شماره: 313631 تاریخ : 1396/10/22-02:57:22

بر درآمد سازمان اموال تملیکی کمتر از 5 هزار میلیارد حساب کنید

منابع مالی سرمایه‌گذاری بخش اشتغال در ابهام

در حالی که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی تامین مالی 10 هزار میلیارد تومانی از درآمدهای سازمان اموال تملیکی برای سرمایه‌گذاری دولت در بخش اشتغال را پیش‌بینی کرده است، این سازمان می‌گوید با توجه به اینکه بخشی از کالاهای توقیف شده توسط این سازمان متروکه هستند و ذی‌نفع دارند تحقق درامد 10 هزار میلیارد تومانی برای سازمان اموال تملیکی میسر نیست و این رقم باید تعدیل شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمدباقر نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه، از بودجه سال 1397 تحت عنوان بودجه اشتغال یاد کرده است و بنا برآنچه که وی تاکید کرده است هم و غم بودجه سال آتی بر ایجاد اشتغال خواهد بود. البته این نکته‌ای است که پیش‌تر مورد تاکید بسیاری از اقتصاددانان هم قرار گرفته بود.

همچنان‌که موسسه دین و اقتصاد در انتقاداتی که علیه برنامه ششم توسعه کشور ارایه کرده بود؛ بر این نکته هم تاکید کرده بود که بهتر است در برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت، دولت به جای تعریف اهداف و راهبردهای بسیار که لزوما نیز محقق شدنی نیست، یک هدف کلی را تعریف کرده و سپس در راستای رسیدن به آن هدف تمامی امکانات خود را به کار ببندد.

از این جهت، به زعم بسیاری از کارشناسان هدف‌گذاری افزایش اشتغال برای بودجه سال 1397 اقدام قابل قبولی است، با این حال نکته مهم این است که سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ایجاد رشد اشتغال فراهم شود. به ویژه آنکه تحقق بخشی از منابع درآمد بودجه‌ای با شبهه روبه‌رو است و در مقابل هزینه‌های قطعی جاری وجود دارد که حتما دولت برای تامین آنها باید چاره‌جویی کند.

دولت پیش‌بینی کرده است برای ایجاد یک میلیون شغل (برای رسیدن به نرخ بیکاری 11.2 درصدی با توجه به ورود 970 هزار در جست‌وجوی کار به بازار کار)، 327 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذرای صورت گیرد. این رقم پیش‌بینی شده متشکل از دو بخش است: ابتدا 254 هزار میلیارد تومان از سرمایه‌گذری در بخش عمرانی (بودجه عمرانی، سرمایه‌گذاری در آب‌های مرزی، مشارکت بخش خصوصی و ...) و سپس 73 هزار میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری در بخش تولید و اشتغال.

بخش تولید و اشتغال نیز خود متشکل از چند بخش است. ابتدا بنا بر این بود تا 17 هزار و 400 میلیارد تومان در تبصره (18) لایحه بودجه از محل افزایش حامل‌های انرژی به دست آید. اما این تصمیم با مخالفت‌هایی رو به رو شد و در نهایت تصمیم‌گیری به مجلس واگذار شد. اخیرا کمیسیون تلفیق این رقم را از 17 هزار میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان کاهش داد و محل تامین آن را هم از بودجه عمومی تعیین کرد، به این ترتیب که آن نیز باید از فروش املاک تملیکی به دست آید.

حالا سوال اینجاست که آیا سازمان اموال تملیکی توانایی ایجاد چنین درآمدی دارد؟ این سازمان که در سال‌های گذشته همواره به دلیل به درازا کشیدن پروسه‌های تعیین و تکلیف انواع کالا اعم از قاچاق ومتروکه و ... همواره مورد انتقاد بود اکنون موظف شده تا 10 هزار میلیارد تومان برای بودجه 97 تامین کند و البته مسئله اینجاست که بررسی درآمدهای سازمان اموال تملیکی نشان می‌دهد این سازمان در سال‌های گذشته حتی کمتر از یک دهم مبلغ پیش‌بینی شده محقق کرده است.

در این زمینه انوش رهام؛ مشاور رئیس سازمان اموال تملیکی در گفت‌گو با ایسنا چنین توضیح داده است که سازمان اموال تملیکی خود به دولت اعلام کرده است که با توجه به برنامه‌های این سازمان برای تعیین و تکلیف زودتر کالاها امکان فروش تا 15 هزار میلیارد تومان را در سال 1397 دارد ولی توجه داشته باشید که بخشی از این کالاها متروکه هستند و باید بخش زیادی از مبالغ کالاهای فروخته شده به ذی‌نفعان برگردد.

وی چنین توضیح داد: پیشنهاد ما به کمیسیون تلفیق این است که رقم تعیین شده تعدیل شود چرا که در مجموع سازمان اموال تملیکی بیش از 5 هزار میلیارد تومان امکان ایجاد منابع مالی ندارد. ضمن اینکه ما برنامه‌داریم که همان کالاهایی که قرار است در بازار عرضه شود به مصرف‌کننده نهایی برسد تا در بازار اخلال ایجاد نکند.

مشاور ارشد رئیس سازمان اموال تملیکی این را هم گفت: البته نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که در لایحه بودجه سقف 10 هزار میلیاردی تعیین شده است یعنی تامین منابع در مبالغی کمتر از آن نیز می‌تواند صورت بگیرد.

بنابرآنچه از سوی سازمان اموال تملیکی اعلام شده است امکان تامین 10 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای سرمایه‌گذرای در اشتغال وجود ندارد و باید منتظر ماند و دید دولت برای تامین منابع مالی این بخش دیگر به کدام بخش‌های اقتصاد کشور نظر می‌کند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/منابع-مالی-سرمایه‌گذاری-بخش-اشتغال-در-ابهام.bos