شماره: 280250 تاریخ : 1396/03/10-03:35:27

نقش تبلیغات و اطلاع رسانی در میزان مشارکت مودیان مالیاتی

در جهان کنونی که به مدد پیشرفت تکنولوژی، اطلاع رسانی و تبلیغات به ابزار مدرن و کارآمد مجهز شده، برنامه ریزی برای انتقال داده ها و اطلاعات به ذینفعان و جامعه هدف بسیار آسانتر و بهتر شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، مسئولین و دولتمردان که به این قابلیتها واقف هستند سعی می کنند با استفاده از این ابزار و ادوات، مسیر رسیدن به اهداف و چشم اندازهای خود را هموار کرده و همگام با تکنولوژی روز دنیا حرکت کنند.

بدون شک در جامعه فعلی نقش ابزار اطلاع رسانی برای ایجاد موج در افکار عمومی و همسو کردن آن با اهداف پیش بینی شده کاملا مشهود و نمایان است. در حال حاضر حرف اول را در دنیای سیاست و کشورداری، هدایت و اقناع افکار عمومی در مسیر تعیین شده برای نیل به اهداف می زند.
با توجه به این امر و اینکه هنوز میل به پرداخت مالیات در متن جامعه به طور کامل نهادینه نشده، بهره جستن از ابزار تبلیغات و اطلاع رسانی به منظور جلب همراهی و مشارکت جامعه برای پرداخت مالیات، منطقی ترین راهکار می باشد.
تبیین مفاهیم مالیاتی و شفاف سازی قوانین و بخشنامه های مالیاتی از طریق ابزار اطلاع رسانی همچون صدا و سیما و مطبوعات و رسانه های جمعی و تبلیغات محیطی و ابزارهای نوینی که قدم به عرصه تبلیغات گذاشته اند، به طور حتم نقش کلیدی و اساسی در افزایش میزان اعتماد مودیان مالیاتی و آحاد جامعه به دستگاه مالیاتی دارد.
استفاده صحیح از ابزار مدرن تبلیغاتی و شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال، راه رسیدن به سر منزل مقصود را کوتاه تر کرده و هزینه ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. امروزه با استفاده از این ابزار می توان در میان طیف مختلف جامعه رسوخ کرده و بسترسازی لازم را برای ایجاد همراهی و همفکری فراهم کرد. در چند سال اخیر در این راه تلاشهای زیادی صورت گرفته و اطلاعات مورد نیاز مودیان مالیاتی در قالب این ابزار به صورت گسترده و یکپارچه در سراسر کشور به آنها ارائه شده است.
در همین راستا آگاهی صاحبان مشاغل و اصناف از قوانین و بخشنامه های مالیاتی رو به فزونی رفته و همین امر موجب اعتماد و تفاهم با سازمان مالیاتی شده است. می توان گفت موفقیتهایی که در چند سال گذشته در زمینه تحقق درآمدهای مالیاتی کسب شده حاصل همین اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم بوده است.
تحقق شعارهای نظام مالیاتی مبنی بر اینکه آبادانی و سربلندی ایران در گرو مشارکت مردم در پرداخت مالیات و همراهی و همدلی آنان با دولت است، زمانی جامه عمل خواهد پوشید که به حقوق مودیان برای آگاهی از قوانین مالیاتی و تکالیف قانونی آنها در اسرع وقت احترام گذاشته شود و همین امر، یقینا همراهی آنها را برای پرداخت مالیات در موعد مقرر و ارائه صحیح اطلاعات کسب و کار خود در پی خواهد داشت.
همچنین آگاهی بخشی به مودیان مالیاتی در خصوص تسهیلات و تشویقاتی که قانون برای آنها در نظر می گیرد به طور یقین گام مثبتی در جهت افزایش اعتماد مابین سازمان مالیاتی و مودیان خواهد بود. پس جا دارد که در برنامه ریزیهای مدیریتی به جایگاه اطلاع رسانی و تبلیغات، توجه ویژه شود زیرا که هم رای کردن افکار عمومی و اقناع آن فقط از طریق همین امر میسر می باشد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/نقش-تبلیغات-و-اطلاع-رسانی-در-میزان-مشارکت-مودیان-مالیاتی.bos