شماره: 313540 تاریخ : 1396/10/20-06:36:01

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان مطرح کرد: سمنان استان برتر در حفاظت از منابع آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از این استان به عنوان استان برتر در اجرای طرح‌های حفاظت از منابع آبی در کشور خبر داد و گفت: استان سمنان در اجرای دو طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی و همچنین طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب) در سطح کشور دارای رتبه برتر است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت آّب، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از این استان به عنوان استان برتر در اجرای طرح‌های حفاظت از منابع آبی در کشور خبر داد و گفت: استان سمنان در اجرای دو طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی و همچنین طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب) در سطح کشور دارای رتبه برتر است.

دکتر ایرج حیدریان در برنامه زنده تلویزیونی پرسمان از شبکه استانی صدا و سیمای مرکز سمنان در ابتدا وضعیت منابع آبی استان را تشریح کرد و گفت: استان سمنان با مساحت 97 هزار کیلومتر مربع، ششمین استان پهناور کشور است.
وی با بیان اینکه میانگین سالانه بارندگی در کشور 250 میلی متر و میانگین جهانی نیز 750 میلی متر است ادامه داد: میانگین سالانه بارندگی در استان سمنان 120 میلی متر است که یک دوم میانگین کشوری و حدوداً یک ششم میانگین جهانی است و با توجه به اینکه استان سمنان در منطقه‌ای کویری و خشک قرار گرفته است به همین جهت میزان تبخیر آب‌های سطحی و بارندگی‌ها در این استان نیز بسیار زیاد است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه 98.5 درصد منابع آب تجدید پذیر سطحی و زیرزمینی استان در حال مصرف است، گفت: کل حجم بهره برداری از منابع آبی در استان سمنان 1183 میلیون متر مکعب در سال است که از این میزان، 238 میلیون متر مکعب منابع آب سطحی و 945 میلیون متر مکعب منابع آب زیرزمینی است.
دکتر حیدریان ادامه داد: از میزان 1183 میلیون متر مکعب کل حجم بهره برداری از منابع آبی در استان سمنان، 1039 میلیون متر مکعب یعنی 88 درصد در بخش کشاورزی، 34/7 میلیون متر مکعب به میزان 3 درصد در بخش صنعت و 109/7میلیون متر مکعب به میزان 9 درصد در بخش شرب مصرف می‌شود، متوسط کسری مخازن آب در استان سمنان نیز 150 میلیون متر مکعب است. 
وی اضافه کرد: اولین کار در اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی، مدیریت مصرف در بخش کشاورزی است که 88 درصد منابع آبی استان در این بخش مصرف می‌شود، به طور متوسط در کشور حدود 25 درصد چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند، اما در استان سمنان بیش از 80 درصد چاه‌های کشاورزی هوشمند سازی و مجهز به کنتور هوشمند شدند که این اتفاق، اضافه برداشت ها و برداشت‌های غیرمجاز را به حداقل ممکن می‌رساند.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی 15 پروژه به تصویب هیئت دولت رسیده است که 11 پروژه متعلق به وزارت نیرو، 3 پروژه متعلق به جهادکشاورزی و یک پروژه نیز متعلق به سازمان زمین شناسی است.
دکتر حیدریان ادامه داد: تسریع در نصب کنتور های حجمی هوشمند، افزایش فعالیت های گروه های گشت و بازرسی به منظور کنترل برداشتها از طریق چاههای عمیق ونیمه عمیق، افزایش فرهنگ عمومی مصرف آب از طریق اجرای طرح می دانش آموزی داناب و فعالیت های سمعی وبصری، دادن هشدارهای لازم به مصرف کنندگان در جهت مصرف بهینه وکاهش برداشتها از طریق رسانه های عمومی و بویژه صدا وسیما، تعیین تکلیف چاههای غیر مجاز، اصلاح پروانه های بهره برداری بر اساس مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آبیاری از طریق اجرای سیستم های نوین آبیاری و... از جمله اقداماتی است که در طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی انجام می‌شود.
وی همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم در اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی تسریع در نصب کنتور های حجمی هوشمند است که بیش از 80 درصد چاهها مجهز به کنتور هوشمند شده اند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان در ادامه از اجرای موفق طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب) و کسب رتبه برتر کشوری در استان سمنان خبر داد و گفت: تا کنون 6 دوره از این طرح با مشارکت 19 هزار دانش آموز دوره اول متوسطه در سطح مدارس استان سمنان اجرا شده است و هدف از اجرای این طرح نیز افزایش آگاهی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جهت مصرف بهینه منابع آبی است و خوشبختانه اثر پذیری بسیار خوبی را به همراه داشته است.
دکتر حیدریان اظهار داشت: این طرح با مشارکت آموزش و پرورش استان سمنان و همچنین مشاوره جهاددانشگاهی استان اجرا شده است و در آزمون های مختلف میزان آگاهی دانش آموزان قبل و بعد از دوره آموزشی سنجیده می‌شود که استان سمنان در این بخش نیز پیشتاز بوده و رتبه برتر کشوری را کسب کرده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مدیرعامل-شرکت-اب-منطقه‌ای-سمنان-مطرح-کرد-سمنان-استان-برتر-در-حفاظت-از-منابع-اب.bos