است که در سال 1989 به ابتکار اعضای گروه «جی 8» و با پیشنهاد وزیران دادگستری و قضایی کشورهای عضو تشکیل شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اهداف تشکیل این گروه به این ترتیب است:

وضع کردن استانداردها و اجرای موثر سیاست های قانونی و کاربردی در جهت
1- مبارزه با پدیده Money Laundry یا پولشویی
2- مبارزه با تامین مالی تروریست ها
3- مبارزه با هر خطر دیگری که سیستم های مالی بین المللی را تهدید می کند

بنابراین می توان گفت، FATF یک گروه «تصمیم گیر» است که در جهت ایجاد اراده سیاسی لازم برای انجام اصلاحات قانونی و نظارتی در کشورهای عضو فعالیت می کند.
FATF یک سری «پیشنهادات» به عنوان استانداردهای بین المللی در جت مبارزه با پولشویی و تامین هزینه های تروریست ها و همچنین خرید و فروش اسلحه های کشتار جمعی تعریف کرده است. آن ها مبنایی برای پاسخ هماهنگ به تهدیدهایی که سیستم های مالی یکپارچه را تهدید می کنند، تعریف کرده اند. این پیشنهادات در ابتدا در سال 1990 معرفی شدند و در سال های 1996، 2001، 2003 و در آخرین نوبت در سال 2012 برای این که مطمئن شوند این قوانین بر اساس اتفاقات جدید به روزرسانی شده اند و هنوز می توانند در سطح بین الملل مورد استفاده قرار بگیرند، بازنویسی شدند.
FATF روند پیشرفت اعضایش در زمینه اجرای سیاست های لازم مبارزه با پولشویی و تکنیک های مبارزه با تامین هزینه های تروریست ها و اقدامات متقابل را پایش می کند و پیامدهای آن ها در سطح بین المللی را هم بررسی می کنند. با همکاری شریکان بین المللی، FATF جاهایی که امکان آسیب پذیری برای کشورهای اجرا کننده داشته باشد را هم مورد تحقیق و بررسی قرار می دهد که هدف آن محافظت از سیستم مالی و اعتباری بین المللی است. هسته اصلی تصمیم گیر FATF در سال سه بار جلسه برگزار می کنند.

دانلود دفترچه پیشنهادات گروه ویژه اقدام مالی

کشورهای عضو FATF کدام ها هستند؟

آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، ایسلند، هند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، لوگزامبورگ، مالزی، مکزیک، هلند، نیوزلند، نروژ، پرتغال، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، انگلستان و آمریکا اعضای اصلی FATF هستند.

کشورهای لیست سیاه

اصطلاح لیست سیاه FATF از زمانی باب شد که در سال 2000 این گروه یک لیست از 9+40 کشوری منتشر کرد که با FATF همکاری نمی کردند.تا دیروز و تصویب لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی که به منزله پذیرفتن قواعد و قوانین این گروه بین المللی است، کشورهای ایران و کره شمالی مطرح ترین کشورهای این لیست بودند. کشورهای دیگری مثل عراق، سوریه، یمن، بوسنی، اوگاندا، گینه، لائوس و ... هم در ایین لیست حضور دارند.

کشورهای مشاهده گر یا بازرسی کننده

سه کشور اندونزی، اسرائیل و عربستان سعودی عضو این لیست هستند.

دلیل این حجم از تنش و اختلاف نظر چیست؟

ایران در سال 2007 به اتهام حمایت از تروریسم و گروهک های تروریستی در فهرست غیرهمکارترین کشورها که دارای ریسک بالا برای سرمایه گذاری هستند، قرار گرفت. بعد بعد از به تصویب رسیدن برجام زمزمه های خارج شدن ایران از این لیست به گوش رسید و علی رغم اظهارنظرهای گوناگون و هیاهوهای زیاد این لایحه دیروز در مجلس به تصویب رسید. مشکل اصلی بین ایران و FATF، اختلاف فاحش در تعریف تروریسم است.. از نگاه FATF حزب الله لبنان، سپاه قدس، حماس، جهاد اسلامی، انصارالله و همه نیروهای مقاومت تروریست نامیده می شوند. البته یک نگاه گذرا به لیست کشورهای بازرس FATF هم می تواند ابعاد تازه تری از جنجال ها بر سر FATF را مشخص کند.

دانلود فایل معرفی FATF از زبان خودشان!


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/همه-چیز-درباره-FATF.bos