شماره: 313292 تاریخ : 1396/10/18-01:03:16

مالیات و خدمات آموزشی

بانک و صنعت؛ آموزش همواره وسیله ای مطمئن برای بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات هر سازمان است و فقدان آن یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمانی می باشد. همچنان که بیان شد اهمیت آموزش در توسعه بر کسی پوشیده نیست و یکی از ارکان اصلی توسعه یافتگی جوامع به حساب می آید به همین منظور در همه کشورها به این موضوع توجه ویژه ای شده است و کشور ما هم از آن مستثنی نیست و به فراخور نیاز، اهمیت آن درک شده است. مالیات که بعنوان یکی از ابزارهای مهم سیاست های مالی دولت است به منظور تحقق اهداف آموزشی در راستای سیاست های توسعه ای، مورد استفاده قرار می گیرد. مالیات به عنوان رکن اصلی در بودجه و درآمد کشور به طرق گوناگون نقش موثری در آموزش و خدمات آموزشی ایفا می کند.

قوانین مالیاتی در دوران معاصر ، به مثابه ابزاری در جهت رشد اقتصادی به شمار می روند; زیرا «مالیات» نه تنها متضمن ایجاد درآمد دولت هاست، بلکه باید در راستای سیاست های مالی و پولی کشور وصول و هزینه شود و یکی از مهمترین اهداف وصول، تعدیل ثروت و برقرای عدالت اجتماعی و اقتصادی است. علاوه بر این وظایف مهمی چون برقراری امنیت، آموزش، بهداشت و دادرسی احتیاج به بودجه های کلان دارد وتأمین بخش قابل توجهی از این هزینه ها از طریق مالیات صورت می پذیرد.

با در نظرداشتن این واقعیت که دولت ها با استفاده از ابزار دریافت انواع مالیات ها(مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده) از افراد حقیقی و حقوقی کشور و سایر منابع، درآمد لازم برای انجام فعالیت های حیاتی ازجمله توزیع عادلانه ثروت و خدمات رفاهی ،افزایش امنیت، بهداشت، آموزش، ایجاد زیرساخت و بستر فعالیت ها سخت افزاری و نرم افزاری و … کشور را تأمین می کنند، اهمیت مقوله مالیات در برپایی عدالت آموزشی و توسعه خدمات آموزشی و رفاهی برای آحاد جامعه و نسل های آینده بیش از پیش معلوم می شود.

با توجه به اینکه نهادینه کردن مقوله پرداخت مالیات و جلب اشتیاق و مشارکت عمومی در پرداخت مالیات مهمترین و اصولی ترین روش افزایش سهم مالیات از بودجه سالانه می باشد، برای تحقق این هدف، مهمترین و کاربردی ترین شیوه، اجرای سیاست ها و برنامه های فرهنگ سازی مالیاتی خصوصا اعلان عمومی آثار مفید مشارکت مردم در پرداخت مالیات در افزایش سطح رفاه اجتماعی بخصوص اعتلا و گسترش آموزش همگانی و آموزش عالی برای نسل کنونی و نسل های آینده کشور می باشد بدین دلیل است که در سال های اخیر این مهم توسط متولیان امر در دستورکار قرار گرفته و با جدیت انجام می شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مالیات-و-خدمات-اموزشی.bos