شماره: 313661 تاریخ : 1396/10/23-02:12:25

مدیرعامل شرکت ملی پست:

طرح رتبه بندی موزعین براساس میزان عملکرد و کارایی به زودی اجرایی می شود

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت پست ایران، خدمات ارتباطی پستی امروزه به یک صنعت کاملاً تجاری بدل شده است صنعتی که حضور و بقای آن در بازار، تابع شرایط و الزامات فضای تجاری است و دوام و ادامه حضور آن نیازمند پویایی و انطباق با شرایط و مقتضیات بازار می­باشد.

ادارات  پست با توزیع مراسلات و بسته ­ها و ارائه خدمات و سرویس­ های مالی و الکترونیکی نقش اساسی در پشتیبانی از اقتصاد ملی ایفا نموده و همواره برای دولت­مردان به عنوان راه­ حل بخشی از نیازهای اجتماعی در حوزه رفاه اجتماعی مدنظر بوده است. با توسعه جوامع اگر چه  فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی به شدت این صنعت را در معرض تحولات اساسی قرار داده­ا ند، اما به دلیل وابسته بودن همه این جایگزین­ های جدید ارتباطی به شبکه توزیع فیزیکی، پست کماکان نقش غیرقابل انکاری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها ایفاء می­ کند.

مطمئناً، ادامه مسیر پیشرفت شبکه پستی نیازمند تغییر نگرش در همه ابعاد و سطوح بوده و از این طریق است که می توان به ایستادگی در عرصه رقابت تنگاتنگ و با رقبای قدرتمند و تازه نفس امیدوار بود. یکی از مهم ترین ارکانی که توجه ویژه مسئولان را می طلبد، نیروی انسانی به عنوان موتور اصلی این شاکله است. پست خدمتی است نیرو محور که در تمام دنیا و با نظم و هماهنگی کامل به مردم خدمت ارائه می شود و همین رابطه رو در رو با مشتری است که پست را در پس سالیان دراز قوام بخشیده است و چنانچه با کم توجهی دچار نقصان و آسیب شود، بی شک این حرکت پیوسته عظیم نیز آسیب جبران ناپذیری خواهد دید.

همین امر بود که موجب شد تا برای نخستین گفت و گو با مدیرعامل جدید، موضوع نیروی انسانی و مطالبات آنان به ویژه کارکنان واحد توزیع را انتخاب کرده و حول این محور با او سخن بگوئیم. آنچه در پی می آید، ماحصل سوالات و درخواست های جمع آوری شده از کارکنان در شبکه های اجتماعی و یا ارسال شده به دفتر روابط عمومی است که مهندس نعمتی معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل به آنها پاسخ داده است.

1. لطفا بفرمائید تصویب قانون سختی کار نامه رسانی  در چه مرحله ای است؟  

اساساً مفهوم «پست» با شبکه توزیع سراسری معنا می­یابد و بر این اساس نقش «نامه­رسان» به عنوان تکمیل­کننده چرخه فرآیندهای پستی در مقایسه با کارکنان فعال در سایر فرآیندهای عملیات پستی از اهمیت  ویژه و مضاعفی برخوردار می­باشد. با توجه گستردگی مساحت کشور و تنوع شرایط آب و هوایی و در نظر گرفتن شرایط خاص گشت­های پستی و به ویژه در نقاط شهری،  قطعاً لازم است توجه جدی به شغل نامه رسانی چه در سطح داخل شرکت متبوع و چه در جامعه صورت پذیرد که در این راستا موضوع تصویب قانون  سختی­ کار  نامه­ رسانی یکی از مجموعه اقداماتی است که در جهت توجه ویژه به شغل نامه ­رسانی انجام شده است.  

2. با توجه به این که کار توزیع جزو مشاغل سخت دولتی در اداره پست بوده و هم اکنون طرح در مجلس بایگانی شده آیا امکان تخصیص مبلغی تحت عنوان سختی کار در حکم نامه رسانان وجود دارد؟

اصولاً مجموعه برنامه­ های شرکت متبوع در سطح کلان بر رفع نیازهای رفاهی و معیشتی پرسنل و به­ ویژه کارکنان بخش توزیع متمرکز بوده و در این راستا همواره تلاش بر این است تا با استفاده از راهکارهای قانونی جهت برآورده ­سازی و رفع نیازهای معقول و منطقی موزعین اقدام شود.

اخیراً مجلس با همکاری وزارت کار و مجموعه دولت تصمیم گرفت شغل نامه رسان را جزو مشاغل سخت و زیان آور اعلام کند؛ با وجود این که اجرای این تصمیم ممکن است برای شرکت هزینه های هنگفتی به همراه داشته باشد اما ما با جدیت پیگیر این موضوع هستیم.

3. در تمام مشاغل و حرفه های دولتی و خصوصی راه پیشرفت برای کارمند وجود دارد متاسفانه در شغل نامه رسانی این امر رعایت نشده و حتی امکان آن وجود ندارد. آیا امکان تصویب قانونی برای میزان حضور یک فرد در این شغل و ارتقاء به واحدهای دیگر وجود دارد؟

نامه رسانی از جمله سخت ترین و تخصصی ترین مشاغل شرکت ملی پست است. انجام صحیح و با کیفیت فرایند توزیع نیز از مهمترین و حساس ترین فعالیت های این شرکت می باشد. به همین دلیل هم طی سال های اخیر که سیاست شرکت عدم جذب نیروی انسانی بوده، اما با توجه به نیازهای موجود؛ تعدادی نیرو جذب شبکه شدند.

ما اعتقاد داریم به دلیل ارتباط مستقیم موزعین با مشتریان، با انگیزه ترین نیروها باید در این بخش به کار گرفته شوند. از سویی دیگر سازمان پویا می بایست به دانش و تجربه کارکنانش بهاء دهد به همین منظور حوزه معاونت فنی و بازرگانی شرکت، برنامه تدوین شناسنامه عملکردی موزعین را در دستور کار دارد که بخشی از اهداف آن، ایجاد نظامی برای ارتقاء قشر زحمتکش موزعین خواهد بود.

4. چرا با وجود بخشنامه های متعدد برای بازگرداندن نیروهای موزع خارج از توزیع به نامه رسانی، توسط مدیران استانی اجرایی نشده است؟

در برخی استان ها و مناطق پستی، تعداد محدودی از همکارانی که با مجوز نامه رسانی جذب شبکه شده اند در بخش های دیگری به کار مشغولند. این موضوع خلاف مقررات است و برنامه ریزی صورت گرفته برای بهبود عملکرد توزیع را مختل می کند. طبعاً دفتر مدیریت عملکرد این موضوع را با جدیت پیگیری و برخورد خواهد کرد.  در این خصوص استفاده از سیستم های مکانیزه نظیر رهیاب بسیار موثر بوده است.

5. با توجه به بازنشستگی تعداد زیادی از موزعین، چرا نسبت به جذب نیروی جایگزین اقدام نشده است؟

ارتقاء شبکه توزیع یکی از محورهای اصلی برنامه ها می باشد که هم ناظر بر شاخص های کیفی و هم کمی است، جذب نیرو در بخش توزیع با توجه به الزامات کار و تغییرات شرایط بازار، نیازمند بررسی و بازنگری می باشد و طبعاً وابسته به پیش بینی حجم ترافیک مرسولات و استاندارهای مربوطه است. همانگونه که گفته شد افزایش کیفیت در فرایند توزیع برای ما بسیار حائز اهمیت است و در همین راستا در صورت نیاز، جذب نیروی موزع با روش های کاربردی اقدام خواهد شد.

6. در بحث استانداردسازی توزیع، اعم از تعداد، وزن و حجم مرسولات چه تدابیری برای افزایش کیفیت کار و کاهش فشار بر موزعین در نظر دارید؟ ( در سال های قبل میانگین استاندارد توزیع 300 نامه با ضریب یک و سه ساعت توزیع با موتورسیکلت در نظر گرفته شده بود )

موضوع استاندارد­سازی فرآیند توزیع به عنوان یکی از گام­های اصلی «طرح بهبود فرآیند توزیع» پیش­ بینی و مقرر شده در راستای تحقق این امر، کمیته­ ای تحت عنوان کمیته استاندارد­سازی با حضور نماینده تمامی واحدهای ستادی و اجرایی مرتبط تشکیل و در خصوص استاندارد­سازی همه­ جانبه فرآیند توزیع، برنامه ­ریزی و اقدامات لازم به عمل آید تا بر اساس خروجی این کمیته، در آینده امکان اصلاح گشت­ های توزیع فراهم شده و پرداختی موزعین محترم بر مبنای استاندارد سرویس­ های مختلف تعیین و بر این  اساس محاسبه گردد.

همچنین موضوع رتبه­ بندی موزعین بر اساس عملکرد آن ها که پیشتر اشاره شد نیز از جمله برنامه ­های مد نظر می باشد که هدف از آن ایجاد ارتباط منطقی بین میزان عملکرد و کارایی موزعین و پرداختی ­های غیر مستمر به آنان خواهد بود.

7. در سال‌های اخیر نحوه کار موزعین بسیار متفاوت شده است از قبیل توزیع بسته های زیاد، جمع آوری مرسولات طرح‌هایی مانند نسخ پزشکان، پاکات دفترخانه های اسناد رسمی، طرح غربالگری نمونه خون، دریافت بسته های فروشگاه های اینترنتی جهت ارسال به گیرندگان و غیره که فشار جسمی و روحی بسیاری به موزعین وارد می‌کنند آیا به نظر جنابعالی انجام کارهایی از این قبیل به کیفیت کار توزیع لطمه نمی زند و اگر اینطور است چه راهکاری برای رفع مشکل دارید؟

یکی از معضلاتی که همواره بر کیفیت توزیع تاثیرگذار بوده، نحوه رفتار با مرسولات خاص و انبوه، منجمله مرسولات سرویس­ های قراردادی است. فعالیت هایی نظیر اخذ صورت تصویر مدارک هویتی، برگشت پاکت دوم، فعال سازی سیم کارت و موارد مشابه از این قبیل می باشد.

الف- اقدامات مختلفی باید در این خصوص انجام شود. تعمیم چهارچوب های استاندارد و تأکید ویژه بر رعایت آن در هنگام عقد قراردادهای فروش محصول یکی از این راه هاست.

تجهیز موزعین به ابزارهای کارآمد و همچنین باکس های ویژه حمل مرسولات، راهکار دیگری است که در دست اقدام می باشد.

ب- پیگیری­های لازم جهت هوشمندسازی فرآیند توزیع مرسولات قراردادی، به نحوی ­که فهرست مستندات، مدارک مورد نیاز و گردش­ کار توزیع مرسوله در قالب پیام برای هر مرسوله در تلفن همراه موزع قابل مشاهده گردد، در دست انجام می ­باشد.

8. با توجه به فرمول جدید محاسبه سوخت انکسار با در نظر گرفتن نرم افزار رهیاب و مبالغ بسیار پایین در این فرمول که انکسار موزعین را به میزان 50 درصد کاهش می دهد و این که چندین سال است که مبلغ انکسار موتورسیکلت بدون تغییر بوده است، لطفا بفرمائید که آیا این فرمول در تمامی شهرها یکسان است و چرا این فرمول با مبالغ غیر واقعی نوشته شده است؟

از آن جایی که حق سوخت و انکسار در سیستم قبلی به صورت حدسی و غیر واقعی محاسبه و پرداخت می شده که با تجدیدنظر انجام شده در این خصوص، کمیته ای از نمایندگان مطلع واحدهای ستادی و اجرائی  تشکیل و با تجمیع نظر کارشناسان ستادی و اجرایی فرمول های جدید تهیه شد که دقیقاٌ هزینه مصرفی سوخت و انکسار بر مبنای استفاده از موتور سیکلت را پرداخت می نماید. به هرحال این طرح برای سه ماه به صورت آزمایشی بوده و هرگونه پیشنهادات اصلاحی و کارشناسی جهت تعدیلات لازم انجام خواهد شد.

9 . با توجه به میزان کارکرد موزعین در روزهای تعطیل و ایام نوروز و حتی افزایش ساعات کار در روزهای عادی چرا اضافه کار به میزان کارکرد پرداخت نمی‌شود؟ در بحث 20 درصد که برای اجرای عدالت این مورد حذف شده، چه راهکاری برای تفاوت دریافتی موزعین با سایر همکاران دارید تا واحد توزیع بتواند نیروی مازاد سایر واحدها را به این روش جذب کند؟

در راستای ایجاد انگیزه و رعایت عدالت پرداخت سبد رفاهی به کارکنان بر اساس سیستم سنجش عملکرد بیش از سه سال است که در شرکت راه اندازی شده و بر همین اساس در واحدهای اجرائی به میزان کارکرد فرد سبد رفاهی پرداخت می شود بدین نحو که تعداد توزیع مرسوله بیشتر مساوی است با دریافت مبلغ سبد رفاهی بیشتر.

10 . چرا در بعضی از شهرها مسئولان توزیع از واحدهای غیر توزیع انتخاب می‌شوند که  ناآگاه نسبت به روند توزیع مرسولات  و شرایط آن هستند؟

به طور کلی همواره در  انتصاب و جایگزینی نیروی های انسانی در کلیه سطوح اعم از مدیریتی و اجرایی تأکید گردیده است که ملاک انتخاب افراد کارایی، دانش فنی و تجربیات مثبت در زمینه مشاغل مورد تصدی باشد و لازم است کلیه مدیران محترم اصل شایسته سالاری را در انتخاب مسئولین و روسای اجرایی مد نظر قرار دهند تا زمینه و بستر لازم جهت بهره گیری از دانش و خدمات افراد توانمند در کلیه زمینه ها فراهم شود.

11 . برای توزیع بسته ها که ایمنی موزع را در روی موتور سیکلت کاهش می دهد و در اکثر موارد خطرات جانی و مالی برای موزعین در پی دارد چه را هکاری دارید؟

اصلاح ساختار پستی، گشت های نامه رسانی، بهره گیری از تجهیزات حمل و نقل متناسب نیز برنامه دیگری است که در دستور کار می باشد. با این وجود لازم می دانم بر این نکته تاکید کنم که محصول ما در شرکت ملی پست، خدماتی هستند که به شهروندان و آحاد جامعه ارایه می کنیم. طبعا می بایست حسب نیاز مشتری و خواست بازار، ما نیز خدمات خود را بهینه سازی کنیم. البته تاکید می شود که برای ارایه خدمات جانبی در مرحله توزیع می بایست در چهارچوب استاندارهای کاری تعریف شده عمل کنیم و پیشتر زیرساخت ها و الزامات آن را فراهم نماییم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/طرح-رتبه-بندی-موزعین-براساس-میزان-عملکرد-و-کارایی-به-زودی-اجرایی-می-شود.bos