شماره: 311587 تاریخ : 1396/09/28-01:32:56

یادداشت

مالیات بر ارزش افزوده و کاهش فاصله طبقاتی

مالیات در واقع بهایی است که افراد در مقابل استفاده از خدمات اجتماعی می پردازند.

بانک و صنعت؛ در سال های اخیر دولت ها برای تامین هزینه های خویش می کوشند از منابع مختلف درآمدی بهره مند شوند. بدین ترتیب که یک قسمت از درآمدهای دولت از طریق اموال و بهره برداری از منابع طبیعی و تصدی اعمال انتفاعی (مانند فروش برق ، گاز و …) و درآمد حاصل از خدمات مختلف (خدمات پستی ، حمل و نقل و انحصارات دولتی و …) به دست می آید. با این حال مهم ترین منبع درآمدی دولت از طریق وصول مالیات ها تامین می گردد . مالیات در واقع بهایی است که افراد در مقابل استفاده از خدمات اجتماعی می پردازند. 

مالیات در هر کشوری به تناسب پیشرفت و توسعه اقتصادی آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است، ‏بر همین اساس میزان درآمدهای دولت ها تا حد زیادی ارتباط مستقیم به کارآیی نظام مالیاتی آنها دارد.
مالیات بر ارزش افزوده یکی از روش های عادلانه پرداخت مالیات برای قشرهای مختلف جامعه است، به همین دلیل رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی را تضمین می کند.
زمانی که درآمد‌ها شناسنامه دار شوند، افراد به میزان درآمد خود مالیات پرداخت کرده و این امر سبب می‌شود که فاصله طبقاتی در جامعه کاهش یابد.
در بین انواع مختلف مالیات، مالیات بر ارزش افزوده بیشترین تاثیر را بر توزیع عادلانه ثروت و نیز کاهش فاصله طبقاتی داشته و در بین اقتصاددانان از آن به عنوان کاراترین نوع مالیات نام برده می‌شود.
گفتنی است; مالیات بر ارزش افزوده که یکی از ارکان اصلی مالیات کشور را به خود اختصاص داده، چند سالی است که به طور مداوم بررسی و اجرا می‌شود، به گونه‌ای که در طرح‌های اصلی همانند طرح سلامت با عنوان منبع مالی مطمئن برای تامین بودجه این طرح مورد توجه قرار گرفته است. از منظر دیگر، مالیات بر ارزش افزوده رابطه مستقیمی با میزان مصرف دارد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افرادی که پرمصرف هستند، مالیات بیشتری را می‌پردازند، از این رو با کاهش فاصله طبقاتی ناشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، رفاه اجتماعی مردم نیز به نسبت قابل توجهی فراهم می‌شود. مالیات‌ بر ارزش افزوده عموما از اهداف درآمدی، توزیعی، تثبیتی و تخصیصی برخوردار است که در این بین اهداف توزیعی ، از آن جهت که مالیات از صاحبان درآمد گرفته شده و در جهت رفع فقر ، کاهش فاصله طبقاتی ، کاهش تراکم ثروت ، تأمین نیازهای اساسی برای همه و شفاف سازی معاملات اقتصادی در زمینه ‎های بسط و گسترش عدالت از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/مالیات-بر-ارزش-افزوده-و-کاهش-فاصله-طبقاتی.bos