شماره: 263751 تاریخ : 1395/10/16-09:31:36

حمیدرضا حاج‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس

نگاه بودجه به بشکه نفت و دلار نباشد

برنامه ششم توسعه، موضوع‌محور است و در این برنامه تلاش می‌شود که مشکلات جامعه را شناسایی کرده و برای آن راه‌حل اتخاذ کرد.

بانک و صنعت، . در برنامه ششم توسعه بر شفاف بودن و تعادل داشتن حقوق‌ها، ساخت مسکن روستایی و راه آهن تاکید شده و وقتی که شورای نگهبان برنامه ششم توسعه را تایید کرد، دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که من قانون را اجرا نمی‌کنم و همه باید در راستای اجرای قانون حرکت کنند. براساس برنامه ششم توسعه دولت نمی‌تواند در بودجه سالانه بیش از 83 هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی برداشت کند 

افزایش سهم فروش نفت ایران در بازارهای جهانی و افزایش نرخ نفت در این بازار و انتقال درآمدهای ارزی نفتی به داخل کشور اثر خود را در رشد تولید ناخالص ملی از ناحیه تاثیر درآمدهای نفتی در این شاخص مهم نفتی گذاشته است اما مجلس در برنامه ششم توسعه وابستگی دولت به نفت را کاهش داده است بنابراین توجه و نگاه دولت در بودجه نباید به بشکه نفت و دلار باشد. در سال اول برنامه میزان برداشت ریالی دولت که از بودجه 83 هزار میلیارد تومان است که این مبلغ قرض داده می‌شود و بیش از این میزان نمی‌توان از نفت در لایحه بودجه استفاده کرد. اگر قیمت نفت از میزان پیش‌بینی شده افزایش پیدا کرد، مابقی باید به حساب ذخیره ارزی ریخته شود.

به‌طور کلی ضرورت دارد هرگونه تغییر شاخص در اقتصاد کلان و متغیر‌های بودجه 96 در عرصه اقتصاد و زندگی مردم ظهور و بروز داشته باشد. معنا و مفهوم نرخ رشد اقتصادی 7/4 دهم درصدی این است که شاخص‌های تولید، اشتغال، سطح عمومی قیمت‌ها، تورم، سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب‌وکار و معیشت مردم در جهت مثبت تغییر جهت دهد اما واقعیت این است که به‌طور ملموس تغییری در شاخص‌های مذکور نداشته‌ایم. 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/نگاه-بودجه-به-بشکه-نفت-و-دلار-نباشد.bos